od Bw_Ig » stř 10 led, 2024 6:07 pm
Zásadní rekonstrukce kolejiště stanice a přestavba celé stanice Jihlava město se připravuje již od roku 2013, kde to od původních Českých drah a.s. převzala státní organizace Správa železnic. Termín zahájení přestavby se neustále odsouval. Poslední termín byl stanoven na roky 2024–2025, kde fond SFDI určil 1,411 miliardy korun. Přičemž přestavbu přednádražního prostoru a vznik dopravního terminálu vlak-autobus-trolejbus bude financovat město Jihlava. K tomu se od roku 2023 přidala i nutnost zapracování kolejového prostoru pro vznik části nádraží vysokorychlostní tratě VRT. Ta by nastala v případě schválení a realizace jižního vedení VRT do stanice Jihlava město od Starých Hor směrem do Hruškových Dvorů a dál do Brna.
Podíváme se na architektonický, stavební a historický vývoj sedmi hlavních objektů městského nádraží, které se dochovaly do dnešních dnů (2024). V prostoru městského nádraží se jedná o tyto budovy a stavební objekty. Pro orientaci v katastrálním prostoru je uvedeno číslo budovní jak v původním systému jihlavských předměstí, tak jednotné číslo popisné novodobého číslovacího systému.
Výpravní budova - Špitálské předměstí č. 243, Jihlava č.p. 2416,
Lokomotivní rotunda - Špitálské předměstí č. 248, Jihlava č.p. nepřiděleno,
Vodárna s obytnými přístavbami - Špitálské předměstí č. 246, Jihlava č.p. 2418,
Staniční skladiště s rampou - Špitálské předměstí č. 244, Jihlava č.p. nepřiděleno,
Strážní domek č. 58, Špitálské předměstí č. 242, Jihlava č.p. 2413, demolován,
Obytná úřednická budova, Špitálské předměstí č. 257, Jihlava č.p. 2415,
Celní úřad - Špitálské předměstí č. 298, Jihlava č.p. 2417, demolován,
Stavědla St.1 a St.2 (bez č.p.).
Z těchto šesti stávajících nádražních objektů budou tři objekty demolovány v letech 2024–2025 při celkové přestavbě městského nádraží a modernizaci kolejiště na dopravní terminál. V přednádražím prostoru zůstane jen obytná úřednická budova (č.p. 2415), která se dodnes zachovala v intaktním stavu a není zahrnuta do seznamu objektů určených k demolici.
Nájemníci z drážních bytů v prvním a druhém patře byli vystěhováni v letech 2008–2012, neboť v této době majitel objektu (České dráhy a.s.) předpokládal rekonstrukci a revitalizaci výpravní budovy s investičním nákladem 84 miliónu korun. K revitalizaci budovy však nedošlo a objekt byl v následujících letech převeden do majetku státní organizace Správy železnic. Od této doby je objekt prázdný (první a druhé patro) a využívá se pouze přízemní část, dopravní kancelář, služební místnosti, prodejna jízdenek, vstupní hala a čekárna.
O začlenění této výpravní budovy z roku 1887 se do koncepce dopravního terminálu už nepočítá. Objekt je navržen k demolici a na modernizovaném městském nádraží se v letech 2024–2026 postaví nová výpravní budova, bez obytných částí, jen se služebními prostory.