Stránka 1 z 1

Úzkorozchodné lokomotivy s vnějším rámem

PříspěvekNapsal: sob 06 srp, 2022 4:33 pm
od rawen
Nazdar, obracím se na vás s prosbou o radu.
Debatovali jsme o průmyslových mašinách (760mm a míň) a rozproudila se diskuze (čti hádka), zda existují/existovaly takové lokotky s vnějším rámem.
Argumentovalo se zejména přístupem k mechanismům pro servis anebo na druhou stranu lepším využitím průjezdného profilu.

V Bauerovi jsem toho rychlým proběhnutím moc neobjevil: na str. 138 možná akumulačka CARL, klasická pára žádná. Potom snad až BN30R a svatoňovská elektrika Siemens. Přitom jsem ale někde o takové parní četl nebo viděl výkres.

Můžete mi prosím někdo pomoci a nasměrovat?

Předem díky, Radek

Re: Úzkorozchodné lokomotivy s vnějším rámem

PříspěvekNapsal: sob 06 srp, 2022 4:46 pm
od juroH0
Do týchto podmienok - rozchod 760 mm - spadajú takmer všetky pary vyrobené v budapečstianskej továrni MÁVAG. Prevažná časť produkcie mala vonkajší rám. Alebo C760/90d z ČKD. Na Slovenských lesných, poľnohospodárskych a iných železniciach ich bolo neúrekom.

Re: Úzkorozchodné lokomotivy s vnějším rámem

PříspěvekNapsal: sob 06 srp, 2022 5:37 pm
od hank
Vnější rám měly například 4spřežní maďarky typu 70 z lokomotivky MÁV, které se pohybovaly ve východní polovině republiky u MÁV, K.u.K. Heeresbahn, u lesních drah i u ČSD. Označení ČSD U 45.0 měly jen dvě, jedna byla chvíli v Ružomberku, jinak ale obě patřily do výtopny Berehovo malé nádraží. Karel Just jich nicméně napočítal cca 20, které se aspoň na chvíli mihly na čs. území, většinou v souvislosti s událostmi obou světových válek. Ke stejnému typu patřila i čiernohronská šestka aka U 46.901. Tovární typ 70 se v Budapešti vyráběl v 21 výrobních sériích od r. 1905 až do r. 1950 a stal se víceméně standardní lokomotivou vojenských, lesních i veřejných úzkorozchodných drah v celém karpatském oblouku. U MÁV měly řadu 490.

Menší 4spřežky továrního typu 85 lokomotivky MÁV (řada 492 MÁV) se dokonce na Slovensku dvě dochovaly: U 45.902 je v muzeu PLŽ v Pribylině, 903 na Vychylovce. I tato maďarka se vyráběla dlouho (1908-1928, 1949).

Vnější rám měly také budapešťské 3spřežky typu 78, u ČSD v Berehovu a Užhorodě lok. U 34.001 a 2 a U 35.301.

ČSD se nedožily tři korytnické 4spřežky továrního typu 51 lokomotivky MÁV dodané v r. 1908 do Ružomberka. V r. 1916 je zrekvírovala Heeresbahn a z nasazení na italské frontě už se domů nevrátily.

Naopak dobře známá je 3spřežní čiernohronská dvojka aka malá maďarka budapešťského továrního typu 75.

No a nesmíme zapomenout ani na 6 kolbenek továrního typu ČKD C 750/90 ze souběhu exportní série pro SSSR z roku 1948, z nichž 4 (čísla 1, 3, 5, 7 ČHŽ) vydržely na Balogu až do konce provozu v r. 1982, ale ve slovenských lesích jezdily i jinde. (Podrobnosti ponechám lepším expertům na tuto tématiku.)

Na čs. území se krátkodobě vyskytly i další úzkorozchodné stroje s vnějším rámem, zájemce odkážu na knihu Karla Justa Parní lokomotivy na úzkorozchodných tratích ČSD, VYDOL Litoměřice 2001, dále na knihu Karla Beneše Železnice na Podkarpatské Rusi (NADATUR 1995) a na monografie o jednotlivých lesních železnicích.

OT: Vnější rám měly i trojspřežky Sigl s tendrem z roku 1873 dodané do Banské Štiavnice na metrový rozchod, u ČSD řada U 35.1.

Re: Úzkorozchodné lokomotivy s vnějším rámem

PříspěvekNapsal: sob 06 srp, 2022 5:48 pm
od rawen
Díky za rychlou a podrobnou odpověď. Sahám tedy po další (dvoj)knize a jdu studovat.

Díky, Radek