Označení stavědla v 60. a 70. letech

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Označení stavědla v 60. a 70. letech

Příspěvekod Zdenek Valter » stř 27 bře, 2024 4:40 pm

Mám prosbu pro naše modeláře v KŽM HC Pha 4 bychom rádi měli nejaké podklady k jeho označení z uvených let.
Měl by někdo prosím foto?
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2716
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: Označení stavědla v 60. a 70. letech

Příspěvekod Zdenek Valter » pon 06 kvě, 2024 10:41 pm

Přátelé - opravdu nikdo nemá podklady či foto?
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2716
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: Označení stavědla v 60. a 70. letech

Příspěvekod tomkanka » úte 07 kvě, 2024 6:05 am

Zdenek Valter píše:Přátelé - opravdu nikdo nemá podklady či foto?

A čeho???
tomkanka
 
Příspěvky: 165
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Označení stavědla v 60. a 70. letech

Příspěvekod BohousP » úte 07 kvě, 2024 7:33 am

Stavědla (pracoviště obsazená signalistou, popř. výpravčím), ve stanicích se číslují v každé stanici postupně od začátku ke konci trati. Pro označení se stavědla označují zkratkou "St" a arabským číslem, tedy například St.1, St.2, atd.

Rozdíl mezi stavědlem a stanovištěm:

Stavědlo má označení St. a arabskou číslici (St.1). Výhybky jsou přestavovány ústředně a obsluhují se návěstidla.
Stanoviště má označení St. a římskou číslici (St.I). Výhybky jsou přestavovány ručně a neobsluhují se návěstidla.
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Stav%C4%9Bdlo
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2933
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Označení stavědla v 60. a 70. letech

Příspěvekod Zdenek Valter » úte 07 kvě, 2024 4:45 pm

tomkanka píše:
Zdenek Valter píše:Přátelé - opravdu nikdo nemá podklady či foto?

A čeho???

To je pro Tebe tak těžké si přečíst první příspěvek včetně nadpisu?
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2716
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: Označení stavědla v 60. a 70. letech

Příspěvekod Zdenek Valter » úte 07 kvě, 2024 4:49 pm

BohousP píše:Stavědla (pracoviště obsazená signalistou, popř. výpravčím), ve stanicích se číslují v každé stanici postupně od začátku ke konci trati. Pro označení se stavědla označují zkratkou "St" a arabským číslem, tedy například St.1, St.2, atd.

Rozdíl mezi stavědlem a stanovištěm:

Stavědlo má označení St. a arabskou číslici (St.1). Výhybky jsou přestavovány ústředně a obsluhují se návěstidla.
Stanoviště má označení St. a římskou číslici (St.I). Výhybky jsou přestavovány ručně a neobsluhují se návěstidla.
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Stav%C4%9Bdlo


Díky!

Jde nám o to, že bychom rádi postavili stavědla ve stanici odpovídající přelomu třetí a čtvrté epochy.
Proto sháníme podklady - fotky, předpisy.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2716
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: Označení stavědla v 60. a 70. letech

Příspěvekod prcek » úte 07 kvě, 2024 7:16 pm

Zdenek Valter píše:
tomkanka píše:
Zdenek Valter píše:Přátelé - opravdu nikdo nemá podklady či foto?

A čeho???

To je pro Tebe tak těžké si přečíst první příspěvek včetně nadpisu?


Nic ve zlém, ale já to pochopil tak, že sháníš fotky stavědla na Praze 4. Nemám zdání, jestli tam nějaké je nebo bylo, ale já žádnou fotku nemám...
--
Všechno je snadné, než to zkusíš sám.
prcek
 
Příspěvky: 512
Registrován: ned 05 dub, 2009 11:36 am
Bydliště: kousek jižně od Brna

Re: Označení stavědla v 60. a 70. letech

Příspěvekod Zlámalík » úte 07 kvě, 2024 9:21 pm

Zdenek Valter píše:Mám prosbu pro naše modeláře v KŽM HC Pha 4 bychom rádi měli nejaké podklady k jeho označení z uvených let.
Měl by někdo prosím foto?

To taky vypadá, jakože sháníš označení klubu z té doby... :D
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1864
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Označení stavědla v 60. a 70. letech

Příspěvekod tomkanka » stř 08 kvě, 2024 5:53 am

Zdenek Valter píše:To je pro Tebe tak těžké si přečíst první příspěvek včetně nadpisu?

Přečíst ne, ale pochopit smysl.
tomkanka
 
Příspěvky: 165
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Označení stavědla v 60. a 70. letech

Příspěvekod Zdenek Valter » stř 08 kvě, 2024 9:14 am

Dobrá, tak znovu a lépe:

Rádi bychom v našem klubu postavili stavědla z přelomu 60. a 70. let proto sháníme podklady k jejich označení z té doby - fotky, normy atp.

Je vám to už chlapci jané?
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2716
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: Označení stavědla v 60. a 70. letech

Příspěvekod tomkanka » stř 08 kvě, 2024 12:07 pm

Zdenek Valter píše:...Je vám to už chlapci jané?

Jak se stavědla značila je popsáno ve čtvrtém příspěvku.Většinou se používala bílá deska a na ní černý nápis St.1, St.2, atd., označení bylo na čele nebo i na bocích, často ještě byla stavědla doplněna ještě nápisem stanice. Označení se ale psalo třeba i na čelní okenní tabulky, a pod. Dá se říct, že co kus to originál.
Žádná norma (pokud vím) na to nebyla.
tomkanka
 
Příspěvky: 165
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Označení stavědla v 60. a 70. letech

Příspěvekod hank » stř 08 kvě, 2024 12:28 pm

Jestli si dobře vzpomínám, tak podobně jako stanoviště výhybkářů bývala označena některá závorářská stanoviště: Zv I, Zv II... Znamenalo toto označení, že a) šlo o ručně obsluhované závory, b) že ty závory obsluhovali závoráři, kteří zároveň nebyli výhybkáři? Nebo ještě něco jiného? Jestli mě paměť neklame, tak jsem takto označená stanoviště viděl jenom v obvodech větších stanic; existovala nějaká podobná pravidla pro čistě závorářská stanoviště (tj. tam, kde obsluha nebyla zároveň hradlařem nebo hláskařem) na širé trati? (Za širou trať v tomto smyslu považuju i zastávky.)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6145
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Označení stavědla v 60. a 70. letech

Příspěvekod tomkanka » stř 08 kvě, 2024 12:44 pm

hank píše:...Zv I, Zv II... Znamenalo toto označení, že a) šlo o ručně obsluhované závory, b) že ty závory obsluhovali závoráři, kteří zároveň nebyli výhybkáři? ...

Přesně tak - např. Frýdlant v Čechách - St.I a St.II byli výhybkáři a Zv.III byl pouze závorář.
Na širé trati se to číslovalo arabsky podle km polohy stanoviště.
tomkanka
 
Příspěvky: 165
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm


Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků