Stránka 1 z 2

Výhybky - skutečnost a model

PříspěvekNapsal: stř 22 kvě, 2024 10:09 pm
od UncleFardy
Milane, sem to nepatří, ale snad ostatní prominou. Nemáš náhodou v archivu nákres echt šestistupňové SEČNÉ výhybky?

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: čtv 23 kvě, 2024 11:25 am
od milan ferdián
Jediný výkres co mi zůstal z časopisu Železničář (snad bude čitelný) a u nízkostěnných vozů. Tak jak píše radeksindy III.epocha.
-m-

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: čtv 23 kvě, 2024 4:53 pm
od radeksindy
milan ferdián


Takže tomu mám rozumět, že chceš podklady k výhybkám tvaru T?

UncleFardy: U toho nákresu výhybky nevidím ten "bod lomu", je-li to nákres sečné výhybky.


Bod lomu je pochopitelně v místě, kde se jazyk dotýká opornice, tedy skutečně na tom hrotu. Na vytyčovacím plánu je tam kóta u níž je napsáno Z.O. (začátek oblouk, jeho poloměr (200 m) a zároveň ten úhel, pod kterým nabíhá jazyk (tady je to 0°47' 30").

Výhybky - skutečnost a model

PříspěvekNapsal: čtv 23 kvě, 2024 5:33 pm
od UncleFardy
Tak, vzal jsem starší planek, kterým se budeme řídit. Soustava výhybek je B.obyč., všechny mají dřevěné pražce a mají 6 stupňů 20 vteřin. Víc z planku nevyčtu. Jiné výhybky tam nejsou, takže tyhle by byly nejvhodnější na zhotovení. Na pozdějším planku je trochu očesané kolejiště a výhybky jsou šestistupňové. V současné době jsou na zarostlých kolejích výhybky na ocelovych pražcích. Tak jsem prostě uvažoval o tom, jestli pro druhou epochu byla nejtypictější výhybka šestistupňová nebo ta 6 stupňů 20 vteřin. Jednu z nich bysme měli udělat a používat.

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: čtv 23 kvě, 2024 6:59 pm
od milan ferdián
OT

UncleFardy píše:Tak, vzal jsem starší planek, kterým se budeme řídit. Soustava výhybek je B.obyč., všechny mají dřevěné pražce a mají 6 stupňů 20 vteřin. Víc z planku nevyčtu. Jiné výhybky tam nejsou, takže tyhle by byly nejvhodnější na zhotovení. Na pozdějším planku je trochu očesané kolejiště a výhybky jsou šestistupňové. V současné době jsou na zarostlých kolejích výhybky na ocelovych pražcích. Tak jsem prostě uvažoval o tom, jestli pro druhou epochu byla nejtypictější výhybka šestistupňová nebo ta 6 stupňů 20 vteřin. Jednu z nich bysme měli udělat a používat.

Soustava B neexistuje viz.příloha. Úhel výhybky o které píšeš 6°20´25" patří do tvaru T(stupňové) jedná se o JT 1:9-300, poloměr odbočné větve 300 m. U nás byl rozšířen tvar A,T.
-m-

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: čtv 23 kvě, 2024 7:16 pm
od radeksindy
Máš to kapku popletené.


Kdepak, popletené to má někdo jiný :lol:

Jedná se o výhybky BEB s úhlem 6°20' s poloměrem odbočné větve 200 m. Ale výkresy jsem nikde neviděl.

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: čtv 23 kvě, 2024 7:21 pm
od milan ferdián
radeksindy píše:
Máš to kapku popletené.


Kdepak, popletené to má někdo jiný :lol:

Jedná se o výhybky BEB s úhlem 6°20' s poloměrem odbočné větve 200 m. Ale výkresy jsem nikde neviděl.

Radku, tak já o nich slyším poprvé :o a díky za informaci :wink: .
-m-

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: čtv 23 kvě, 2024 7:32 pm
od UncleFardy
radeksindy píše:
Máš to kapku popletené.


Kdepak, popletené to má někdo jiný :lol:

Jedná se o výhybky BEB s úhlem 6°20' s poloměrem odbočné větve 200 m. Ale výkresy jsem nikde neviděl.


Ano, je to bývalá BEB. Ale obávám se, že ji tedy nebudeme mít podle čeho nakreslit. Původní výhybky, které by se daly přeměřit, tam dnes nejsou, i ty na ocelových pražcích jsou jiné než ty uvedené v tabulce výhybek. Nezbývá tedy než si nechat poradit. Udělat tedy výhybky podle nakresu zde dle příspěvku mf?

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: čtv 23 kvě, 2024 7:57 pm
od milan ferdián
OT
Beru zpět, při podrobnější studii stanice H.Sv.Š. jsem zjistil o výhybkách BEB s úhlem 6°20´. A ten můj výkres co jsem vám poslal, ten byl špatný ? Z jakého zdroju jste tedy čerpali při stavbě výhybek?
-m-

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: čtv 23 kvě, 2024 8:01 pm
od radeksindy
Je to tady OT, takže pokud to někomu bude vadit, může to vystrnadit do zvláštního vlákna.

Ke svršku BEB toho moc není, v roce 1936 vyšlý předpis s materiálem pro kolejový svršek s ním už vůbec nepočítá. Pokud jsou tam dnes ocelové pražce, tak se bude jedna zřejmě o svršek A nebo Xa, ten se používal mezi válkama jako náhrada za starší.

Tady záleží jakou technologii pro stavbu výhybek chcete použít, jaké profily atd.

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: čtv 23 kvě, 2024 8:02 pm
od UncleFardy
IMG_20240523_215502.jpg

Zde je tabulka výhybek. Dvě čísla jsou vynechaná. Mysleli jsme, že tam někde v kolejišti byla nějaká kolejová spojka, třeba před skladištěm, která byla časem zrušena, ale pak někdo řekl, že se to čísluje nějak podle kolejí a zhlaví a vynechání čísel je logické.

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: čtv 23 kvě, 2024 8:08 pm
od UncleFardy
Zatím jsme si výhybky nedělali sami, dělal nam je kolega z Chebu. Já jsem to téma začal proto, že vím, že dřív byly výhybky sečné a tak chci udělat sečnou výhybku tak, aby odpovídala i v TT skutecnosti svojí geometrií. Pruty používame TTfiligran code 60. V žádném případě netvrdím, že mame něco špatně. Je radost koukat, jak se přes naše zhlaví soupravy lehce zvlní....

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: čtv 23 kvě, 2024 8:11 pm
od UncleFardy
milan ferdián píše:OT
A ten můj výkres co jsem vám poslal, ten byl špatný ? Z jakého zdroju jste tedy čerpali při stavbě výhybek?
-m-

Jsou podle tvého nákresu a jsou perfektní

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: čtv 23 kvě, 2024 8:34 pm
od radeksindy
Já jsem to téma začal proto, že vím, že dřív byly výhybky sečné a tak chci udělat sečnou výhybku tak, aby odpovídala i v TT skutecnosti svojí geometrií.


Chtít dělat "sečnou" výhybku, když je kvůli NEM normám stejně celou musíš rozměrově překroutit je nesmysl. Pokud to má být model skutečné výhybky, je potřeba si pohlídat jiné věci. Kromě kladu pražců je potřeba vědět, zda výhybka měla srdcovku litou, litý klín nebo kompletně skládanou, k tomu napasovat správné přídržnice a vypořádat se s jazyky (čepové vs. pružné).

Re: nákladní vozy II. epochy

PříspěvekNapsal: čtv 23 kvě, 2024 9:06 pm
od UncleFardy
radeksindy píše:
Kromě kladu pražců je potřeba vědět, zda výhybka měla srdcovku litou, litý klín nebo kompletně skládanou, k tomu napasovat správné přídržnice a vypořádat se s jazyky (čepové vs. pružné).


Tak s těma jazykama či litou srdcovkou a kladením pražců jsem nějak počítal, ale to překroucení mi až tak drastické nepřipadá ve vztahu ke geometrii. Jasně, musí se zvětšit oproti přepočtu všechny rozměry související s průjezdností modelového kola s okolky, ale když jsme kreslili vyhybku dle nákresu, který jsme měli, včetně pražcového pole, tak to nás zrovna netrápilo. No ale nákres už zde je tak se na to koukneme.