Trať Frýdlant nad Ostravicí - Bílá

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Příspěvekod Hekttor » pon 30 čer, 2008 6:46 pm

A já bych taky poprosil.....
Hekttor
 
Příspěvky: 340
Registrován: pon 30 dub, 2007 4:37 pm
Bydliště: Havířov

Příspěvekod Radek » pon 30 čer, 2008 7:05 pm

I já si prosím. Díky moc :D Už to vidím, z Frýdeckého nádraží odbočuje lokáka. Samozřejmě Frýdlant - Bílá! Co jiného by taky z Frýdku jelo :wink: . A než zazvoní budík...
HO-II.-Ve stádiu oťukávání
Uživatelský avatar
Radek
 
Příspěvky: 622
Registrován: pon 03 pro, 2007 8:02 am
Bydliště: Pražmo

Příspěvekod Rionis » úte 01 črc, 2008 12:11 pm

Dnes dopoledne jsem byl na minivýletě po funkční části tratě Frýdlant - Ostravice s fotoaparátem v ruce. Jak se prohrábnu fotkami, hodím je na web a sem dám odkaz - ať poslouží i těm co se sem nedostanou.

----------------------------------------
Michala Daleckého bych poprosil o přesunutí tohoto tématu do sekce "Podklady pro stavbu" - asi se tam bude hodit víc a nadpis přejmenovat na "Trať Frýdlant nad Ostravicí - Bílá". Díky
H0 - epocha III/IV
Rionis
 
Příspěvky: 16
Registrován: stř 09 dub, 2008 1:03 pm
Bydliště: Havířov

Příspěvekod milan ferdián » úte 01 črc, 2008 5:31 pm

Kluci,pošlete mi své emaily přes SZ.Dřívější ví ,že zde nemám spojení .
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Příspěvekod Rionis » čtv 03 črc, 2008 5:58 am

Výběr několika záběrů na existující stanice a zastávky:
http://www.zsmladeznicka.cz/hrabalek/frydlantMD.rar
http://www.zsmladeznicka.cz/hrabalek/frydlantND.rar
http://www.zsmladeznicka.cz/hrabalek/ostraviceZ.rar
http://www.zsmladeznicka.cz/hrabalek/ostravice.rar

----------------------------------------------------------------------------------------
milan ferdián píše:Co se týká podkladů.Já jenom vím (nemám podložené) ,že stanice STARÉ HAMRY a BÍLÁ ,byly o třech staničních kolejích /skládková-dopravní-dopravní (v Bílé objízdná)

Obrázek
Obrázek

Na základě těchto podkladů bych řekl, že původně všechny stanice na této trati byly tříkolejné. Stanice Ostravice byla po roce 1965 přestavěna - viz citace z knihy "Kročeje Ostravskou železniční historií - L.Grof"

...na doporučení odboru dopravy KNV Ostrava bylo rozhodnuto zachovat trať až do stanice Ostravice. Byly získány finanční prostředky na úpravu této stanice, ze které pak byly vedeny přímé rekreační, ale i některé osobní vlaky ...

Ví někdo jak asi vypadala stanice Ostravice před touto úpravou ?
Podle jízdního řádu z let 1945 a 1965 se osobní vlaky křižovaly asi jenom ve stanici Ostravice ?
Výtopna byla jenom ve stanici Frýdlant m.d. nebo i ve stanici Bílá ?
Za otázku prosím nekamenovat: Výtopna sloužila k přípravě parní lokomotivy ke službě nebo k její údržbě v teplém stavu - jak je to se skládkou uhlí, popelovou jámou a plněním vodou a pískem ?
H0 - epocha III/IV
Rionis
 
Příspěvky: 16
Registrován: stř 09 dub, 2008 1:03 pm
Bydliště: Havířov

Příspěvekod Hekttor » čtv 03 črc, 2008 7:23 am

O přestavbě Ostravice nic nevím, jen napíšu, že ta kolej končící modrým obdélníkem, zarostlá do keřů na druhém snímku, původně pokračovala na Bílou. Stoupáním se dostala na mostek v pozadí vpravo, dnes sloužící automobilům.
Výtopna byla ve stanici Frýdlant M.D., pochopitelně s celým provozním zajištěním (uhlí, voda, písek, popel, olej), tato stanice (a tedy celá lokálka) původně ani nebyla propojena se stanicí Frýdlant n. O. V Bílé byl vodní jeřáb a pravděpodobně ještě někde na trati (spotřeba vody na stoupání za Ostravicí musela být značná).
Výtopnička v Bílé sloužila lesní úzkorozchodné mašince.
To druhé, co píšeš, nazývá pan Zuska "Útulek pro nocující stroje", ten v Bílé asi nebyl, ale pokud tam byl vodní jeřáb, měla by tam být i popelová jáma.
Hekttor
 
Příspěvky: 340
Registrován: pon 30 dub, 2007 4:37 pm
Bydliště: Havířov

Příspěvekod Rionis » čtv 03 črc, 2008 8:38 am

Hekttor píše:...ve stanici Frýdlant M.D., pochopitelně s celým provozním zajištěním (uhlí, voda, písek, popel, olej)...

Trochu mi uniká souvislost, proč zrovna v této stanici (pravda, původně to byla výchozí stanice, ale ani ne za 4 roky došlo k přímému propojení se stanicí Frýdlant), a vlaky vyjížděly z hlavní stanice ve Frýdlantu, kde je výtopna taktéž.
H0 - epocha III/IV
Rionis
 
Příspěvky: 16
Registrován: stř 09 dub, 2008 1:03 pm
Bydliště: Havířov

Příspěvekod Hekttor » čtv 03 črc, 2008 8:46 am

Trať Frýdlant M.D. - Bílá byla zestátněna až v roce 1945, byla tedy do té doby de facto privátní, v majetku společnosti FBD . Ta musela mít pochopitelně vše vlastní. Je to jeden z příkladů, že privatizace přinejmenším některých oblastí nevede k úsporám, naopak, ke zbytečné duplicitě.
Hekttor
 
Příspěvky: 340
Registrován: pon 30 dub, 2007 4:37 pm
Bydliště: Havířov

Příspěvekod milan ferdián » čtv 03 črc, 2008 3:38 pm

Hekttor píše:
Výtopnička v Bílé sloužila lesní úzkorozchodné mašince.
To druhé, co píšeš, nazývá pan Zuska "Útulek pro nocující stroje", ten v Bílé asi nebyl, ale pokud tam byl vodní jeřáb, měla by tam být i popelová jáma.


V Bílé byly dvě výtopny.První,normálrozchod stálá směrem na Ostravici Důkaz je.Stačí se podívat na snímek z 11.1.1965 s názvem Poslední vlak.Výtopna byla potom upravena na kovárnu.Zdroj ŽELEZNIČÁŘ 15/88.Tá druhá větší pro lesní železnici stála na opačnem konci stanice.Fota jsem Vám poslal.
Jako kluk jsem měl obrovské štěstí ,že jsem tyto místa navštívil celkem třikrát.Mám v paměti stavbu přehrady a jako kluk jsem zíral z novostavby silnice do velmi hlubokého údolí.O rok později jsem už sledoval cvrkot na trati Frýdlant nad Ostravici-Frenštát pod Radhoštěm a Frýdlant nad Ostravici -Ostravice.V pozdějších letech ,kdy přehrada již byla zaplněná vodou,jsem na konci nnádrže ,mohl sledovat zachovalé zemní těleso bývalé tratě až do Bílé,kde všechny objekty ještě stály.Lesní již ,ale nemůžu potvrdit.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Příspěvekod Rionis » čtv 03 črc, 2008 5:10 pm

A byl by jsi schopen ze vzpomínek a dobových fotografií dát dohromady velmi jednoduché náčrty stanic Staré Hamry a Bílá s uspořádáním jednotlivých objektů.

Co je pravdy na tom, že stanice Ostravice prošla po roce 1965 přestavbou?
Určitě byla postavena ta dřevěno-prosklená přístavba, na fotografiích z roku cca 1935 ještě určitě nebyla.
Nepřímý důkaz pro přestavbu stanice je současné kolejové schéma a dobový jízdní řád. Ze směru od Bílé po zrušené koleji nelze odbočit dnes na žádnou jinou kolej. A přitom jízdní řády před rokem 1965 říkají, že se v této stanici křižovaly vlaky.
H0 - epocha III/IV
Rionis
 
Příspěvky: 16
Registrován: stř 09 dub, 2008 1:03 pm
Bydliště: Havířov

Příspěvekod milan ferdián » pát 04 črc, 2008 1:43 pm

Rionis píše:A byl by jsi schopen ze vzpomínek a dobových fotografií dát dohromady velmi jednoduché náčrty stanic Staré Hamry a Bílá s uspořádáním jednotlivých objektů.

Co je pravdy na tom, že stanice Ostravice prošla po roce 1965 přestavbou?
Určitě byla postavena ta dřevěno-prosklená přístavba, na fotografiích z roku cca 1935 ještě určitě nebyla.
Nepřímý důkaz pro přestavbu stanice je současné kolejové schéma a dobový jízdní řád. Ze směru od Bílé po zrušené koleji nelze odbočit dnes na žádnou jinou kolej. A přitom jízdní řády před rokem 1965 říkají, že se v této stanici křižovaly vlaky.


Náčrt stanice Staré Hamry ten je jednoduchý a daný z fotografii.U žst,Bílá ,tam jsi nejsem jistý jak byla situovaná zadní část stanice spojena s překladkou dřeva z lesní na normál.
S tou přestavbou žst.Ostravice v roce 1965 to souhlasí.Na jedné fotografii co jsi dal na web,jsi vyfotil místo kde stálo skladiště s rampou.Co se týká křižování vlaků v Ostravici,to bych musel zkonstruovat jizdní řád a vysledovat .Na to ,ale nemám čas ,to zabere spoustu času.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Příspěvekod Rionis » ned 10 srp, 2008 7:31 am

Ze současného kolejového svršku, zarostlých vytrhaných částí a stále stojících staveb se dá usoudit na toto rozložení stanice:
Obrázek
Pokud se bavíme o rozložení stanice v letech 1940-1960, kdy ještě byla soukromou drahou, měla by mít kromě výropny a staniční budovy, nejspíš popelovou jámu, skládku uhlí, vodní jeřáb a čerpací stanice na naftu (na této trati byl provozován motorový vůz s jedním přípojným M121 nebo to mohl být M 131) nebo je tu jiná možnost plnění palivem ? Kde podle vás byly umístěny tyto stavby ?
H0 - epocha III/IV
Rionis
 
Příspěvky: 16
Registrován: stř 09 dub, 2008 1:03 pm
Bydliště: Havířov

Příspěvekod Jan Jirásek » ned 10 srp, 2008 9:01 am

V Ostravici je dokonce výměna číslo 1 samovratného charakteru! Nevíte někdo jak takový mechanismum funguje? Docela mě to zajímá, zda by se to nedalo použít i v modulovém kolejišti v některých vlečkách apod.
Uživatelský avatar
Jan Jirásek
 
Příspěvky: 149
Registrován: pát 27 dub, 2007 3:01 am
Bydliště: Česko/Německo

Příspěvekod juroH0 » ned 10 srp, 2008 10:48 am

Foto samovratnej vyhybky- http://juroh0.rajce.idnes.cz/samovratna_vyhybka/#album -fotene v zst Raslavice (trat 194. Presov-Bardejov) su na oboch zhlaviach a podla toho co som odpozoroval v tejto stanici tak to tam vyzera asi takto: st ma 2dopravne kolaje (1 a 2) a 2 manipulacne (3 a 4) ide os vlak od smeru z Presova a vchadza cez samovratnu vyhybku kt. je postavena na kolaj 2. Zo smeru od Bardejova vchadza dalsi os cez samovratnu vyhybku kt. je postavena rovno na kolaj 1. vlak zo smeru Bardejov pokracuje smer Presov a prechadza cez samovratnu vyhybku ktora ale nieje postavena do rovna ale do odbocky (sice neviem ako to presne funguje ale je tam asi pruzina), prvou osou(podvozkom) vyhybku "rozreze" a "prehodi" ju do poholy rovno, pruzina ale vrati jazyky spat do odbocky a druha os(podvozok) spravi to iste...(pre uplnost- os vlaky vozia mot. vozne 810/812). Viem je tam opisana vpodstate cela dopravna situacia ale mylsim ze na priklade je to najlepsie...

:lol: 8)
H0(e), DCC, epocha II-III
7", 1:4
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 900
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Slovensko

Příspěvekod Jan Jirásek » ned 10 srp, 2008 2:38 pm

No bude to něco na způsob výhyben na TRAM trati mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou. Je uprostřed takové výhybny ostrůvek pro cestující, souprava od LBC jede vždy rovně kdežto vracející se souprava od JBC uhne i v případě, pokud nedochází ke křižování souprav. Prostě je to odvozeno od TRAM sjízdných výměn v obojím směru.

Tohle lze použít v modelu celkem jednoduše, pokud by se jednalo o posun - lehčí řešení pro izolaci srdcovky a jazyků výměny.
Uživatelský avatar
Jan Jirásek
 
Příspěvky: 149
Registrován: pát 27 dub, 2007 3:01 am
Bydliště: Česko/Německo

PředchozíDalší

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 25 návštevníků