Stáčení cisteren

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Stáčení cisteren

Příspěvekod Vladimír_B » úte 09 črc, 2024 8:54 pm

rawen píše:Ahoj,
když už se tady mihnuly ty cisterny (s Trabantem), zkusím se zeptat, zda nevíte o podobných scénách stáčíren a souvisejících zařízení.

Předem děkuji, Radek

Budiž toto vlákno pokračování jedné otázky z Mini ... kolejišť. Je to určitě dobrý nápad, jak si ozvláštnit kolejiště. Než to co padá obvykle. :D To bych to nebyl já, aby to nebyl (zbytečně) dlouhý román. :D Rozdělím to podle skupenství, ve kterém se s látkou manipuluje. Takže asfalt bude kapalina. :D Našemu nejvyššímu chemikovi se předem omlouvám za případnou duševní újmu. :oops:
Nejdříve ovšem teoretický úvod, jak na první pohled poznat či nepoznat skladovanou látku. Nejsnazší je to s mazutem, tedy těžký topný olej. Až na jednu pražskou výtopnu u Braníka je nádrž skoro vždy na výšku, dnem vzhůru, a průměr nádrže bývá alespoň 2x a více než je průměr železniční cisterny. Samozřejmostí je záchytná vana - pokud vás zajímá jak má být velká, tak překvapivě se do ní musí vejít obsah nádrže stojící uprostřed. :D Samozřejmě musíte mít záchytnou vanu na úkapy i v kolejišti. Další důležité poznávací znamení je vyhřívací potrubí. To ostatně platí i pro dehet, či melasu a jiné pokojově tvrdé látky s nízkým bodem tání. Příklad by se dal najít skoro v každé druhé teplárně, třeba Strakonice, v Příbrami byla vlečka přímo na nádraží, každá druhá větší továrna měla taky mazutové topení... Ale třeba v Mikulášovicích d. n. bylo na nádraží jen stáčecí stanoviště a nádrž v závodě. Ohledně asfaltu byla třeba vlečka silnic v Dalovicích, ale tam vám neřeknu co vše měli. Někdy se na roztápění asfaltu využívaly i parní lokomotivy, od "holého" kotle až po celou parní lokomotivu... Nechcete dehet? :D Možná jsem to zase popletl, ale ve Bělé bez Bezdězu je hned na nádraží krásná vlečka, kde se vyráběly a možná ještě vyrábějí "dehtové" lepenky. U vlečky najdete i dvě nádrže...
Druhým jasným případem bylo skladování vápna a cementu. Většinou dvě nádrže na výšku, průměr obdobný jako u železniční cisterny a nádrže jsou vyzdviženy na nohách, aby se třeba to vápno dalo sypat přímo do valníku. Nezbytný je domek s kompresorem a taky potřebujete dvojité potrubí, provzdušňovací a vyprazdňovací.
A tím jsme se dostali k pevným látkám. Nejznámější je již zmíněné vápno a cement. Sila byla třeba v Žihli, Kaznějově a Protivíně. A hlavně musí být substrátem znečištěno široké okolí. :D Dále se tyto suroviny vykládali skoro v každém ACHP. Nakonec vozy se dají vyložit i rovnou do cisteren, takže sila nepotřebujete. V Rajkách se vozili a vozí i jiné látky, třeba popel z Kladna do Nového Strašecí. Obecně vzato i dnes se na západě běžně vozí v cisternách pevné látky. A možná i bauxit do ZSNP ŽnH, ale to se mi teď nechce dohledávat.
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1234
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Stáčení cisteren

Příspěvekod Zlámalík » stř 10 črc, 2024 10:24 am

Já jen doplním (již určitě zmiňovaný) Vojtův článek o vlečkách ACHP, kde je spousta fotek těchto technologií v reálu: https://www.mojett.cz/66097
Detail k mazutu pak z bývalého Zetoru v Brně: https://www.brnak.net/index.php?cely=1& ... &aktivni=4, fotka cca v polovině galerie
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2643
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Stáčení cisteren

Příspěvekod rawen » stř 10 črc, 2024 10:28 am

Díky, těším se na pokračování.

Radek
rawen
 
Příspěvky: 1882
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Stáčení cisteren

Příspěvekod hank » stř 10 črc, 2024 1:59 pm

Takové tankoviště může být i docela jednoduché. Ale pojďme si to trochu uspořádat. Předesílám, že vynechám manipulace se sypkými látkami a plyny a budu se držet vykládky kapalin. Původní dotaz zněl na stáčení, tj. vykládku cisteren, a vznikl v souvislosti s mini- a mikrokolejišti. Budu se proto držet situací použitelných při zpracování vhodných témat právě při jejich stavbě. A podotýkám, že se vyhnu znázornění viditelných nadzemních zásobníků.

Úplně nejjednodušší případy zřejmě byly/jsou takové, kde se stáčí do zařízení schovaného za zdí nebo pod zemí. V prvním případě z té zdi nebo z osamoceně stojícího čerpadlového domku bude trčet kus trubky s hadicí a nějakou uzavírací armaturou - šoupětem, kohoutem. Podzemní nádrž bude naznačena jenom víky/kryty otvorů v zemi a případně odvětrávacími/odplynovacími trubkami z té země nebo z těch vík trčícími.

Když se stáčejí látky, které za normálních podmínek nejsou kapalné, bude z té zdi nebo země trčet další trubka s hadicí, a to pro připojení páry na vytápěcí zařízení cisterny. K ní pak může vést potrubí na stáčené médium i na páru nadzemním přívodem: Kdo nemá místo nebo se necítí na znázornění nějakých dalších různě velkých a různě vybavených venkovních skladovacích nádrží, může si postavit potrubní most vedený po zemi nebo na podpěrách, který může na vhodném místě nechat zmizet do zákulisí svého mikrokolejiště nebo pod zem. Cisterny vyhřívané parou pak budou většinu izolované. (Takových případů je větší než malé množství a zdaleka to nejsou jen živice jako asfalt nebo dehet; v praxi jsem zažil např. stáčení naftalénu s bodem tuhnutí 81°C nebo stáčení elementární síry, která taje až při 113°C. O stáčení mazutu jako paliva pro lok. 555.3 se toho napsalo víc než dost, takže to pro tuto chvíli také vynechám. Stejně tak by byl samostatnou kapitolou rozbor různých možných i nemožných zdrojů páry - jenom poznamenám, že např. na stáčištích asfaltu podniků správy silnic, většinou pod širým nebem, se v epochách III a IV často používaly vyřazené parní lokomotivy nebo jejich demontované kotle.)

A když se pracuje s hořlavinami, tak na takovém tankovišti většinou najdeme ještě i třetí zařízení, a to hasicí; většinu těch kapalin ovšem nelze hasit vodou, takže to nebude jenom nějaký štuc s hadicí. K tomu je lepší nastudovat si, jak to vypadá v konkrétních provozech. Řada provozů je vybavena stacionárními hasicími zařízeními, která pracují s vodou, s hasicími pěnami, s CO₂ a jinými hasivy. Nebo může někde za rohem (případně v požární zbrojnici s garáží) parkovat hasičské auto trvale k této službě přidělené, a to i tam, kde není stálý závodní požární útvar - zaměstnaci v takových provozech mívají dost důkladný výcvik zdolávání zahoření a požárů (které mají i v popisu práce) a jako takoví často i statut dobrovolných hasičů.

Když nelze stáčet samospádem, někde na trase bude/budou čerpadlo/a. Buď také schované/á za tou zdí nebo v samostatném čerpadlovém domku, ale mohou taková zařízení být i mobilní nebo i stacionární, ale viditelná. A nemusí to vůbec být jen klasická odstředivá čerpadla: Viz můj popis monžíku dříve v této diskusi. Ani další druh čerpadla na podobném principu, tzv. mamutka, nepotřebuje pohyblivé části, takže se podobně jako monžík používá k čerpání všelijakých rizikových sraček - většinou tam, kde hrozí výbuch nebo poškození/degradace čerpaného média. Existují i další atypická čerpadla rozeznatelná na první pohled: Třeba vřetenová, která umějí čerpat pasty (samozřejmě ztekucené přídavky různých látek, aby vůbec uměly téct) až do 70% sušiny. Ale to už se dostáváme trochu OT. Kdo má hlubší zájem o čerpací techniku, dohledá si sám.

A samozřejmě záleží na epoše. Ještě i v epoše IIIa, natož dříve, bylo možno vidět obrázky jako například tento:
vykladka_cisterna.jpg

Snímek, jehož zdroj bohužel neznám, protože ke mně připutoval přes facebook, vznikl někdy za I. republiky v žst. Uherské Hradiště. Ložné zboží i jeho původ z něj lze vyčíst. Podobně vypadala na různých venkovských nákladištích třeba vykládka lihu, melasy a dalších kapalin pro místní obchodníky, rolníky a další zpracovatele. V pozdější době pak místní JZD nebo státní statky stáčely obsah železničních cisteren přímo na nákladištích do některého z mnoha typů cisternových přívěsů za traktor. Tak můžeme znázornit i stáčení některých hnojiv (typicky DAM - směs dusičnanu amonného s močovinou).

Závěrem bych jako poněkud atypický příklad uvedl tankování motorových vozů naftou z cisteren v lok. depu Rakovník ve III. epoše: Cisterna se přistavovala na vyhrazenou kolej v rotundě a tankovalo se přímo z cisterny hadicí na konci trubky, která trčela přes zeď nad tankovací kolej. (Jak tam tehdy měřili spotřebu paliv, to mi není známo.) Umím si podobnou situaci představit i v nějakém průmyslovém provozu, kde je cisterna určená k vykládce zasunuta posunovací lokomotivou pod přístřešek zakrytý zvenku stěnou nebo přímo do výrobní/skladovací haly, takže příslušné stáčecí zařízení není nutno vůbec modelovat - při stavbě minikolejiště samozřejmě zn. ideál.

Různá velká skladiště ropných produktů, ropné rafinérie, přístavní překladiště a další podobné náměty kolejišť byly x-krát popsány v literatuře.

A několik zmínek o vykládce cisteren je i ve známém 6dílném seriálu o modelování vleček na stránkách mojett.cz. Zájemcům doporučuji jako povinnou četbu.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6667
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Stáčení cisteren

Příspěvekod Vladimír_B » stř 10 črc, 2024 9:00 pm

hank: děkuji, je to velmi poučné.

U mě je to povrchní, viděl jsem to z rychlíku. :D

Pokračuji s mazutem a příklady z praxe. Jinak na hledání podkladů jsou samozřejmě nejlepší ortofo mapy.cz z různých let a porovnávat.
Mazuty: vlečka sklárny Dolní Polubný, vápenka Velké Hydčice a Loděnice http://podzemi.solvayovylomy.cz/techpam ... denice.htm ta vlečka byla sice střední velikosti, ale neskutečně kompaktní. Na celkem malém prostoru bylo takřka vše.
Dále třeba https://www.lokomotivy.net/zobraz2.php? ... loko=54000
Počet nádrží nebyl omezen. Od jedné až po kolik potřebovali... Většinou je potkáte na stojato, ale v komořanské teplárně jich měly osm na ležato (Praha).
V některém z posledních Světů železnice byl článek věnující se 477.043 v teplárně Malešicích a na fotkách jsou vidět ty stáčecí koleje.
https://www.rajce.idnes.cz/vladimirb/al ... 1239696190 a třeba tady máte to dolní nádraží někde dříve mnou zmíněné se zbytky stáčení...
I depo na Masaryčce mělo vlastní mazutovou kotelnu přístupnou přes přesuvnu. Na ní se vešla T211 a cisterna. Další vlečka byla třeba za táborským depem...
Další možností ztvárnění nadzemních nádrží je plochá kulisa a může být i v menším měřítku...
Provozní význam a smysl mají tyhle zařízení od 60. do začátku 90. let nejpozději... Pokud byste chtěl v onom období míti moderní továrnu a ideálně i se sídlištěm, nebo základnu střední skupiny vojsk CA, tak mazut nesmí chybět. :D
Pokračování příště a už bez mazutu...
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1234
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Stáčení cisteren

Příspěvekod milan ferdián » čtv 11 črc, 2024 7:37 am

Kluci paráda, ACHP, Brňák, VoVo, z těchto odkazů je hodně zpracováno v VI.Díle. Něco z těchto odkazů používám při zpracování VII.Dílu u MSJF. Můj problém je v tom, že někdy musím podle fotografií a písemných podkladů, dost zapnout fantazií, abych mohl trochu reálně plošně a ve 3D navrhnout realistický pohled na dané stanoviště.
U průmyslových drážkách je to ještě těžší s podklady. Například drážky v chemickém průmyslu. Mám jediný podklad a to ještě dost omezený. I Ostravsko je problém s podklady a při tom se tam hemžilo drobnými průmyslovými drážkami v podnicích, hutích, válcoven atd.
Vladimíre, vlákno pečlivě sleduji a určitě bezpochyby jej využijí a už využívám, za předpokladů, že ti to nebude vadit. U mě palec nahoru.

Dovětek. Bylo by dobré se zmínit odkud komodity pocházejí, které podniky jej produkují, uvést nebo popsat i výrobní-stáčecí stanoviště daného podniku, například stáčení mazutu do cisteren. Kdo jej vyrábí, aby se mohl dodávat do cílových odběrných stanic.
-m-
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12135
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Stáčení cisteren

Příspěvekod Ivan » ned 11 srp, 2024 6:13 pm

Já jen doplním, nejsem však vůbec odborník.

Mikulášovice dolní n., při mé návštěvě jsem si místa všiml. Je skutečně malé, jen vana a trčící kohouty ze země. Možná najdu doma i fotku, kdyby byl zájem.

Ad měření spotřeby nafty při zbrojení z cisteren. Trochu si troufám říci, že se ideálně reálně neměřilo a něco se ulilo bokem.
Tak to třeba fungovalo u dopravních podniků Prahy v Řepích, jeden maník prodával ulitou naftu doma ze sudů s patřičnou slevou. Jak to přesně dělal nevím, protože stojany měly obdobné jako na pumpách a kolik daný bus při příjezdu do garážích doplňoval se evidovalo.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 2060
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Stáčení cisteren

Příspěvekod Petr S. » ned 11 srp, 2024 8:15 pm

Jedno stáčení v Chemicko palivovém kombinátu Hrabová, závod ČSSP, národní podnik , je popsáno ve starším článku na Railnetu - viz :
https://www.railnet.sk/view.php?cisloclanku=2014030001 .
Je stále v provozu . :lol:
Petr S.
 
Příspěvky: 558
Registrován: úte 16 pro, 2008 8:42 pm

Re: Stáčení cisteren

Příspěvekod Zlámalík » ned 11 srp, 2024 9:49 pm

Petr S.: Ukládám si s dovolením na budoucí použití ve Velké Pace. Díky.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2643
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Stáčení cisteren

Příspěvekod Petr S. » ned 11 srp, 2024 10:26 pm

K úvodnímu článku bych ještě dodal :
Cisterny s obsahem nebezpečným - koncentrované louhy a kyseliny - se nevypouští spodní výpustí ( na těchto cisternách není ) , ale obsah se vytlačuje horní výpustí pomocí stlačeného plynu ( vzduchu , dusíku ) . Takže potrubí nahoře ! Na stáčecích místech pro chemikálie často najdeme několik nepoužívaných potrubí. Jsou tam pro případ , že by se stávající potrubí porušilo a mohlo se rychle zprovoznit . Stejně tak obsah kameninových nádob se vyčerpává " savicí nebo monžíkem , je několik názvů pro stejnou věc " . Už tady o tom byla řeč . Stáčecí místa pro takovéto chemikálie jsou jen lehce zakryta proti dešti . Je nutné zde zachovat intenzivní větrání . Velice důležitá věc je "okamžitá sprcha" . Bývá často nahoře u přívodu plynu a odtahu chemikálie i dole . Je to jako sprcha v koupelně , jen neřešíte teplotu vody ale přežití . Zatáhnete za táhlo a vyteče na vás voda , která spláchne všechno , co na vás při nehodě vyteklo . Žádný bezpečák si nedovolí to nekontrolovat !
Plyny ( propanbutan a pod. ) se vypouští dole , pancéřovou ( opletenou kovovou síťkou ) hadicí .Stáčení PB bývají volná , ani nezakrytá střechou .
Celkem solidní svinstvo je čpavek , zvláště když ho stáčí zemědělci na zastrčeném nádraží rovnou do cisterny za traktorem a tak nějak to mají na háku . Sice jim stačí gumová hadice , ale těsnění by měli mít . Mám osobní zkušenost , když mrak unikajícího čpavku klesal na silnici pod nádražím Plzeň Valcha . Projel jsem tam na kole a byla to nejdelší minuta mého života .
Pro Prahu a okolí : na chemii je možné nahlédnout přes plot na vlečce Brenntag v Horních Počernicích ( směr na Čelákovice ) a na PB také přes plot v Satalicích za fotbalovým hřištěm .
Hodně zajímavá byla přeprava zvláště těkavých látek . Tyto vozy měly speciální dolní uzávěr a výpust . Detaily neznám . Plnily se spodem na zvláštním stání za vodní clonou , v létě pouze v noci , nad ránem . Posun v Záluží v této oblasti zajišťovaly pouze parní akumulační lokomotivy , do přilehlé oblasti nemohla dieselová vůbec zajíždět . Až později ty nevýbušné Henschely . Už je to skoro 50 let , co jsem to slyšel , ale pořád tomu věřím .
Zvláštní pozornost si zaslouží čistící a vypařovací stanice . Každá komodita - kyseliny , louhy , uhlovodíky , vodou rozpustná chemie a kaly má své potrubí které vede do neutralizační stanice a potom dál na skládku .
Třeba někdy .
Petr S.
 
Příspěvky: 558
Registrován: úte 16 pro, 2008 8:42 pm

Re: Stáčení cisteren

Příspěvekod hank » pon 12 srp, 2024 6:59 am

Petr S.: Děkuji. Já jenom zjišťuju, co všechno jsem za ty desítky let, kdy jsem mimo provozní praxi, zapomněl. Třeba ty sprchy: Mají i tu výhodu, že pokud se něco vznáší ve vzduchu jako páry nebo aerosol, tak někdy stačí pustit tu sprchu i naprázdno, aby to spláchla.

Auhagenovské stavebnice tankovišť obsahují i spoustu potrubních tras včetně odpovídajícího zakončení přírubami pro stáčení cisteren i jejich plnění. (Mají tam i červené požární potrubí. V případě tankovišť hořlavých kapalin to budou nejspíš suchovody, kam hasiči mohou pustit i jiné hasicí médium než vodu.)

Ještě by se nemělo zapomínat na barevné značení potrubí podle médií. Podle současných norem: Voda je zelená, vzduch modrý, plyn žlutý, požární voda červená. U ventilů a odběrních míst se to doplňuje upřesňujícími textovými tabulkami v odpovídající barvě (např. "stlačený vzduch", "zemní plyn", "pitná voda"). V elektrárně jsem viděl i hnědé potrubí na olej mazacího okruhu turbíny.

V některých provozech to přesto mají poněkud komplikované. Za mého mládí se vyprávěly (nejen) na školeních BOZP různé hrůzostrašné historky jako vystřižené z Murphyho zákonů. Například o tom, jak někde v ocelárně nedodrželi zásadu, že na konci kyslíkového potrubí by měl být levý závit, nechali tam bajonetový konec a vedle bylo potrubí na stlačený vzduch. Potrubí sice označená, ale borec přesto připojil sbíječku na kyslík... Dál si to jistě umíte představit sami.

Obecně nejsou noční můrou techniků BOZP a šéfíků od mistrů nahoru ve fabrikách ani tak běžné provozní podmínky jako spíš různé stavební a montážní akce nebo větší opravy při ročních odstávkách, kdy do fabrik narukují cizí firmy; po převratě je pravidlem, že na práci nastoupí někdo úplně jiný, než kdo vyhrál výběrové řízení, a najít pak zodpovědné pracovníky je nadlidský úkol.

(Omlouvám se za OT.)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6667
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Stáčení cisteren

Příspěvekod radeksindy » pon 12 srp, 2024 9:26 am

Cisterny s obsahem nebezpečným - koncentrované louhy a kyseliny - se nevypouští spodní výpustí ( na těchto cisternách není )


Já bych to ještě trochu poopravil. Platí to pro většinu podobných látek, typicky kyselina sírová, solná nebo mravenčí, ale třeba dusičná šla většinou výpustí spodem. Rovněž většina louhů šla spodem. To platí třeba pro jednotné kotláky z roku 1947, ale v meziválečné době to bylo výrazně pestřejší ani kyselina sírová spodem není problém.
radeksindy
 
Příspěvky: 2627
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm


Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Martin70 a 1 návštěvník