Trať Frýdlant nad Ostravicí - Bílá

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Příspěvekod Radek » pon 11 srp, 2008 3:12 am

Rionis píše:a čerpací stanice na naftu (na této trati byl provozován motorový vůz s jedním přípojným M121 nebo to mohl být M 131) nebo je tu jiná možnost plnění palivem ?

Na jiném vlákně (uplně dole) podal Milan toto vysvětlení:
http://magazin.modely.biz/diskuze/viewt ... ight=konvi

Soudím, že FDB si motrák pořídila až po spojení s Ostrvsko- Frýdlantskou, takže se plněnení odbývalo ve Frýdlantě.
HO-II.-Ve stádiu oťukávání
Uživatelský avatar
Radek
 
Příspěvky: 622
Registrován: pon 03 pro, 2007 8:02 am
Bydliště: Pražmo

Příspěvekod Rionis » pát 15 srp, 2008 5:39 pm

Zajímalo, by mě jestli někdo tuší k čemu slouží (-ila) tato budova naproti hlavní budově http://www.zsmladeznicka.cz/hrabalek/stavba.jpg a co je přidělané ke koleji http://www.zsmladeznicka.cz/hrabalek/kolej.jpg. Vše se nachází ve stanici Ostravice.
H0 - epocha III/IV
Rionis
 
Příspěvky: 16
Registrován: stř 09 dub, 2008 1:03 pm
Bydliště: Havířov

Příspěvekod Radek » stř 08 říj, 2008 6:57 pm

Něco málo z historie naší trati zaznělo v tomto dokumentu:
http://www.ceskatelevize.cz/vysilani/10 ... sance.html
HO-II.-Ve stádiu oťukávání
Uživatelský avatar
Radek
 
Příspěvky: 622
Registrován: pon 03 pro, 2007 8:02 am
Bydliště: Pražmo

Příspěvekod Radek » úte 03 bře, 2009 12:37 pm

Fotografie pořízená při zestátnění trati v roce 1945
http://vade.archives.cz/vade/extdoc/227 ... 0/933AF2C6
Naposledy upravil Radek dne pon 06 dub, 2009 7:17 pm, celkově upraveno 1
HO-II.-Ve stádiu oťukávání
Uživatelský avatar
Radek
 
Příspěvky: 622
Registrován: pon 03 pro, 2007 8:02 am
Bydliště: Pražmo

Příspěvekod Radek » čtv 05 bře, 2009 8:33 pm

Státní okresní archiv ve F-M nabízí k nahlédnutí nemálo dokumentů vztahující se k této trati. Našel sem tam odpovědi na některé výše položené dotazy. Podle situačního plánu celé tratě byla „čistící jáma a jeřáb“(vodní) jen ve Frýdlantu. V Bílé je sice uvedena „vodárenská studna“, ale o jeřábu tam není ani zmínka. V obou koncových stanicích je uvedeno „skladiště dlážděné na uhlí“.
Kdyby vás někdy rozesmutnila kultura nádražních záchodků, pak zatlačte slzu a vžijte se do doby, kdy se v každé stanici se nacházel „záchod s hospodářským dvorkem a smetištěm“

Na základě plánu pro stavbu nového překladiště, která se uskuečnila v roce 1933 a při které se překladiště přestěhovalo z prostoru před nádražím nahoru před hotel jsem nakreslil situaci, která je ale prezentována způsobem, který za moc nestojí:
http://picasaweb.google.cz/RadovanStef/ ... oiL5ufPdA#

Přikládám dva dotazy: Má-li někdo možnost – a na rozdíl ode mě i schopnosti – mohl bych vám prosím poslat zmíněný obrázek v Cadu, aby jste ho převedli do nějaké prohlížetelnější podoby ke zdejšímu vystavení?
Druhý dotaz je určena znalcům úzkých železnic. Z více než 70 let starého, tužkou kresleného plánu není zcela jasné řešení příjezdu k překládací rampě. Pochopil jsem onu změť čar tak, že k ní oba rozchody měli společný přístup po splitce. Je to možné?

Návštěvu archivu doporučji všem zájemcům o historii železnice 1:1. Mimo jiné jsem s výčtu zaměstnanců z roku 1925 usoudil, že společnost FDB vlastnila jednu páru a jeden motorák. Zaměstnávala totiž po dvou strojvedoucí, topiče a řidiče motorového vozu. Taky počtení ve služebním řádu pro zaměstnance je nejen úsměvné, ale v dnešní nespokojené době rozhodně poučné, ale to už je spíš off topic…
Naposledy upravil Radek dne pát 20 lis, 2009 10:35 pm, celkově upraveno 2
HO-II.-Ve stádiu oťukávání
Uživatelský avatar
Radek
 
Příspěvky: 622
Registrován: pon 03 pro, 2007 8:02 am
Bydliště: Pražmo

Příspěvekod milan ferdián » pát 06 bře, 2009 10:32 am

Díky za další cenné informace.Jsem překvapen umístěním lokomotivní remízy.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Bíla

Příspěvekod JanoH0e » pát 06 bře, 2009 7:29 pm

Splitka - spleť je možná, ale skôr predpokladám oddelené rozchody. Inak na k reporte 2.3. 2009 v sekcii úzkorozchodné, sa nachádza foto prekladiska pri hoteli. Učastnici Chronosphere a T M. Skús ich osloviť, určite budú vedieť ako to tam bolo.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Příspěvekod Radek » sob 04 dub, 2009 8:33 pm

Zdá se, že Janko měl se splítkou pravdu. Ona je totiž část vlevo od řeky na nákresu obšlehnuta z nákresu z roku 1913, zatímco překladiště vpravo je z roku 1933. Místní kronika upřesňuje, že do r. 1933 bylo překladiště u nádraží (vlevo), potom byla vybudována vlečka s překladištěm před hotel (vpravo) „a most lesní dráhy i s odbočkou do nákladiště zrušen“. Pokud jsem z plánku správně vyčetl výhybku na splítku hned za mostem, tak by se na ni v okamžiku jeho zrušení nedalo odbočit. :?
Jenže…! Lesní železnice se zdá být do toho plánku jen načrtnuta „od oka“, takže skutečný stav je i nadále hádankou a to je dobře, protože zůstává prostor pro fantazii … :lol:

Tohle už sice do „podkladů ke stavbě“ nepatří, ale další výlet do historie vnesl více světla do vozového parku FDB a ukázal, že sem minule troška lakoval. Páry provozovala společnost tři: 178, která se po roce 1925 v záznamech neobjevuje, nicméně se jejím místě zůstává 422. Bez změny označení je v záznamech 424. A ještě „lokomotiva řady 400“ o které se později píše už jen jako o lok. 400. V roce 1925 si společnost pořídila dvouválcovou motorovou drezínu a 1. července 1928 byl zahájen provoz motorového vlaku M 120.301 s vozem CDi.
O lokomotivách 424, 400 a oné drezíně laik jako já nikdy neslyšel, takže pokud někdo pro zajímavost vlastní o těchto strojích nějaké informace a chtěl by se podělit, budu moc rád.

Čtyřstovka při zestátnění FDB: http://vade.archives.cz/vade/extdoc/227 ... 0/933AF2C4
HO-II.-Ve stádiu oťukávání
Uživatelský avatar
Radek
 
Příspěvky: 622
Registrován: pon 03 pro, 2007 8:02 am
Bydliště: Pražmo

Místní dráha Frýdlant-Bílá

Příspěvekod milan ferdián » sob 04 dub, 2009 9:12 pm

Výnos čj.9307/V/1-1938 ze dne 24.2.1938.
ex 400.01 = 400.903
ex 422.01 = 422.901
ex 424.001 = 424.901 (1946 - 424.101)

Mám jediný pohled na výtopnu úzkokolejné dráhy v Bílé z roku 1930 (publikace o BESKYDECH) a tam jde vidět,že do dvojkolejné remízy ústily koleje úzké.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

700mm - Bílá - další foto

Příspěvekod MaHa » ned 05 dub, 2009 6:48 am

Další fotografie z Bílé je časopise Železnice č.1 roč.92 na straně 10 (autor Jiří Joachymstál). Je zde i typový náčrt parní úzkokolejné lokomotivy, která zde jezdila.
Jinak původní lesní dráha postavená v roce 1910 byla původně plánovaná pro amunální (svážnicový) provoz. Lokomotivy byly dodány později (jedna z nich z Rajnochovic v r. 1921).
Modelová železnice
DCC na zahradní železnici patří od roku 2013 do archeologického výzkumu bohužel
MaHa
 
Příspěvky: 240
Registrován: stř 01 lis, 2006 10:09 pm
Bydliště: Šalingrad-Brno

Příspěvekod Radek » pát 20 lis, 2009 10:27 pm

Pár fotek z Bílé. Vedle nádražní budovy je hospůdka, ve které je nejedna dobová fotografie z trati. Pár jsem jich vyfotil. http://radovanov.rajce.idnes.cz/fotky_z ... t_-_Bila/#
HO-II.-Ve stádiu oťukávání
Uživatelský avatar
Radek
 
Příspěvky: 622
Registrován: pon 03 pro, 2007 8:02 am
Bydliště: Pražmo

Re: Trať Frýdlant nad Ostravicí - Bílá

Příspěvekod Radek » pát 03 dub, 2015 3:33 am

Pánové, obracím se na vás s prosbou.
Rád bych si osobně přečetl článek "80 let železnice pod Lysou..." v železničáři 15/1988 a to, co se o trati na Bílou píše v knize "Kročeje ostravskou železniční historií". Stále se mi nedaří je sehnat.
Mohl by mi někdo pomoci?
Děkuju Radek
HO-II.-Ve stádiu oťukávání
Uživatelský avatar
Radek
 
Příspěvky: 622
Registrován: pon 03 pro, 2007 8:02 am
Bydliště: Pražmo

Re: Trať Frýdlant nad Ostravicí - Bílá

Příspěvekod milan ferdián » pát 03 dub, 2015 3:11 pm

Zkusím ji najít,nascenovat a poslat kam?Pošli přes SZ email adresu. :wink:
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Trať Frýdlant nad Ostravicí - Bílá

Příspěvekod milan ferdián » pát 03 dub, 2015 4:44 pm

Radek píše:Pánové, obracím se na vás s prosbou.
Rád bych si osobně přečetl článek "80 let železnice pod Lysou..." v železničáři 15/1988 a to, co se o trati na Bílou píše v knize "Kročeje ostravskou železniční historií". Stále se mi nedaří je sehnat.
Mohl by mi někdo pomoci?
Děkuju Radek

Odesláno.Má někdo ještě zájem?
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Trať Frýdlant nad Ostravicí - Bílá

Příspěvekod hank » pát 03 dub, 2015 6:06 pm

milan ferdián píše:Má někdo ještě zájem?


Já prosím ano... :oops: dík předem.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

PředchozíDalší

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 13 návštevníků