Nord Express (a CIWL) II.epocha

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Nord Express (a CIWL) II.epocha

Příspěvekod OndraFíra » pon 29 led, 2024 3:37 pm

Ahoj.
V souvislosti s vydáním setů Nord Expressu od LS Models / Models World ve velikosti H0 ve II. epoše jsem se rozhodl podělit se s mými zjištěními ohledně skutečného vlaku. Třeba to někoho bude zajímat či mu pomůže s modelováním reálné předlohy. Pokud by někomu nestačilo jen zařadit náhodné modré vozy za lokomotivu a říkat tomu ať už Orient či Nord Express, ale chtěl by se více přiblížit realitě.

Reálná předloha:

Nord Express byl jeden z mnoha "pojmenovaných" luxusních dálkových vlaků provozovaných společností CIWL (Compagnie Internationale des Wagons-Lits - doslovně Mezinárodní společnost lůžkových vozů) založené v roce 1876 ve Francii. Tato společnost provozovala nejen lůžkové a restaurační vozy témět po celé evropě, ať už se jednalo o jednotlivé přímé vozy řazené do klasických vlaků, či o celé dálkové luxusní vlaky, z nichž mnohé měly svá jména. Asi nejznámější je samozřejmě Orient Express spojující Londýn a Paříž s Konstantinopolí a Istanbulem. Ale známé jsou i další vlaky jako právě Nord Express, či dále Sud Express, Simplon Orient Express, Fleche d'Or, Cote d'Azur aj.

Modely vozů od LS models (MW1001 a MW1001-1) mají znázorňovat Nord Express tak, jak jezdil v polovině 30.let 20. století. V té době resp. v celém meziválečném období vedla trasa Nord Expressu (neboli severního expresu) Mezi Paříží a Berlínem a dále pak do Rigy nebo do Varšavy (a Niegoreloje s přípojem do Moskvy). Později se přidaly ještě přímé vozy do Kodaně (zprvu jen do Hamburku) a do Bukurešti.

Trasa vlaku byla následující: Hlavní část vlaku vyrazila z Paříže do belgického Lutychu (Liège). V Lutychu se k vlaku připojily přímé vozy z Calais a Ostende (ke kterým byl trajektem přípoj od vlaků z Londýna). Vlak pokračoval přes Hannover, kde se odpojilo lůžko pokračující do Kodaně, a dále do Berlína. V Berlíně se vlak dělil, část vozů zde končila, hlavní část vlaku pokračovala do Varšavy a přímé vozy do Rigy a Bukurešti pak byly zařazeny do jiných vlaků.
V roce 1935 měl Nord Express ve Francii a v Belgii číslo L179/180 (L jako Luxusní vlak), v Německu potom jel pod označením L11/12 až do Berlína. Lichá čísla směrem z Francie do Německa, sudá zpět.
Vše je znázorněno na následujícím obrázku.
46925990ln.jpg


Lokomotivy v čele vlaku:
Francie - zatím nemám spolehlivě dohledané, jeden zdroj zmiňuje řadu "super pacific" 3.1201 až 3.1290, později u SNCF řada 2-231 C
Německo - DRG 17.1 a 17.2 (bývalé pruské S10) a později i prestižní řada 01 (ta vždy jen na západ od Berlína, z Berlína na východ to byly ty 17.1/2).

Fotografie vlaku v čele se 17 232 u Wunstorfu (západně od Hannoveru) nejspíše v roce 1928. Jídelní vůz je řazen za služebním vozem.
46800405zl.jpg


Nord Express v čele s 01 089 mezi Kolínem a Mülheimem v roce 1933. Zde je jídelní vůz 6 v pořadí za lokomotivou.
46800400yx.jpg



Typy vozů Nord Expressu
Od letního jízdního řádu 1926 byl celý vlak řazen jen z nových celokovových vozů CIWL, ačkoli hlavně zpočátku se tu a tam mohly stále ještě na vlaku objevit i starší dřevěné (teakové) služební a jídelní vozy.

Základ vlaku tvořily celokovové lůžkové vozy typů S (S1 a S2), které se vzájemně lišily jen vnitřním uspořádáním jak šla kupé po sobě. Na Nord Expressu jezdily od roku 1926 až do roku 1937, kdy byly nahrazeny typem Lx16 u hlavní části vlaku Paříž-Varšava. Na zbytku přímých vozů sloužily typy S až do zrušení Nord Expressu v roce 1939. Modely vozů jsou již označeny jako lůžkový vůz 1.+2. třídy. Toto označení nesly od 1. prosince 1931 jako reakci na globální ekonomickou krizi. Čtyři dvoulůžková kupé ve voze se společnou umývarnou byla označena jako 2. třída, zatímco zbylých osm jednolůžkových kupé zůstalo 1. třídou. Vozy typu S1 jezdící na Nord Expressu byly ze série čísel 2943-2967 (výr. Credé v Niederzwehren u Kasselu 1926/27), přímý vůz Ostende - Bukurešť byl jediný typem S2 a v Nord Expressu se střídaly vozy 2789-2796 a 2799 ze série vozů 2789-2818 (výr. Nivelles 1926)
Lůžkový vůz typu Y byl jediným jiným typem lůžového vozu ve vlaku a byl určený pro přímé spojení Paříž - Kodaň. Spojení bylo zavedeno v roce 1930 původně jen do Hamburku a od léta 1932 zkušebně prodlouženo až do Kodaně, od roku 1935 pak byl spoj do Kodaně již pravidelný. Na Nord Expressu se střídaly vozy 3588-3594 ze série 3588-3607 (výr. Dietrich, Lorraine 1930/31)
Jídelní vůz WR42 byl, jak název napovídá, jídelní vůz pro 42 cestujících s uspořádáním sezení 2+1. Jednalo se o luxusnější variantu u CIWL rozšířených klasických jídelních vozů WR56 s uspořádáním sezení 2+2. Tyto jídelní vozy byly vyrobeny v Anglii a měly tedy sníženou tzv. "anglickou" střechu, což je vidět na čelech vozů, kdy oblouk střechy klesá až k přechodových měchům. Na Nord Expressu se střídaly nejprve vozy ze série 2867-2881 (výr. Smethwick 1925/26), a později vozy čísel 3395-3400 z série vozů 3391-3405 (výr. Metropolitan 1929).
Zavazdalové vozy F (Fourgon) se čtyřmi posuvnými dveřmi na každé straně pochází z řady 1245-1256 (výr. CGC 1926). Tyto vozy byly téměř trvale využívány na Nord Expressu což jim vysloužilo přezdívku "Fourgons Nord-Express"

V detailním výpisu od Jean-Marc Dupuye z fóra WagonsLits lze pak dohledat, který konkrétní vůz jezdil na vlaku v kterém roce: https://www.wagonslits.de/phpbb2/viewto ... 4163#14163

Řazení vlaku - v létě 1935
F - zavazadlový vůz
WR - jídelní vůz
WL - lůžkový vůz


F Paris-Berlin - denně , F Berlin-Warsaw - út, čt, so

WR Paris-Berlin - denně , WR Berlin-Warsaw - út, čt, so

WL Paris-Berlin (S) - denně , WL Berlin-Warsaw - út, čt, so

WL Paris-Berlin (S) - denně

WL Paris-Riga (S) - denně

WL Paris-Copenhagen (Y) - denně

WL Oostende-Bucharest (S) - denně

WL Calais-Berlin (S) - denně , WL Berlin-Warsaw - út, čt, so

F Paris-Liege - denně

- v roce 1938 je řazení vlaku stejné, jen do Varšavy jezdí všechny vozy denně (a přibyl navíc lůžkový vůz Ostende - Varšava, který jede 4x týdně), naopak vůz do Bukurešti jezdí jen 3x týdně.

To je asi tak stručně vše ohledně předlohy, co se mi podařilo dohledat. V dalším příspěvku zkusím napsat ještě něco o konkrétních modelech.
Moduly Fremo H0-Old - II.epocha ČSD: Nová Ves pod Pleší , Dobříš
Uživatelský avatar
OndraFíra
 
Příspěvky: 131
Registrován: sob 26 čer, 2010 12:26 pm
Bydliště: Praha

Re: Nord Express (a CIWL) II.epocha

Příspěvekod OndraFíra » pon 29 led, 2024 4:40 pm

Nord Express - modely od LSmodels / Models World

Základní set MW 1001 a rozšiřující set MW 1001-1 umožňují modeláři sestavit si model reálného vlaku v jeho různých úsecích.
galbig_310375_24429.jpg


S výjimkou vozů S1 a S2 jsou ostatní vozy nově představené modely.
Všechny modely mají z výroby zabudované vnitřní osvětlení a jeden ze zavazadlových vozů (ten do Varšavy) je osazen i lucernami s koncovým osvětlením. Toto koncové osvětlení je ovšem diskutabilní, jelikož zavazadlový vůz jezdil za lokomotivou jako ochranný vůz a nebyl tedy na konci vlaku. Sběr proudu je z ložisek dvojkolí, která tedy mají dělené nápravy. Osvětlení je vybavené kondenzátory, takže nedochází k blikání za jízdy. Po sundání z kolejí mi vůz svítil ještě tak 3-4 sekundy a koncové osvětlení dokonce alespoň 15+ sekund. K osvětlení není potřeba dekodér, stačí vozy postavit na koleje (dle návodu nalezeném na webu jak na DC, tak DCC napájenou kolej, bohužel v přiloženém návodu tuto informaci výrobce opomněl zmínit) a vozy svítí. Pod střechou vozu se na desce nachází potenciometr, kterým lze případně upravit intenzitu osvětlení. Jsou zde i plošky pro připájení funkčního dekodéru, pokud by si někdo chtěl vozy jimi dovybavit a osvětlení si ovládat dálkově. Dále jsou z de k dispozici plošky pro případné dosazení koncového osvětlení.
Provedení modelů je samozřejmě precizní s krásným potiskem, detaily včetně spodku vozů s táhly, potrubími, válci tlakové i sací brzdy a dalším. Interiér je také velmi detailní, s povlečením na postelích s logem CIWL, viditelné kliky na dvěřích atd. Za mě perfektně zpracované modely. Jediné co to trochu kazí jsou stále dvojkolí s velkými NEM okolky. U takto precizních modelů bych už očekával alespoň RP25 dvojkolí (kéž by se v tomto evropští výrobci konečně inspirovali u výrobců v USA kde je RP25, či dokonce finescale dvojkolí už dlouhodobě standard). V přibalených sáčcích se pak nachází další detaily na osazení - např. brzdové hadice, háky, topné spojky, pro vůz Y také háky pro ukotvení na trajektu, ale i různé výměnné či náhradní díly jako náhradní schůdky, rolety do interiéru vozů, zatažené přechodové měchy pro vůz, který je na konci vlaku a není tak průchozí aj.
Směrovky na vozech jsou z leptaného plechu a přichycené slabou vrstvou lepicího filmu a dají se z vozů sundat bez ponechání stop na laku pod nimi.
Přechodové mezivozové měchy jsou dvou typů. Služební vozy a lůžko S2 jsou osazeny starší variantou užšího měchu se širší čelní plochou, zbylé vozy jsou osazeny novějšími širšími (prostornějšími) přechody viz i fotky níže.

Služební vůz
Obrázek

Jídelní vůz (na fotce je vidět "anglická" střecha zaoblená dolů až k přechodovým měchům, ostatní lůžkové vozy mají klasickou vyšší střechu)
Obrázek

Lůžkový vůz Y
Obrázek

Lůžkový vůz S1
Obrázek

Lůžkový vůz S2
Obrázek

Základní set MW1001 obsahuje těchto 7 vozů (v závorce jsou uvedeny směrovky):

WL S1 - 2958
(Paris-Berlin-Kaunas-Riga)

WL S1 - 2952
(Paris-Berlin)

WL S1 - 2944
(Paris-Berlin-Warszawa)

WL Y - 3589
(Paris-Hannover-København)

WR - 3398
(Paris-Berlin-Warszawa)

Fourgon - 1252
(Paris-Liège)

Fourgon - 1246
(Paris-Berlin-Warszawa)

Rozšiřující set MW1001-1 pak přidá další dva vozy:

WL S2 - 2799
(Oostende-Berlin-Bucuresti)

WL S1 - 2965
(Calais-Berlin-Warszawa)

Modelář má tak možnost z jednoho či obou setů modelovat 3 různé sekce vlaku v roce 1935.
1) francouzsko-belgickou sekci mezi Paříží a Lutychem - k tomu stačí základní set MW1001
2) německou sekci mezi Lutychem a Berlínem - již je potřeba i rozšiřující set
3) německo-polskou sekci mezi Berlínem a Varšavou - (rozšiřující set je a není třeba viz níže)

1) francouzsko-belgická sekce
V tomto úseku jezdil vlak ve složení v jakém je dodán v základním setu. Stačí připojit vhodnou francouzskou lokomotivu a máme prototypový 7-vozový vlak tak jak jezdil z Paříže do Lutychu.

2) německá sekce
V Lutychu se od vlaku odpojil jeden ze služebních vozů (v modelu číslo 1252) a naopak se k vlaku připojily přímé vozy z Ostende a Calais, které jsou součástí rozšiřujícího setu.
Vlak tak jel mezi Lutychem a Hannoverem ve složení: F + WR + 6 lůžkových vozů. V Hannoveru se od vlaku odpojilo lůžko do Kodaně (typ Y) a dále do Berlína už jel vlak jako sedmivozový F + WR + 5 lůžek.
Vhodnými lokomotivami pro tento úsek jsou německá 01, popř. 17.1 či 2 viz fotografie v přechozím příspěvku.

3) německo-polská sekce
Z Berlína do Varšavy už vlak pokračuje jen se 4 vozy, což je pro modeláře, který má méně prostoru asi nejvděčnější varianta. Za lokomotivou byl řazen služební vůz, dále jídelní vůz a dva lůžkové vozy S1 (jeden z Paříže a jeden z Calais). Vůz Calais-Varšava je ovšem také součást jen rozšiřujícího setu a modelář tak potřebuje sety oba. Druhá možnost je, že si modelář upraví směrovku jednoho z jiných vozů S1 ze základního setu, aby tak získal vůz Calais-Varšava).
V Německu vlak tahala opět řada 17.1 či 2. V Polsku bohužel nevím, ale určitě připadá v úvahu nějaká vhodná rychlíková lokomotiva z té doby. Na fotografii níže je zachycena tato německo-polská část vlaku.
505-08m.jpg


A na závěr ještě odkaz na YouTube video se základním setem vozů a francouzským pacifikem řady 231 - https://youtu.be/H9HyyWvAnRQ?si=0P9O0DuB26v7ZwAJ
Moduly Fremo H0-Old - II.epocha ČSD: Nová Ves pod Pleší , Dobříš
Uživatelský avatar
OndraFíra
 
Příspěvky: 131
Registrován: sob 26 čer, 2010 12:26 pm
Bydliště: Praha

Re: Nord Express (a CIWL) II.epocha

Příspěvekod LukasP » čtv 01 úno, 2024 9:28 pm

Na polském modelářském diskuzním fóru k modelu Nord Express uvádějí (https://forum.modelarstwo.info/threads/ ... ess.60430/) a (https://forum.modelarstwo.info/threads/ ... ych.44018/), že v čele stála lokomotiva Pk1 (ex BR 17) a Pk1 (ex BR 17.1000).

Stručný článek o lokomotivě Pk1 PKP:
http://www.locomotives.com.pl/Express%2 ... es/Pk1.htm

Model lokomotivy Pk1 PKP ex ROCO:
Přílohy
Pk1 PKP ex ROCO.jpg
LukasP
 
Příspěvky: 26
Registrován: čtv 07 úno, 2019 7:37 am


Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 25 návštevníků