Jeden z vás mi poslal SZ s dotazem, jaké mají být rozměry výstražných křížů na přejezdech. Samozřejmě jsem to nevěděl a navíc jsem se při pokusu o vyhledání nějakých dat rozčilil - jako ostatně vždycky, když přijde řeč na technické normy, které jsou sice závazné a všichni je musí dodržovat, ale přístup k nim je výhradně zpoplatněný, a to nejen v Čechistánu. Situace je o to absurdnější, že bezplatný přístup k těm normám nemá ani Policie ČR!!! Důsledkem je, že u těch, kdo to mají kontrolovat, nelze předpokládat znalost... A jak jsem se dočetl tady, bylo už to dokonce i předmětem soudního sporu, který byl uzavřen precedentním rozsudkem, že tak je to správně a tak to má být. (Chybí mi tu blicí smajlík.)
No nic. Platná norma pro svislé dopravní značení je EN 12899 včetně příloh = vzorových listů, do ní byl zřejmě bez větších změn převzat obsah předcházející ČSN 01 8020. Jestli tomu dobře rozumím, tak projektanti pracující s CAD mají k dispozici příslušné knihovny. Na wikipedii jsem nicméně našel odkazy na Wayback Machine se vzorovými listy:
https://web.archive.org/web/20120617105 ... vydani.pdf
http://old.cdv.cz/text/projekty/dopznac/index.htm
http://old.cdv.cz/text/projekty/dopznac/znacky_a.pdf
Je to 20 let staré, tj. ještě před platností EN 12899. Wiki z toho udělala tento přehledný výcuc:
(Zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/Dopravn%C ... %C4%8Cesku)
Trochu zavádějící je, že výstražné kříže mají atypický tvar, nicméně rozumím tomu tak, že kříž je vepsaný do obdélníka a jeho rozměry jsou stanoveny.
Kolega si zároveň všiml, že kříže mají různé rozměry. K tomu jenom tolik:
1. Norma taky uvádí různé rozměry. Fakt se mi nechce hledat (a vlastně ani nemám kde...), čím se jejich použití řídí.
2. Ještě aby se to nepletlo: Různí výrobci/prodejci dopravních značek uvádějí šířky 700 resp. 1385 mm, což není úplně v souladu s tím, co udává Wikipedie. Ale zřejmě to tak prošlo nějakým schvalovacím řízením. Jeden z těch výrobců nabízí taky sloupky o průměru 60 mm v různých výškách od 2500 do 4000 mm, zřejmě podle požadavků na viditelnost.
3. Nelze ani vyloučit, že někde mohou ještě být prastaré kříže o rozměrech vycházejících z úplně původní normálie ČSD z roku 1931, která je v ČSR poprvé zavedla. (Za zmínku stojí, že tehdy to spadalo do působnosti dráhy resp. ministerstva železnic, zatímco dnes to obhospodařují orgány, které mají co do činění s bezpečností silniční dopravy.) Myslím, že ti, kdo modelují starší epochy řekněme až po epochu IV včetně, neudělají chybu, když na nějakou polňačku dají kříže podle té prvorepublikové normálie. Už jsem to sem sice kdysi dával, ale teď to sám nemůžu najít, tak snad neuškodí, když to pastnu znovu.
Ufff... Tož tak. Internetová rešerše k tomu, co jsem tu teď sesmolil plus samo psaní tohoto výtvoru mi zabraly skoro hodinu. Nechci být moc protivnej, ale při tom jsem nezvedl zadek od PC; čímž chci říct, že by to bylo v silách každého průměrně gramotného BFU. Tak si třeba můžete myslet, že jsem to pro vás udělal rád...