Stránka 1 z 2

Tatranská Lomnica

PříspěvekNapsal: pon 29 srp, 2022 12:17 pm
od milan ferdián
Impulsem byl dnešní příspěvek od hanka na k-reportu https://www.k-report.net/discus/message ... 1661760571. Já tam registrovaný nejsem, tak zkusím odpovědět tady.

Nejdříve překlad textu z výstřižku ME 82/1:
Pokud by nadšenec modelové železnice provozoval most s kolejí přes vodní tok na jeho půdorysu, který končí již po jednom metru, pravděpodobně by se o něm řeklo, že má výraznou hravost. Obrázek vpravo však ukazuje, že takové situace existují i ​​u velkého modelu. Tato vlečka* se nachází v železniční stanici Tatranská Lomnica (ČSD). Běžně rozchodná trať vedle ní však končí před mostem. Vodní jeřáb, který je stále tam a na fotografii není vidět, naznačuje, že zde kdysi jezdily parní lokomotivy**

1 - vlečka* - to není vlečka, ale šturc tratě metrového rozchodu ve stanici Tatranská Lomnica
/ trať měla původně pokračovat do Tatranské Kotliny a končit v Kežmarku (plocha v Tatranské Lomnici byla připravená pro položení třetí koleje)/zdroj: Dejiny Tatranskej elektrickej železnice-Ladislav Szojka-rok vydání neuveden/
2 - Zde nemohl stát nikdy vodní jeřáb, protože společnost neměla v provozu parní lokomotivy a parní vozy
3 - Vodní jeřáb**
Něco jiného je normálněrozchodná trať z Popradu přes Studený potok do Tatranské Lomnice. Ta měla lokomotivní depo s vodním jeřábem a přidělené parní lokomotivy, ale na historických fotografiích této stanice se vodní jeřáb ve šturcu nevyskytuje. Chybou fotografa bylo, že onen domnělý vodní jeřáb nevyfotil, když o něm tvrdí, že tam stál. A co víc na plánu kolejiště je šturc normálněrozchodné tratě posunut blíž k výpravní budově oproti TEŽ, takže se nedal použit ani pulsometr.
Co vedlo fotografa k tomuto tvrzení se už nedozvíme, protože časový rozdíl je 40 let.
Snad slovenští kolegové budou mít více informací než já.
-m-

Re: Tatranská Lomnica

PříspěvekNapsal: pon 29 srp, 2022 4:44 pm
od JanoH0e
Asi tak - vlečka na 1m rozchod. Túto informáciu mohol dostať tak nejak "po pamäti". Je možné, že kedysi tam bola dočasná alebo plánovaná. Takže sa "uchovala" v ústnej tradícii.
Vodný žeriav - v roku 1971 tam nebol. Viz. Orlie pierko. Alebo ho tam nevidieť. Je celkom možné, že v roku 1981, po zrušení parnej prevádzky ho tam dali ako "múzeum".

Re: Tatranská Lomnica

PříspěvekNapsal: pon 29 srp, 2022 4:49 pm
od hank
milan ferdián píše:...šturc tratě metrového rozchodu...


Já si myslím, že se mýlíš a že ten vyfocený šturc ukončuje normálně rozchodnou část kolejiště. Podélné osy kolejišť normálního a úzkého rozchodu nejsou rovnoběžné, ale svírají nějaký úhel a úzkorozchodný šturc je ve směru pohledu ke konci stanice dál než normálněrozchodný, takže při pohledu v ose koleje 1435 mm to vypadá, jako by ten stožár trakčního vedení vlevo vzadu patřil ke koleji ukončené tím vyfoceným šturcem. Není to tak. Podívej se na letecké snímky. Z nich sice vyplývá, že dnes je kolej 1435 mm ukončena ještě před potokem, takže současný stav už nejspíš neodpovídá tomu snímku, ale úhel os obou částí kolejiště je na nich zřejmý i ve dnešním stavu.

Bohužel nemám žádný pořádný plánek situace žst, takže nezbývá než doufat, že se nám ozve někdo ze znalců, aby to uvedl na pravou míru.

Re: Tatranská Lomnica

PříspěvekNapsal: pon 29 srp, 2022 5:30 pm
od Střelec
Vodní jeřáb v Tatranské Lomnici si pamatuju jako malej harant (druhá polovina sedmdesátek). Stál poblíž konce normálněrozchodný koleje vedle plaňkovýho plotu, kterej odděloval kolejiště TEŽ.-V pozadí stál červenej barák s lomenicí, plot i jeřáb byly zarostlý popínavým rostlinstvem. Jeřáb nebyl klasika s chobotem (Spitzner), ale nějakej starej typ s rovným ramenem a koulí na protilehlé straně.

Re: Tatranská Lomnica

PříspěvekNapsal: pon 29 srp, 2022 6:17 pm
od milan ferdián
Zhlaví obou stanic. Jde vidět, že normálněrozchodná trať je před potokem (barva šedá), tedy nemohla pokračovat a končit na tom můstku. Škoda, že střelec nemá foto.
-m-

Re: Tatranská Lomnica

PříspěvekNapsal: pon 29 srp, 2022 6:40 pm
od Michal Šuhajda
hank píše:
milan ferdián píše:...šturc tratě metrového rozchodu...


Já si myslím, že se mýlíš a že ten vyfocený šturc ukončuje normálně rozchodnou část kolejiště. Podélné osy kolejišť normálního a úzkého rozchodu nejsou rovnoběžné, ale svírají nějaký úhel a úzkorozchodný šturc je ve směru pohledu ke konci stanice dál než normálněrozchodný, takže při pohledu v ose koleje 1435 mm to vypadá, jako by ten stožár trakčního vedení vlevo vzadu patřil ke koleji ukončené tím vyfoceným šturcem. Není to tak. Podívej se na letecké snímky. Z nich sice vyplývá, že dnes je kolej 1435 mm ukončena ještě před potokem, takže současný stav už nejspíš neodpovídá tomu snímku, ale úhel os obou částí kolejiště je na nich zřejmý i ve dnešním stavu.

Bohužel nemám žádný pořádný plánek situace žst, takže nezbývá než doufat, že se nám ozve někdo ze znalců, aby to uvedl na pravou míru.

Stožár TV je jedna věc, ale co ta návěst pro el. provoz, tipuji “kolej bez TV”. V té pozici, kde je asi. pro sousední kolej nebude.

Re: Tatranská Lomnica

PříspěvekNapsal: pon 29 srp, 2022 9:34 pm
od hank
milan ferdián píše:Zhlaví obou stanic. Jde vidět, že normálněrozchodná trať je před potokem (barva šedá), tedy nemohla pokračovat a končit na tom můstku.


No jo, taks to sem mohl dát rovnou a mohli jsme si ušetřit půl dne spekulací... :?

Re: Tatranská Lomnica

PříspěvekNapsal: úte 30 srp, 2022 7:29 am
od milan ferdián
hank píše:
milan ferdián píše:Zhlaví obou stanic. Jde vidět, že normálněrozchodná trať je před potokem (barva šedá), tedy nemohla pokračovat a končit na tom můstku.

No jo, taks to sem mohl dát rovnou a mohli jsme si ušetřit půl dne spekulací... :?

Hele, jsem už též stařík, který se na vše nevzpomene :lol: . ME82/1 mám originál, proto jsem nascenoval nové obrázky, aby bylo líp zjistit z těch teček, co se dalo. Například ten terč nad koleji ve šturcu, ten jsem úplně přehlédl. Michal má ještě ostrý zrak, takže Míšo díky.
-m-

Re: Tatranská Lomnica

PříspěvekNapsal: úte 30 srp, 2022 2:22 pm
od hank
milan ferdián píše:Například ten terč nad koleji ve šturcu, ten jsem úplně přehlédl.


Já bohužel taky. :? Ale aspoň se vyjasnil stav. Teď ještě zbývá zodpovědět otázku účelu. Na nějaké chcíplé lokálce s parním provozem si umím představit využití takového propustku ve šturcu pro pulsometrování z potoka. Na TEŽ mi to ale nedává smysl.

Re: Tatranská Lomnica

PříspěvekNapsal: úte 30 srp, 2022 3:03 pm
od milan ferdián
Vodní jeřáb o kterém mluví střelec jsem nenašel, ale našel jsem šturc TÉŽKY a návěst konec troleje z roku 1984. Další snímek na šturc je z roku 2019.
-m-

Re: Tatranská Lomnica

PříspěvekNapsal: úte 30 srp, 2022 5:47 pm
od milan ferdián
Tak jsem ten vodní jeřáb našel. Jsou tu dva snímky, výřez a original. Bohužel ten pán stojí dosti blbě. Z vodního jeřábu jde vidět jen horní část.
-m-

Re: Tatranská Lomnica

PříspěvekNapsal: úte 30 srp, 2022 6:05 pm
od Ivan
V topo plánku je malý čtvereček, myslím si, že to bude beton.základ jeřábu.

Re: Tatranská Lomnica

PříspěvekNapsal: ned 04 zář, 2022 1:28 pm
od VD.CSD
TL13.jpg
TL2.jpg
TL1.jpg

Re: Tatranská Lomnica

PříspěvekNapsal: ned 04 zář, 2022 1:40 pm
od VD.CSD
TL4.jpg

Kruhovy betonovy dekel vlavo pri chodniku evidentne patril k tomu vodnemu žeriavu.
Lomnica-1971.jpg
Lomnica-1971.jpg (123.27 KiB) Zobrazeno 4116 krát

vzhladom na polohu v Orliom pierku ho nie je mozne vidiet...

Re: Tatranská Lomnica

PříspěvekNapsal: ned 04 zář, 2022 3:27 pm
od hank
No vida. Děkuji.

Teď ještě kdyby tu tak někdo měl přístup ke služebním pomůckám ŽSR a přečetl nám z nich staničení šturcu a té výhybky. U výhybky staničení udává polohu hrotu, takže bychom z toho dostali přesnou délku koleje. A pak by mě ještě zajímalo, kolik z její délky zabírá ten propustek.

Edit: Výhybka č. 1 je podle mých análů v km 6,020. Podle výřezu z plánu, který sem dal Milan, je světlost propustku 2,4 m a jeho staničení km 6,043. Je to osa propustku? A staničení šturcu aka konec trati TEŽ, které TTP ŽSR neuvádějí, na tom Milanově plánku mimo publikovaný výřez není?