Čumáková Barča - jaký nátěr?

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Čumáková Barča - jaký nátěr?

Příspěvekod hank » sob 02 dub, 2022 10:47 am

Pořídil jsem si v TT Štěpničkovu stavebnici nákladního automobilu Škoda 706 RS aka Čumáková Barča nebo prostě Barča (provedení sklápěč). Bohužel už hodně pamatuju, dokonce jsem s ní začátkem 70. let jezdil jako závozník-brigádník (celoživotní vzpomínka: ruční skládání 70 pytlů brambor do sklepa hospody vzdáleného 50 m, protože blíž nešlo zajet), takže vím, že měly většinou nátěry khaki, různé odstíny zelené, možná dokonce do hněda nebo olivové. Z období výroby (1946-58) se bohužel nedochovaly barevné obrázky, tak jsem nahlédl do vzorníků Agamy a protočily se mi panenky: Agama totiž nabízí nejméně 5 odstínů khaki - C4P, C5P, C18P, C19M, C20P - a k tomu šedozelenou C27P a olivovou C28P. Jaký odstín byste volili pro nepříliš otřískanou Barču z období kolem roku 1951, tj. ještě v továrním nátěru? Jezdily už v té době i v jednotné modré ČSAD?
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6109
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Čumáková Barča - jaký nátěr?

Příspěvekod Ivan » sob 02 dub, 2022 12:22 pm

Tahle hooodně vybledlá dokonce skoro vypadá, že nemusela být přetřena. Pak bych tipoval, že původní nátěr mohl být něco ve smyslu vagonová zeleň.

Celý článek zde

Obrázek
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1701
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Čumáková Barča - jaký nátěr?

Příspěvekod Střelec » sob 02 dub, 2022 7:57 pm

Ve fondu ČSAD Plzeň bylo pár katalogů a většinou v nich byly z výroby pro civil lahvově zelené s vysokým leskem. Jednotná modrá u ČSAD byla hodně pozdě, minimálně do konce padesátek to byly buď tovární nátěer, nebo směsi "co dům dal", přičemž po přestříkání v dílnách podniku se zhusta udělal na dvečích bílý pruh a do něj přišlo logo ČSAD (křidélko v logu vždy orientované v závislosti na směru jízdy).
Jen tak mimochodem (pokud ti jde o poválečný autopark) - ČSAD Plzeň odepsaly poslední Opel Blitz v roce 1968, šlo o válečnou výrobu převážně ze dřeva a dřevěné části shnily (inventury majetku 1968). Po válce se kořistní vozy ( a nejen ty) natíraly barvami namíchanými z kořisti tak, aby se výsledný odstín lišil od čehokoliv německého. Týkalo se to i sloupků autobusových zastávek.
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Čumáková Barča - jaký nátěr?

Příspěvekod hank » sob 02 dub, 2022 8:09 pm

Střelec: Děkuji.

Vetránisti to vidí nějak takhle:

barca.jpg


barca2.jpg

Trefili to? Teda až na ty černé blatníky a nárazníky, ty asi byly v barvě budky a kapoty.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6109
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Čumáková Barča - jaký nátěr?

Příspěvekod Střelec » sob 02 dub, 2022 8:38 pm

Trefili. Asi potkali stejné fotky jako já. Včetně černých nárazníků a blatníků - třeba Ereny je nějakou dobu měly taky. Jak naznačují archivní dokumenty fondu ČSAO (automobilové opravny), mohly se klidně vyrábět jinde a pak se kompletovalo z dodaných dílů. Znárodněné opravny a karosárny se v rámci znárodnění často zařadily pod nějakou profláklou značku ( v Plzni pod Karosu, a dělaly díly pro ní - konkrétně Brožík a Dezort - díly na autobusy RN/RND a RO) než skončily jako pouhé ČSAO. Takže pokud někdo shání dokumentaci plzeňských karosáren Brožík a Dezort, doporučuji pátrat v ČSAO Plzeň (uloženo v SOA Plzeň, pracoviště Klášter v Nepomuce, nebo v Archivu města Plzně (na rozdíl od sOA není pod Vnitrem, ale pod magistrátem a sídlí v bývalé městské šatlavě za radnicí. Soa Plzeň se dělí s policajty o bývalou věznici krajského soudu (a mimo jiné i o zadržovací vazbu).
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Čumáková Barča - jaký nátěr?

Příspěvekod JaroHo » ned 03 dub, 2022 4:42 am

poslední foto v Poděbradech- pravidelný účastník akce Zlatý Bažant
v polsku nalezená https://www.proficars.sk/novinky/v-polsku-vytiahli-zo-stodoly-legendarnu-barcu-sestvalcova-skoda-706-r-sa-vracia-domov/452

a tady obrázky -vypadá to že černé vblatníky nejsou výjimkou ani v modré a na youtjúbu je béžová https://www.busportal.cz/clanek/historicke-velke-volanty-skoda-706-r-barca-4940

https://www.kokickovi.cz/varia-2-kokickovi/skoda-706-r-rs-reklamni-prospekt-1955/
Přílohy
Výstřižek2.JPG
Výstřižek1.JPG
Výstřižek.JPG
DR5000, Z21app,2x myš, kolejiště ve výstavbě
Uživatelský avatar
JaroHo
 
Příspěvky: 1430
Registrován: čtv 28 bře, 2013 2:59 pm
Bydliště: Nymburk

Re: Čumáková Barča - jaký nátěr?

Příspěvekod hank » ned 03 dub, 2022 6:46 am

JaroHo: Děkuji. Na některé z těch fotek už jsem taky narazil. Já hledám, jak mohla vypadat v 50. letech. Zas tak úplný vrak by to neměl být. A nechci popírat, že některé mohly být třeba i vagónově zelené, ale ty odstíny, které pamatuju z dětství a mládí, měly blíž ke khaki, šedozelené nebo něčemu podobnému. V jednotném modrém odstínu ČSAD jsem ji asi nikdy neviděl, ale potkával jsem je v době, kdy už u ČSAD moc nesloužily, aspoň ne tam, kde jsem vyrůstal. A ten model je sklápěčka. U stavebních, zemědělských a podobných podniků tehdy většinou žádná pravidla týkají se firemního image neexistovala.

Bohužel jsem nikde nenašel ani zmínku o tom, v jakém nátěru vyjížděly z fabrik. Ono se to mohlo i lišit podle fabrik, montovaly se nejdřív v Letňanech a pak v Mnichově Hradišti.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6109
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Čumáková Barča - jaký nátěr?

Příspěvekod JaroHo » ned 03 dub, 2022 8:11 am

Já vím že sedělaly v Avii a na sklonku pak v Liazu, četl jsem o ní dneska ráno jak jsem se v tom šťoural. Myslel jsem že jezdí i do Pardubic na Retroměstečko ale tam jsou ereny maximálně a pak mladší stroje. v těch brožurách ale vypadá na šedivou
edit: a nebo je to tato modrá ?
Přílohy
Výstřižek.JPG
DR5000, Z21app,2x myš, kolejiště ve výstavbě
Uživatelský avatar
JaroHo
 
Příspěvky: 1430
Registrován: čtv 28 bře, 2013 2:59 pm
Bydliště: Nymburk

Re: Čumáková Barča - jaký nátěr?

Příspěvekod Ivan » ned 03 dub, 2022 8:20 am

Ono ty odstiny jsou vždy problém, to všichni víme. Vagonova zelená mne napadla hlavně proto, že ji většinou člověk má doma a úplně blbě teoreticky být nemusí.
Když to uděláš podle vlastní paměti, tak jistě budeš spokojen :wink:
Docela se mi líbí odstín, co je na první fotce od JaroH0.
stavebnici si chci také pořídit, vuz je nádherný a protože chci mít na kolejišti i atmosféru 60.let, bude to ideální vůz.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1701
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha


Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 33 návštevníků