Ahoj.
V souvislosti s vydáním setů Nord Expressu od LS Models / Models World ve velikosti H0 ve II. epoše jsem se rozhodl podělit se s mými zjištěními ohledně skutečného vlaku. Třeba to někoho bude zajímat či mu pomůže s modelováním reálné předlohy. Pokud by někomu nestačilo jen zařadit náhodné modré vozy za lokomotivu a říkat tomu ať už Orient či Nord Express, ale chtěl by se více přiblížit realitě.
Reálná předloha:
Nord Express byl jeden z mnoha "pojmenovaných" luxusních dálkových vlaků provozovaných společností CIWL (Compagnie Internationale des Wagons-Lits - doslovně Mezinárodní společnost lůžkových vozů) založené v roce 1876 ve Francii. Tato společnost provozovala nejen lůžkové a restaurační vozy témět po celé evropě, ať už se jednalo o jednotlivé přímé vozy řazené do klasických vlaků, či o celé dálkové luxusní vlaky, z nichž mnohé měly svá jména. Asi nejznámější je samozřejmě Orient Express spojující Londýn a Paříž s Konstantinopolí a Istanbulem. Ale známé jsou i další vlaky jako právě Nord Express, či dále Sud Express, Simplon Orient Express, Fleche d'Or, Cote d'Azur aj.
Modely vozů od LS models (MW1001 a MW1001-1) mají znázorňovat Nord Express tak, jak jezdil v polovině 30.let 20. století. V té době resp. v celém meziválečném období vedla trasa Nord Expressu (neboli severního expresu) Mezi Paříží a Berlínem a dále pak do Rigy nebo do Varšavy (a Niegoreloje s přípojem do Moskvy). Později se přidaly ještě přímé vozy do Kodaně (zprvu jen do Hamburku) a do Bukurešti.
Trasa vlaku byla následující: Hlavní část vlaku vyrazila z Paříže do belgického Lutychu (Liège). V Lutychu se k vlaku připojily přímé vozy z Calais a Ostende (ke kterým byl trajektem přípoj od vlaků z Londýna). Vlak pokračoval přes Hannover, kde se odpojilo lůžko pokračující do Kodaně, a dále do Berlína. V Berlíně se vlak dělil, část vozů zde končila, hlavní část vlaku pokračovala do Varšavy a přímé vozy do Rigy a Bukurešti pak byly zařazeny do jiných vlaků.
V roce 1935 měl Nord Express ve Francii a v Belgii číslo L179/180 (L jako Luxusní vlak), v Německu potom jel pod označením L11/12 až do Berlína. Lichá čísla směrem z Francie do Německa, sudá zpět.
Vše je znázorněno na následujícím obrázku.
Lokomotivy v čele vlaku:
Francie - zatím nemám spolehlivě dohledané, jeden zdroj zmiňuje řadu "super pacific" 3.1201 až 3.1290, později u SNCF řada 2-231 C
Německo - DRG 17.1 a 17.2 (bývalé pruské S10) a později i prestižní řada 01 (ta vždy jen na západ od Berlína, z Berlína na východ to byly ty 17.1/2).
Fotografie vlaku v čele se 17 232 u Wunstorfu (západně od Hannoveru) nejspíše v roce 1928. Jídelní vůz je řazen za služebním vozem.
Nord Express v čele s 01 089 mezi Kolínem a Mülheimem v roce 1933. Zde je jídelní vůz 6 v pořadí za lokomotivou.
Typy vozů Nord Expressu
Od letního jízdního řádu 1926 byl celý vlak řazen jen z nových celokovových vozů CIWL, ačkoli hlavně zpočátku se tu a tam mohly stále ještě na vlaku objevit i starší dřevěné (teakové) služební a jídelní vozy.
Základ vlaku tvořily celokovové lůžkové vozy typů S (S1 a S2), které se vzájemně lišily jen vnitřním uspořádáním jak šla kupé po sobě. Na Nord Expressu jezdily od roku 1926 až do roku 1937, kdy byly nahrazeny typem Lx16 u hlavní části vlaku Paříž-Varšava. Na zbytku přímých vozů sloužily typy S až do zrušení Nord Expressu v roce 1939. Modely vozů jsou již označeny jako lůžkový vůz 1.+2. třídy. Toto označení nesly od 1. prosince 1931 jako reakci na globální ekonomickou krizi. Čtyři dvoulůžková kupé ve voze se společnou umývarnou byla označena jako 2. třída, zatímco zbylých osm jednolůžkových kupé zůstalo 1. třídou. Vozy typu S1 jezdící na Nord Expressu byly ze série čísel 2943-2967 (výr. Credé v Niederzwehren u Kasselu 1926/27), přímý vůz Ostende - Bukurešť byl jediný typem S2 a v Nord Expressu se střídaly vozy 2789-2796 a 2799 ze série vozů 2789-2818 (výr. Nivelles 1926)
Lůžkový vůz typu Y byl jediným jiným typem lůžového vozu ve vlaku a byl určený pro přímé spojení Paříž - Kodaň. Spojení bylo zavedeno v roce 1930 původně jen do Hamburku a od léta 1932 zkušebně prodlouženo až do Kodaně, od roku 1935 pak byl spoj do Kodaně již pravidelný. Na Nord Expressu se střídaly vozy 3588-3594 ze série 3588-3607 (výr. Dietrich, Lorraine 1930/31)
Jídelní vůz WR42 byl, jak název napovídá, jídelní vůz pro 42 cestujících s uspořádáním sezení 2+1. Jednalo se o luxusnější variantu u CIWL rozšířených klasických jídelních vozů WR56 s uspořádáním sezení 2+2. Tyto jídelní vozy byly vyrobeny v Anglii a měly tedy sníženou tzv. "anglickou" střechu, což je vidět na čelech vozů, kdy oblouk střechy klesá až k přechodových měchům. Na Nord Expressu se střídaly nejprve vozy ze série 2867-2881 (výr. Smethwick 1925/26), a později vozy čísel 3395-3400 z série vozů 3391-3405 (výr. Metropolitan 1929).
Zavazdalové vozy F (Fourgon) se čtyřmi posuvnými dveřmi na každé straně pochází z řady 1245-1256 (výr. CGC 1926). Tyto vozy byly téměř trvale využívány na Nord Expressu což jim vysloužilo přezdívku "Fourgons Nord-Express"
V detailním výpisu od Jean-Marc Dupuye z fóra WagonsLits lze pak dohledat, který konkrétní vůz jezdil na vlaku v kterém roce: https://www.wagonslits.de/phpbb2/viewto ... 4163#14163
Řazení vlaku - v létě 1935
F - zavazadlový vůz
WR - jídelní vůz
WL - lůžkový vůz
F Paris-Berlin - denně , F Berlin-Warsaw - út, čt, so
WR Paris-Berlin - denně , WR Berlin-Warsaw - út, čt, so
WL Paris-Berlin (S) - denně , WL Berlin-Warsaw - út, čt, so
WL Paris-Berlin (S) - denně
WL Paris-Riga (S) - denně
WL Paris-Copenhagen (Y) - denně
WL Oostende-Bucharest (S) - denně
WL Calais-Berlin (S) - denně , WL Berlin-Warsaw - út, čt, so
F Paris-Liege - denně
- v roce 1938 je řazení vlaku stejné, jen do Varšavy jezdí všechny vozy denně (a přibyl navíc lůžkový vůz Ostende - Varšava, který jede 4x týdně), naopak vůz do Bukurešti jezdí jen 3x týdně.
To je asi tak stručně vše ohledně předlohy, co se mi podařilo dohledat. V dalším příspěvku zkusím napsat ještě něco o konkrétních modelech.