Určitě si vzpomínáte na tragickou železniční nehodu mezi Novými Hamry a Perninkem v červenci roku 2020. Nehodu na dirigované trati řízené podle předpisu D3 zavinil jeden ze strojvedoucích. Po nehodě se vzedmula vlna mediální i odborné kritiky vůči Správě železnic, která na ni rychle - aspoň na zdejší poměry - zareagovala; po desítkách let udržování stávajícího stavu konečně začala jednat a řešit poměry už dávno považované odborníky i zainteresovanou veřejností za neudržitelné. 86 dirigovaných traťových úseků bylo rozděleno do 4 skupin, bylo určeno, k jakým změnám na nich dojde, byl vypracován rámcový harmonogram jejich realizace na období do r. 2026 a hlavně se změny začaly realizovat.
Dirigované trati byly rozděleny takto:
1. Ponechat provoz podle D3. Takových tratí je 13 a jde většinou o úseky zcela bez dopravy, dále bez objednávky osobní dopravy a jenom s občasnou nákladní dopravou nebo jen s víkendovou či příležitostnou turistickou dopravou.
2. Převést provoz na řízení podle předpisu D1 s tím, že na trati bude vždycky jenom jeden vlak; to znamená, že veškeré dopravny budou změněny na nákladiště se zastávkou. Těchto úseků je 7 a jde o úseky s jednoduchými dopravními poměry. (Nicméně právě tyto případy vzbudily největší protesty veřejnosti i některých železničářů; jde například o úsek Rakovník - Kralovice.)
3. Zavést na trati úplné traťové zabezpečovací zařízení podle předpisu D1 a řídit provoz buďto dispečery DOZ nebo výpravčími ve stanicích. Jedná se skoro o polovinu traťových úseků, konkrétně 42. Mezi prvními takto vybavenými úseky jsou např. Březnice - Blatná - Nepomuk (a na úseku Blatná - Strakonice se v současnosti pracuje) nebo Zadní Třebaň - Liteň.
4. Pro modeláře nejzajímavější však nepochybně budou zbývající položky, tj. 24 úseků, kde se zavádí nová koncepce, v síti SŽ zatím neobvyklá. Jedná se o tzv.
provoz podle předpisu D3 s traťovým souhlasem. Předpis D3 byl kvůli této novince změněn a na tratích, kde se bude takto jezdit, půjde o změny nápadné a pro poučeného laika svým způsobem i atraktivní, takže nepochybuji o tom, že kdo modeluje současnou epochu, jistě pro ně uplatnění na svém kolejišti najde. Jednou z prvních tratí, kde už mají splněno, má být Studénka - Bílovec; třeba se najde někdo místní, kdo to pro nás ostatní zdokumentuje.
O co jde? Dopravny budou osazeny krycími návěstidly ve funkci "vjezdových" i "odjezdových" návěstidel. Návěstidla budou dvousvětlová (červená - zelená), bez červenobílých pruhů na stožárech. Na vjezdech zůstanou lichoběžníkové tabulky jako hranice dopraven, a zároveň budou povinně doplněny tabulkami s křížem ve funkci "předvěstí" "odjezdových" návěstidel. Pokud někde existují krycí návěstidla chráněných přejezdů, budou nahrazena přejezdníky. Dopravny budou osazeny samovratnými výhybkami s příslušnou signalizací polohy. Jestliže některý vlak projede návěstidlo na stůj, bude aktivován tzv. generální stop. A všechno to budou obsluhovat dirigující dispečeři, kterým na pracovištích přibudou příslušné ovládací prvky pro obsluhu krycích návěstidel, pro udělování traťového souhlasu a indikaci jeho stavu.
Snad ještě stojí za zmínku, že na některých takto řízených tratích se už zároveň bude montovat i traťová část evropského zabezpečovacího zařízení ETCS úrovně L1, což se viditelně projeví umístěním balíz v kolejích. Kde to bude, to upravují vládní dokumenty, které stanovily harmonogram 1. kola zavádění ETCS do r. 2030.
Nchci zatím zabíhat do přílišných podrobností. Seznam a harmonogram SŽ najdete tady
https://www.spravazeleznic.cz/documents ... ersion=1.0,
vládní nařízení zde
https://www.ducr.cz/images/drurad/dokum ... 30LVPA.pdfZměněný předpis D3 je v plném znění na stránkách SŽ tady
https://provoz.spravazeleznic.cz/portal ... id=1986177A koho zajímá technická stránka věci, ať nakoukne do čtvrtletníku AŽD Reportér, který o novinkách referuje dost podrobně např. zde
https://www.azd.cz/admin-data/storage/g ... _web-n.pdfnebo tady
https://www.azd.cz/admin-data/storage/g ... 22_web.pdfŠirší veřejnosti byl bohužel po letech tolerance opět znemožněn přístup k dokumentaci SŽ, která si znovu prosadila nesmyslné utajování kolejových plánků stanic včetně ZZ a některých dalších dat. Jestli někdo máte tu možnost, dejte sem prosím nějaké informace a případnou dokumentaci o úsecích a především dopravnách, kde už bylo TZZ podle D3 s traťovým souhlasem implementováno. Nějaké nejasnosti v tom stále mám. Například: Viděl jsem někde fotku, kde bylo "odjezdové" návěstidlo v takové dopravně třísvětlové. Na co tam je to třetí světlo? Nebo: Bude se v dopravnách návěstit povolení k posunu? Jestliže ano, tak jak?
Někdo možná řekne, že se ztrácí další část romantiky železničního prostředí. Jenže bezpečnost provozu by měla mít přednost před vším, včetně nostalgických povzdechů některých
šotoušů. Modeláři nepochybně naopak získají další reálnou předlohu pro situace, kdy chtějí, "aby jim na kolejišti něco svítilo". A schválně: Kdy se někdo pokusí zavést na kolejišti funkce traťového souhlasu? Zpozornět by teď měli především moduláři...
Zatím jsem tady shrnul všechno, co se mi k datu podařilo zjistit. Budu se těšit na vaše doplnění a/nebo opravy mých nepřesností a omylů.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.