Ve zdejším vlákně je upoutávka na stránky Tunelmánie, postupně mapující vzhled všechny tunelů v síti SŽ(DC). A hned při prvním prohlížení jsem narazil na ne zcela běžnou situaci, která by se ale na kolejištích mohla vyskytnout.
Ze strany od Desné je před dolnopolubenským tunelem, tj. ve stoupání 58‰, umístěna LT kryjící vjezd do dopravny D3 Dolní Polubný. Tunel dlouhý 166 m je částečně v oblouku, takže se naskýtá otázka: Když od Desné pojede vlak a bude se podle předpisu chovat jako vlak druhý, tj. před LT zastaví a bude čekat na povolení vjezdu vlakovou četou vlaku prvního, jak se ten vjezd bude návěstit? Bude někdo muset do tunelu až tak daleko, aby strojvedoucího vlaku druhého viděl návěst Přiblížit?
Odpověď je uvedena v prováděcím nařízení k předpisu D3 (vydání 2006) pro ozubnicovou trať Tanvald - Harrachov, část A, odst. 2: Křižování (předjíždění, dostižení) v dopravně D3 Dolní Polubný je dovoleno pouze s vlakem ve směru od Kořenova. Řečeno jinými slovy: Vlak od Desné se nikdy jako vlak druhý chovat nebude, protože nesmí. Grafikon je nakreslený tak, aby k takovým situacím nedocházelo. A je věcí dirigujícího dispečera, aby splnění této podmínky v případě nějakých mimořádností řízením sledu vlaků zajistil.
No a teď abych si to trochu zkomplikoval: Ve vydání PND3 z roku 2010 už tato podmínka není uvedena... Jeho současné znění bohužel nemám.
Nicméně čl. 396 platného znění předpisu D3 praví toto:
Strojvedoucí vlaku druhého nemusí zastavit před lichoběžníkovou tabulkou, dává-li mu člen
doprovodu vlaku prvního ruční návěst Souhlas k posunu tak, aby ji mohl nepochybně zpozorovat.
Návěst může být nahrazena i pokynem daným přímo.
Jsou-li veškeré hovory zaznamenávány záznamovým zařízením, může v odůvodněných
případech PND3 stanovit, ve které dopravně D3 a za jakých podmínek může strojvedoucí vlaku
prvního dát pokyn, nahrazující návěst Souhlas k posunu, prostřednictvím dirigujícího dispečera.
V případě poruchy záznamového zařízení nelze podle takového ustanovení PND3 postupovat.
Čili vlakvedoucí (nebo strojvedoucí, když tam vlakvedoucí není) vlaku prvního poté, co provedl úkony potřebné pro přípravu vlakové cesty pro vjezd vlaku druhého, může tuto skutečnost sdělit dirigujícímu dispečerovi (rádiem, telefonicky...) a ten může stejnou cestu dát pokyn ke vjezdu do dopravny strjovedoucímu vlaku druhého stojícího u LT před vjezdem do tunelu.
Snad to tedy někomu pomůže jako návod na realistické zobrazení organizace provozu na kolejišti podle předpisu D3. Zababov podle dé-trojky jezdí, takže úplně od věci snad má poznámka není...