Tatranská Lomnica

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Tatranská Lomnica

Příspěvekod milan ferdián » pon 29 srp, 2022 12:17 pm

Impulsem byl dnešní příspěvek od hanka na k-reportu https://www.k-report.net/discus/message ... 1661760571. Já tam registrovaný nejsem, tak zkusím odpovědět tady.

Nejdříve překlad textu z výstřižku ME 82/1:
Pokud by nadšenec modelové železnice provozoval most s kolejí přes vodní tok na jeho půdorysu, který končí již po jednom metru, pravděpodobně by se o něm řeklo, že má výraznou hravost. Obrázek vpravo však ukazuje, že takové situace existují i ​​u velkého modelu. Tato vlečka* se nachází v železniční stanici Tatranská Lomnica (ČSD). Běžně rozchodná trať vedle ní však končí před mostem. Vodní jeřáb, který je stále tam a na fotografii není vidět, naznačuje, že zde kdysi jezdily parní lokomotivy**

1 - vlečka* - to není vlečka, ale šturc tratě metrového rozchodu ve stanici Tatranská Lomnica
/ trať měla původně pokračovat do Tatranské Kotliny a končit v Kežmarku (plocha v Tatranské Lomnici byla připravená pro položení třetí koleje)/zdroj: Dejiny Tatranskej elektrickej železnice-Ladislav Szojka-rok vydání neuveden/
2 - Zde nemohl stát nikdy vodní jeřáb, protože společnost neměla v provozu parní lokomotivy a parní vozy
3 - Vodní jeřáb**
Něco jiného je normálněrozchodná trať z Popradu přes Studený potok do Tatranské Lomnice. Ta měla lokomotivní depo s vodním jeřábem a přidělené parní lokomotivy, ale na historických fotografiích této stanice se vodní jeřáb ve šturcu nevyskytuje. Chybou fotografa bylo, že onen domnělý vodní jeřáb nevyfotil, když o něm tvrdí, že tam stál. A co víc na plánu kolejiště je šturc normálněrozchodné tratě posunut blíž k výpravní budově oproti TEŽ, takže se nedal použit ani pulsometr.
Co vedlo fotografa k tomuto tvrzení se už nedozvíme, protože časový rozdíl je 40 let.
Snad slovenští kolegové budou mít více informací než já.
-m-
Přílohy
Tatranská Lomnica výstřižek ME 1 82.jpg
Tatranská Lomnica 1.jpg
Tatranská Lomnica 4.jpg
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Tatranská Lomnica

Příspěvekod JanoH0e » pon 29 srp, 2022 4:44 pm

Asi tak - vlečka na 1m rozchod. Túto informáciu mohol dostať tak nejak "po pamäti". Je možné, že kedysi tam bola dočasná alebo plánovaná. Takže sa "uchovala" v ústnej tradícii.
Vodný žeriav - v roku 1971 tam nebol. Viz. Orlie pierko. Alebo ho tam nevidieť. Je celkom možné, že v roku 1981, po zrušení parnej prevádzky ho tam dali ako "múzeum".
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Tatranská Lomnica

Příspěvekod hank » pon 29 srp, 2022 4:49 pm

milan ferdián píše:...šturc tratě metrového rozchodu...


Já si myslím, že se mýlíš a že ten vyfocený šturc ukončuje normálně rozchodnou část kolejiště. Podélné osy kolejišť normálního a úzkého rozchodu nejsou rovnoběžné, ale svírají nějaký úhel a úzkorozchodný šturc je ve směru pohledu ke konci stanice dál než normálněrozchodný, takže při pohledu v ose koleje 1435 mm to vypadá, jako by ten stožár trakčního vedení vlevo vzadu patřil ke koleji ukončené tím vyfoceným šturcem. Není to tak. Podívej se na letecké snímky. Z nich sice vyplývá, že dnes je kolej 1435 mm ukončena ještě před potokem, takže současný stav už nejspíš neodpovídá tomu snímku, ale úhel os obou částí kolejiště je na nich zřejmý i ve dnešním stavu.

Bohužel nemám žádný pořádný plánek situace žst, takže nezbývá než doufat, že se nám ozve někdo ze znalců, aby to uvedl na pravou míru.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6118
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Tatranská Lomnica

Příspěvekod Střelec » pon 29 srp, 2022 5:30 pm

Vodní jeřáb v Tatranské Lomnici si pamatuju jako malej harant (druhá polovina sedmdesátek). Stál poblíž konce normálněrozchodný koleje vedle plaňkovýho plotu, kterej odděloval kolejiště TEŽ.-V pozadí stál červenej barák s lomenicí, plot i jeřáb byly zarostlý popínavým rostlinstvem. Jeřáb nebyl klasika s chobotem (Spitzner), ale nějakej starej typ s rovným ramenem a koulí na protilehlé straně.
Střelec
 
Příspěvky: 1625
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Tatranská Lomnica

Příspěvekod milan ferdián » pon 29 srp, 2022 6:17 pm

Zhlaví obou stanic. Jde vidět, že normálněrozchodná trať je před potokem (barva šedá), tedy nemohla pokračovat a končit na tom můstku. Škoda, že střelec nemá foto.
-m-
Přílohy
TLomnica.jpg
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Tatranská Lomnica

Příspěvekod Michal Šuhajda » pon 29 srp, 2022 6:40 pm

hank píše:
milan ferdián píše:...šturc tratě metrového rozchodu...


Já si myslím, že se mýlíš a že ten vyfocený šturc ukončuje normálně rozchodnou část kolejiště. Podélné osy kolejišť normálního a úzkého rozchodu nejsou rovnoběžné, ale svírají nějaký úhel a úzkorozchodný šturc je ve směru pohledu ke konci stanice dál než normálněrozchodný, takže při pohledu v ose koleje 1435 mm to vypadá, jako by ten stožár trakčního vedení vlevo vzadu patřil ke koleji ukončené tím vyfoceným šturcem. Není to tak. Podívej se na letecké snímky. Z nich sice vyplývá, že dnes je kolej 1435 mm ukončena ještě před potokem, takže současný stav už nejspíš neodpovídá tomu snímku, ale úhel os obou částí kolejiště je na nich zřejmý i ve dnešním stavu.

Bohužel nemám žádný pořádný plánek situace žst, takže nezbývá než doufat, že se nám ozve někdo ze znalců, aby to uvedl na pravou míru.

Stožár TV je jedna věc, ale co ta návěst pro el. provoz, tipuji “kolej bez TV”. V té pozici, kde je asi. pro sousední kolej nebude.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2385
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Tatranská Lomnica

Příspěvekod hank » pon 29 srp, 2022 9:34 pm

milan ferdián píše:Zhlaví obou stanic. Jde vidět, že normálněrozchodná trať je před potokem (barva šedá), tedy nemohla pokračovat a končit na tom můstku.


No jo, taks to sem mohl dát rovnou a mohli jsme si ušetřit půl dne spekulací... :?
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6118
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Tatranská Lomnica

Příspěvekod milan ferdián » úte 30 srp, 2022 7:29 am

hank píše:
milan ferdián píše:Zhlaví obou stanic. Jde vidět, že normálněrozchodná trať je před potokem (barva šedá), tedy nemohla pokračovat a končit na tom můstku.

No jo, taks to sem mohl dát rovnou a mohli jsme si ušetřit půl dne spekulací... :?

Hele, jsem už též stařík, který se na vše nevzpomene :lol: . ME82/1 mám originál, proto jsem nascenoval nové obrázky, aby bylo líp zjistit z těch teček, co se dalo. Například ten terč nad koleji ve šturcu, ten jsem úplně přehlédl. Michal má ještě ostrý zrak, takže Míšo díky.
-m-
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Tatranská Lomnica

Příspěvekod hank » úte 30 srp, 2022 2:22 pm

milan ferdián píše:Například ten terč nad koleji ve šturcu, ten jsem úplně přehlédl.


Já bohužel taky. :? Ale aspoň se vyjasnil stav. Teď ještě zbývá zodpovědět otázku účelu. Na nějaké chcíplé lokálce s parním provozem si umím představit využití takového propustku ve šturcu pro pulsometrování z potoka. Na TEŽ mi to ale nedává smysl.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6118
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Tatranská Lomnica

Příspěvekod milan ferdián » úte 30 srp, 2022 3:03 pm

Vodní jeřáb o kterém mluví střelec jsem nenašel, ale našel jsem šturc TÉŽKY a návěst konec troleje z roku 1984. Další snímek na šturc je z roku 2019.
-m-
Přílohy
T.Lomnica 1 1984.PNG
T.Lomnica 2 1984.PNG
T.Lomnica 2019.jpg
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Tatranská Lomnica

Příspěvekod milan ferdián » úte 30 srp, 2022 5:47 pm

Tak jsem ten vodní jeřáb našel. Jsou tu dva snímky, výřez a original. Bohužel ten pán stojí dosti blbě. Z vodního jeřábu jde vidět jen horní část.
-m-
Přílohy
T.Lomnica vodní jeřáb 2000.jpg
T.Lomnica vodní jeřáb 2000.jpg (81.34 KiB) Zobrazeno 3648 krát
Baureihe_850-CSD_Baureihe_M_286_0 – kopie.jpg
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Tatranská Lomnica

Příspěvekod Ivan » úte 30 srp, 2022 6:05 pm

V topo plánku je malý čtvereček, myslím si, že to bude beton.základ jeřábu.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1701
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Tatranská Lomnica

Příspěvekod VD.CSD » ned 04 zář, 2022 1:28 pm

TL13.jpg
TL2.jpg
TL1.jpg
VD.CSD
 
Příspěvky: 150
Registrován: pon 13 led, 2014 1:32 pm

Re: Tatranská Lomnica

Příspěvekod VD.CSD » ned 04 zář, 2022 1:40 pm

TL4.jpg

Kruhovy betonovy dekel vlavo pri chodniku evidentne patril k tomu vodnemu žeriavu.
Lomnica-1971.jpg
Lomnica-1971.jpg (123.27 KiB) Zobrazeno 3349 krát

vzhladom na polohu v Orliom pierku ho nie je mozne vidiet...
VD.CSD
 
Příspěvky: 150
Registrován: pon 13 led, 2014 1:32 pm

Re: Tatranská Lomnica

Příspěvekod hank » ned 04 zář, 2022 3:27 pm

No vida. Děkuji.

Teď ještě kdyby tu tak někdo měl přístup ke služebním pomůckám ŽSR a přečetl nám z nich staničení šturcu a té výhybky. U výhybky staničení udává polohu hrotu, takže bychom z toho dostali přesnou délku koleje. A pak by mě ještě zajímalo, kolik z její délky zabírá ten propustek.

Edit: Výhybka č. 1 je podle mých análů v km 6,020. Podle výřezu z plánu, který sem dal Milan, je světlost propustku 2,4 m a jeho staničení km 6,043. Je to osa propustku? A staničení šturcu aka konec trati TEŽ, které TTP ŽSR neuvádějí, na tom Milanově plánku mimo publikovaný výřez není?
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6118
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Další

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: janto a 16 návštevníků