Rád bych se zde objevujících a komentujících odborníků zeptal na jednu otázku. Možná na to je jednoduchá odpověď, třeba už byla prezentována.
Ta otázka začíná u modelu ozubnicové lokomotivy RGTE, která dle dobových podkladů a konzultace s historiky má odstín "zelené" barvy.
Tím se dostaneme do otázky nátěru dalších lokomotiv RGTE ale i BNB.
Z výroby PČMT byla "zelená" barva použita pro lokomotivy BNB tedy 115, 118, 119, 120.
Tedy barva budky, vodojemu kotle (bez dýmnice) byla zelená. A co hvězdice kol - byla černá (ano?) nebo byla též zelená (ne?)
Pak je otázka barvy u VIb 126 a 127 BNB, kde poznat o jakou barvu a stínů jde, není na tovární fotce zcela jasně viditelné jako u 115 a 119.
Tím pádem se otevírá otázka zdali i další lokomotivy řady VIa pro BNB byly takto natřeny z výroby?
Ta otázka je nejasná z důvodu nedostupnosti továrních fotek od továrny WN.
Tedy nátěr BNB loko VIa 101 - 102/rok 1896, 103 / 1899, 104 / 1901 a 116/rok 1904, 117/1904, 121/1905
Podle mně byl také zelený.
Tak se dostaneme do uvedené problematiky nátěru lokomotiv RGTE 11G - 12G - 13G/1893, 14G - 15G / 1894.
Zde se budu také přiklánět k nátěru zelené barvy - budka, vodojemy, kotel (bez dýmnice), kola asi černá.
Ale loko 6229 /1902 už ne, protože RGTE od roku 1902 jela podle předpisů KkStB pro převzetí provozu pod ŘSD Praha.
Proč i tyto lokomotivy byl zelené - mě vede jedna realita.
model ozubnicové lokomotivy RGTE Tanvald - Kořenov (od známé modelářské fy.) jest opatřen zeleným nátěrem.
Toto provedení bylo dosti dlouho konzultováno a prezentováno několika historiky, že toto zelené provedení skutečně bylo.
Viz příloha foto modelu.
Tedy když byla RGTE tak zásadová, tak předpokládám že i tyto lokomotivy 11G až 15G byly natřeny zelenou barvou.
Otázka závěrečná - když uznáme že byly zelené - zbývá určit odstín "zelené".
Ten na modelu zubačky RGTE mě přijde nějak jinak zelený, což ale může být faktem podle historických konzultací.
U RGTE by tedy zelená barva byla známá, ale co u lokomotiv BNB?, jaký odstín zelené?
Děkuji za informace a podklady.