H0 Most do oblouku

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: H0 Most do oblouku

Příspěvekod JaroHo » stř 13 črc, 2022 12:15 pm

za mě →most zkrácený by byl parádní.
DR5000, Z21app,2x myš, kolejiště ve výstavbě
Uživatelský avatar
JaroHo
 
Příspěvky: 1430
Registrován: čtv 28 bře, 2013 2:59 pm
Bydliště: Nymburk

Re: H0 Most do oblouku

Příspěvekod Zlámalík » sob 16 črc, 2022 9:14 pm

Každá netypická věc v modelu má aspoň jeden vzor na skutečné dráze!
Most přes Jizeru na kořenovské zubačce, viz odkaz: http://www.zubacka.cz/index.php/zubacka ... ersky-most

Obrázek
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1827
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: H0 Most do oblouku

Příspěvekod Myšpulín » ned 17 črc, 2022 6:37 am

To máš sice pravdu, ale tady bych řekl, že jde o "něco jiného". Podle toho, jak vypadá, jedná se o klasický příhradový most s "DOLNÍ MOSTOVKOU", jen otočený vzhůru nohama, tedy na horní mostovku, možná proto, že je pod ním dost místa a aby zbytečně nevyčuhoval. Pak ovšem na okrajích překáží podpěrám první vzpěry mezi horními a dolními podélníky. Aby nevadily, musel by být pilíř strašně tenký a tudíž by pevnostně nevyhověl. S ohledem na průběh zatížení, který tu popsal Hank, soudím, že konstruktér toho využil a prvních pár polí snížil, aby mohl být pilíř silnější a nekolidoval s mostovkou. Čili základem není obloukový, ale klasický příhradový most, jen se zeslabenými konci. Pro tuto orientaci má smysl, pokud by byl jako s dolní mostovkou, nikdo by ty kraje takto nesnižoval a byl by klasický. Proč není položen na pilířích opačnou stranou, ale mostovkou, to nevím. Ale to vše jen můj soukromý názor.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: H0 Most do oblouku

Příspěvekod zdeno » ned 17 črc, 2022 7:13 am

Myšpulín píše: Proč není položen na pilířích opačnou stranou, ale mostovkou, to nevím. Ale to vše jen můj soukromý názor.

no asi proto, ze by se tam nevesel ten oblouk. :D
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3021
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: H0 Most do oblouku

Příspěvekod greenery » ned 17 črc, 2022 7:27 am

Samozřejmě jde o něco jiného.
V případě oblouku nahoře je horní pásnice tlačená. Měla by tvořit ,klenbu, a bývá i robustnější, aby se to celé nezlomilo.
Když je oblouk dole, je dolní pásnice tažená, požadavek na oblouk tam nehraje takovou roli a může být slabší.

Další kritériem je ekonomika. Proto i v oceli je pro horní ,oblouk, zkrátka nejvýhodnější tvar oblouku. Stejně jako klenba z cihel. Vložený vodorovný prvek je u oceli komplikace, u cihel se to zřítí :D .Proto mosty vypadají jak vypadají. A měly by i v modelu.
Pokusy o vlastní kreace pak na kolejištích vypadají divně.

Jasně, jsou i ocelové příhradové mosty, které oblouk nemají. Tam ale není použit princip klenby.
Počítají se jako tuhá krabice a mají proto většinou výrazně silnější mezilehlé sloupky a diagonály.
greenery
 
Příspěvky: 1058
Registrován: úte 04 pro, 2007 10:12 pm

Re: H0 Most do oblouku

Příspěvekod zdeno » ned 17 črc, 2022 8:38 am

ja o voze, ty o koze
ja myslel oblouk trati a ne oblouk samotneho mostu.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3021
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: H0 Most do oblouku

Příspěvekod greenery » ned 17 črc, 2022 9:49 am

Aha,
já reagoval na větu " jedná se o klasický příhradový most s "DOLNÍ MOSTOVKOU", jen otočený vzhůru nohama"., a na první příspěvek vlákna.

Nosná konstrukce mostu je snad až na žel bet. atypy a kam. viadukty půdorysně vždycky přímá. To mě nenapadlo řešit.
greenery
 
Příspěvky: 1058
Registrován: úte 04 pro, 2007 10:12 pm

Předchozí

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 návštevníků