Samozřejmě jde o něco jiného.
V případě oblouku nahoře je horní pásnice tlačená. Měla by tvořit ,klenbu, a bývá i robustnější, aby se to celé nezlomilo.
Když je oblouk dole, je dolní pásnice tažená, požadavek na oblouk tam nehraje takovou roli a může být slabší.
Další kritériem je ekonomika. Proto i v oceli je pro horní ,oblouk, zkrátka nejvýhodnější tvar oblouku. Stejně jako klenba z cihel. Vložený vodorovný prvek je u oceli komplikace, u cihel se to zřítí
.Proto mosty vypadají jak vypadají. A měly by i v modelu.
Pokusy o vlastní kreace pak na kolejištích vypadají divně.
Jasně, jsou i ocelové příhradové mosty, které oblouk nemají. Tam ale není použit princip klenby.
Počítají se jako tuhá krabice a mají proto většinou výrazně silnější mezilehlé sloupky a diagonály.