Stránka 1 z 2

Nátěry strojů řady 121/141

PříspěvekNapsal: čtv 18 kvě, 2023 1:26 pm
od Davca
Zdravím,
neměl by někdo přehled o tom jaké odstíny RAL měly barvy nátěrů strojů řad 121 a 141 ?

https://www.atlaslokomotiv.net/loko-121.html

https://www.atlaslokomotiv.net/loko-141.html

Případně, nějaká informace by mohla být v mi neznámém čísle Železničáře z osmdesátých let kde snad na předposlední či poslední barevné straně byly uvedeny ukázky tehdejších nátěrů lokomotiv i s uvedením odstínu RAL. Jen už netuším zda tam byly zmíněny i uvedené stroje řady 121 a 141.

Děkuji za případnou informaci.

David

Re: Nátěry strojů řady 121/141

PříspěvekNapsal: čtv 18 kvě, 2023 3:01 pm
od hank
Davca píše:Zdravím,
neměl by někdo přehled o tom jaké odstíny RAL měly barvy nátěrů strojů řad 121 a 141?


O které epoše je řeč? A napsat jenom "epocha IV" nestačí, nátěry se měnily dost často. Nejdřív nesly "polomáčené" nátěry (krémová střední 6100=cca RAL 1014 a zeleň tmavá 5400=RAL 6016), pak některé v době nedostatku barev nesly "ruské" nátěry lahvovou zelení, v r. 1977 byl zaveden úzký výstražný pruh a v r. 1987 spolu s novým řadovým značením i nový předpisový nátěr se širokým pruhem. Nový předepsaný nátěr pro vozidla stejnosměrné trakce od r. 1988 byl 5400 + výstražný pruh žluť chromová střední 6200=RAL 1003. Ekvivalenty RAL jsou přibližné, ale k tomu už tady i jinde byla spousta diskusí.

Edit - oprava: Nový předepsaný nátěr pro vozidla stejnosměrné trakce od r. 1988 byl zeleň střední 5300=cca RAL 6001 + výstražný pruh žluť chromová střední 6200=RAL 1003.

A teď koukám, že jsme to tady probírali už v r. 2017.

Re: Nátěry strojů řady 121/141

PříspěvekNapsal: čtv 18 kvě, 2023 5:41 pm
od Davca
Děkuji za informace.
Jde o podobu nátěru z období let 2005 - 2010 (viz. odkazy).

David

Re: Nátěry strojů řady 121/141

PříspěvekNapsal: čtv 18 kvě, 2023 6:14 pm
od hank
Davca píše:Jde o podobu nátěru z období let 2005 - 2010.


Jestli se mám držet těch fotek, tak v tom případě podle zastaralosti nátěru zeleň 5400=RAL cca 6016 nebo od r. 1988 5300=6001 nebo od r. 2003 5327=6016, krémová 6100=RAL 1014, výstražný pruh žluť 6200=RAL 1003.

Re: Nátěry strojů řady 121/141

PříspěvekNapsal: čtv 18 kvě, 2023 6:54 pm
od Pawlik
Tohle téma mě také zajímá. Mně přijde, že tenhle nátěr se v horní částí skříně tak nějak vymyká těm předpisovým:
https://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/121051.jpg
Myslíš tedy, že to co vypadá skoro jako bílá, byla původně krémová 6100? A to co vidíme na fotce je jen důsledek času a počasí?
Ještě by mě zajímalo, zdali měly lokomotivy v tomhle nátěru střechu stříbrnou i pod sběrači nebo jenom nad odporníky, nebo byla šedivá celá. To se mi na žádných fotkách nepovedlo dohledat.
Díky

Re: Nátěry strojů řady 121/141

PříspěvekNapsal: čtv 18 kvě, 2023 8:27 pm
od hank
Pawlik: Ta krémová je nejspíš léty vybledlá, ale může být i zkreslená podáním fotoaparátu. Na střeše vidím pozůstatky dvou vrstev - šedé 1100=RAL 7005 (starší předpis) a hnědošedé 2179=RAL 7002 (předpis z r. 1987).

(A pořád platí, že přiřazení ČSN a RAL může být jen přibližné.)

Re: Nátěry strojů řady 121/141

PříspěvekNapsal: pát 19 kvě, 2023 3:29 pm
od Myšpulín
Pawlik píše:Tohle téma mě také zajímá. Mně přijde, že tenhle nátěr se v horní částí skříně tak nějak vymyká těm předpisovým ...

Sice jsem nyní od ss elektrik hodně vzdálen, ale vždy jsem měl za to, a to i z doby, kdy jsem se kolem nich více motal, že vrchní polovina je zeleň hrášková, žádná krémová. Fotka to dokazuje. Ale odstín RAL ani ČSN nevím.

Re: Nátěry strojů řady 121/141

PříspěvekNapsal: pát 19 kvě, 2023 4:21 pm
od Pawlik
Já si také myslím, že to není (ani vyšisovaná) krémová podle schématu z roku 1976.
Ve schématu 1976 s šípy na pluhu a zřetelně krémovou je k dohledání dost fotek.
Fotky strojů se zeleným pluhem, světle šedou střechou a světlou horní části skříně se vyskytují až od počátku 90. let, byť většina těch lokomotiv vypadá, jakoby prodělaly bitvu o Stalingrad. Ale to mohlo být nekvalitní lakovnou, že se to začalo velmi brzdy loupat.
Ukázal jsem fotku zbytku rodiny a všichni, co už umí mluvit, se jednomyslně shodil, že je to velmi světle zelená.
Takže díky, ano, je to asi opravdu hrášková zelená, byť výrazně světlejší, než jaká byla na 122/3 v tomhle nátěru:
http://www.strojvedouciplzen.cz/index.p ... fie&id=658
Teď ještě rozklíčovat ten nátěr střechy (kde byla šedá a kde stříbřenka).

Re: Nátěry strojů řady 121/141

PříspěvekNapsal: pát 19 kvě, 2023 6:00 pm
od hank
No dobře, ale ty odstíny na fotkách z obou uvedených odkazů jsou úplně odlišné... A to platí i pro spodní část skříně.

Norma TNŽ 28 0070 ve znění z r. 2003 předepisuje pro lokomotivy 121, 122, 123, 140, 141, 181, 182 tyto odstíny: Spodní část skříně vč. rámu - RAL 6016 tyrkysově zelená, horní část skříně - RAL 6021 bledě zelená, střecha a pojezd - RAL 7002 olivově šedá, sběrače a holé vodiče na střeše - RAL 7005 myší šeď, krytý odporník na střeše - RAL 9006 hliníkově bílá. Teď už zbývá jenom zjistit, zda to začalo platit až od r. 2003. Norma TNŽ 28 0070 byla po zániku ČSD (poprvé?) změněna už v r. 1997, ale tohle znění bohužel nemám.

Zajímavé je, že pro ostatní stejnosměrné lokomotivy vč. řady 130 nahoře zůstává v uvedeném období RAL 1014 slonová kost.

Podle vzorového listu, který byl součástí normy TNŽ 28 0070 už v 50. letech, byla pro horní část skříně prvních bobin stanovena hrášková zeleň 5080=cca RAL 6021 jako tovární nátěr. Různé prameny se ale neshodují v tom, zda byl skutečně používán jenom tento nátěr a kdy se přešlo na tu krémovou (tehdy se tomu říkalo "slonová kost), která byla jednotně předepsána v 70. letech.

Re: Nátěry strojů řady 121/141

PříspěvekNapsal: pát 19 kvě, 2023 6:07 pm
od hank
Přihodím sem ještě vzorové listy z r. 2003:

nater_bobiny_uhelky.jpg


odstiny_bobiny_uhelky.jpg

Re: Nátěry strojů řady 121/141

PříspěvekNapsal: pát 19 kvě, 2023 7:13 pm
od Pawlik
hank píše:No dobře, ale ty odstíny na fotkách z obou uvedených odkazů jsou úplně odlišné... A to platí i pro spodní část skříně.

Já se nevyjádřil přesně. Ta horní zelená je výrazně světlejší, ale je to i jiný odstín, souhlas. O zbytku lokomotivy jsem se nezmiňoval.
Tak možná je to barevné řešení, o kterém se bavíme, právě v té TNŽ 28 0070 z roku 97.

Člověk začne googlit tu normu z roku 97 a hned první nález je dotaz na K-reportu, 5 minut starý. :D

Re: Nátěry strojů řady 121/141

PříspěvekNapsal: pát 19 kvě, 2023 7:59 pm
od hank
Původní dotaz na začátku tohoto vlákna zněl na období 2005 - 2010, tak na to by snad ta norma z roku 2003 mohla stačit... Já si každopádně myslím, že jiné odstíny než krémová (=slonová kost) v různém stupni vyšisování nebo hrášková (=bledězelená) nepřicházejí v úvahu.

Re: Nátěry strojů řady 121/141

PříspěvekNapsal: sob 20 kvě, 2023 6:12 am
od hank
Pawlik píše:Člověk začne googlit tu normu z roku 97 a hned první nález je dotaz na K-reportu...

...a už je tam k němu i odpověď. 8)

Dovolil bych si z toho udělat předběžný závěr, že pro období od r. 1997 až do rozpadu unitární dráhy a vzniku ČDC budou přijatelné oba druhy nátěrů, přičemž ten - jak to vyjádřil kolega na Káčku - pažitkový by měl být nový a vyglancovaný, zatímco kombinace se slonovou kostí bude na lokomotivách čekajících na zrušení, kterým už se nátěry neobnovují a které vypadají, jako by pamatovaly Marii Terezii (nebo aspoň Antonína Novotného - tedy ty nátěry, lokomotivy ho pamatují určitě :lol: :mrgreen: ). A pořád je tady možnost, že kdo dobře zná výtvory lidové tvořivosti konkrétních dílen na konkrétních vozidlech neodpovídající žádnému provedení podle TNŽ 28 0070, může se na nich vyřádit.

(A to ani nemluvím o atraktivních nátěrech soukromých a zahraničních nákladních dopravců, ale těch začátkem století ještě nebyl takový výběr jako dnes.)

Re: Nátěry strojů řady 121/141

PříspěvekNapsal: sob 20 kvě, 2023 7:55 am
od Pawlik
Jestli tomu dobře rozumím, tak na tom káčku je zmínka o tom, že norma 1997 asi předepisovala tento nátěr:
http://www.strojvedouciplzen.cz/index.p ... e&id=24000, který je následně uveden i v normě 2003.
Přičemž toto schéma bylo dodržováno jen asi 97 až 98 a následně v rozporu s normou vznikaly tyto nátěry:
http://www.strojvedouciplzen.cz/index.p ... e&id=15978

Každopádně jak jeden, tak druhý nátěr jsou něco zcela odlišného než 121 a 141:
http://www.strojvedouciplzen.cz/index.p ... ie&id=2403
http://www.strojvedouciplzen.cz/index.p ... ie&id=2406
http://www.strojvedouciplzen.cz/index.p ... e&id=12206
http://www.strojvedouciplzen.cz/index.p ... ie&id=2262
Tyhle nátěry se tedy zřejmě vymykají normám.

Re: Nátěry strojů řady 121/141

PříspěvekNapsal: sob 20 kvě, 2023 8:40 am
od hank
A já pořád tvrdím, že na těch tvých fotkách je starý a řádně vyšisovaný odstín slonová kost, zkreslený navíc podáním foťáků a monitoru PC.