Lichoběžníková tabulka před tunelem

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Lichoběžníková tabulka před tunelem

Příspěvekod hank » pát 28 led, 2022 8:40 pm

Ve zdejším vlákně je upoutávka na stránky Tunelmánie, postupně mapující vzhled všechny tunelů v síti SŽ(DC). A hned při prvním prohlížení jsem narazil na ne zcela běžnou situaci, která by se ale na kolejištích mohla vyskytnout.

polubensky_tunel.jpg


Ze strany od Desné je před dolnopolubenským tunelem, tj. ve stoupání 58‰, umístěna LT kryjící vjezd do dopravny D3 Dolní Polubný. Tunel dlouhý 166 m je částečně v oblouku, takže se naskýtá otázka: Když od Desné pojede vlak a bude se podle předpisu chovat jako vlak druhý, tj. před LT zastaví a bude čekat na povolení vjezdu vlakovou četou vlaku prvního, jak se ten vjezd bude návěstit? Bude někdo muset do tunelu až tak daleko, aby strojvedoucího vlaku druhého viděl návěst Přiblížit?

Odpověď je uvedena v prováděcím nařízení k předpisu D3 (vydání 2006) pro ozubnicovou trať Tanvald - Harrachov, část A, odst. 2: Křižování (předjíždění, dostižení) v dopravně D3 Dolní Polubný je dovoleno pouze s vlakem ve směru od Kořenova. Řečeno jinými slovy: Vlak od Desné se nikdy jako vlak druhý chovat nebude, protože nesmí. Grafikon je nakreslený tak, aby k takovým situacím nedocházelo. A je věcí dirigujícího dispečera, aby splnění této podmínky v případě nějakých mimořádností řízením sledu vlaků zajistil.

No a teď abych si to trochu zkomplikoval: Ve vydání PND3 z roku 2010 už tato podmínka není uvedena... Jeho současné znění bohužel nemám.

Nicméně čl. 396 platného znění předpisu D3 praví toto:
Strojvedoucí vlaku druhého nemusí zastavit před lichoběžníkovou tabulkou, dává-li mu člen
doprovodu vlaku prvního ruční návěst Souhlas k posunu tak, aby ji mohl nepochybně zpozorovat.
Návěst může být nahrazena i pokynem daným přímo.
Jsou-li veškeré hovory zaznamenávány záznamovým zařízením, může v odůvodněných
případech PND3 stanovit, ve které dopravně D3 a za jakých podmínek může strojvedoucí vlaku
prvního dát pokyn, nahrazující návěst Souhlas k posunu, prostřednictvím dirigujícího dispečera.

V případě poruchy záznamového zařízení nelze podle takového ustanovení PND3 postupovat.


Čili vlakvedoucí (nebo strojvedoucí, když tam vlakvedoucí není) vlaku prvního poté, co provedl úkony potřebné pro přípravu vlakové cesty pro vjezd vlaku druhého, může tuto skutečnost sdělit dirigujícímu dispečerovi (rádiem, telefonicky...) a ten může stejnou cestu dát pokyn ke vjezdu do dopravny strjovedoucímu vlaku druhého stojícího u LT před vjezdem do tunelu.

Snad to tedy někomu pomůže jako návod na realistické zobrazení organizace provozu na kolejišti podle předpisu D3. Zababov podle dé-trojky jezdí, takže úplně od věci snad má poznámka není...
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6110
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Lichoběžníková tabulka před tunelem

Příspěvekod knavi » pát 28 led, 2022 10:39 pm

To je tříkolejnicový systém (Marklin)? :lol: :mrgreen:
Uživatelský avatar
knavi
 
Příspěvky: 57
Registrován: pon 15 pro, 2008 3:24 pm
Bydliště: Prostějovsko

Re: Lichoběžníková tabulka před tunelem

Příspěvekod look23 » sob 29 led, 2022 10:07 am

Trocha praxe video a video
TT/H0, ČSD epocha IV, V - z21+MM
look23
 
Příspěvky: 1180
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm

Re: Lichoběžníková tabulka před tunelem

Příspěvekod tomkanka » ned 30 led, 2022 5:34 pm

V dobách, kdy se v Polubném křižovalo pravidelně, dával průvodčí od nákladu motoru návěst od lichoběžníkové tabulky.
(Když ho ta Singrovka potom míjela, naskočil si na ní, a svezl se zpět do dopravny)
tomkanka
 
Příspěvky: 155
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Lichoběžníková tabulka před tunelem

Příspěvekod hank » ned 30 led, 2022 5:44 pm

tomkanka píše:V dobách, kdy se v Polubném křižovalo pravidelně, dával průvodčí od nákladu motoru návěst od lichoběžníkové tabulky.
(Když ho ta Singrovka potom míjela, naskočil si na ní, a svezl se zpět do dopravny)


Takže to fakt musel pěšky projít celým tunelem?
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6110
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Lichoběžníková tabulka před tunelem

Příspěvekod tomkanka » ned 30 led, 2022 6:55 pm

hank píše:Takže to fakt musel pěšky projít celým tunelem?

Přesně tak. ;-)
tomkanka
 
Příspěvky: 155
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Lichoběžníková tabulka před tunelem

Příspěvekod Hungry Bear » ned 06 srp, 2023 3:25 pm

Zapomínáte, že povolení k vjezdu "vlaku druhého" bylo možné dávat také akusticky - vlak po zastavení před lichoběžníkovou tabulkou krátce houkl a v případě souhlasu s vjezdem mu "vlak první" z dopravny příslušným způsobem odpověděl.
Hungry Bear
 
Příspěvky: 8
Registrován: sob 05 srp, 2023 9:24 am

Re: Lichoběžníková tabulka před tunelem

Příspěvekod hank » ned 06 srp, 2023 8:15 pm

Hungry Bear píše:Zapomínáte, že povolení k vjezdu "vlaku druhého" bylo možné dávat také akusticky - vlak po zastavení před lichoběžníkovou tabulkou krátce houkl a v případě souhlasu s vjezdem mu "vlak první" z dopravny příslušným způsobem odpověděl.


Ano, předpis D3 ukládá dávat povolení ke vjezdu do dopravny návěstí "souhlas k posunu", která má ruční i slyšitelnou formu. (Odkdy? Stará znění předpisu D3 z dob ČSD nemám.) Vjezd do dopravny lze také povolit ústně. Já jsem nicméně v 70. a 80. letech zažil povolování vjezdu ruční návěstí "přiblížit" a ta slyšitelnou formu nemá a neměla nikdy.

(Nemluvě o tom, že zvukovou návěst vůbec nemuselo být za tunelem slyšet...)

Nicméně zubačka byla a dodnes je natolik atypickou sbírkou výjimek a zvláštních ustanovení, že kromě "normálních" PND3 existuje ještě speciální předpis D40 právě pro tuto trať; proto bych si v jejím případě netroufl cokoli zobecnit bez pozorného čtení obou předpisů. Nevím sice, jestli situace, jak ji popsal tomkanka, tj. pěší túra vlakvedoucího nebo průvodčího vlaku prvního dolnopolubenským tunelem k LT, byla v tehdejších poměrech podchycena v předpisech jako povinnost, ale věřím mu, že křižování probíhalo tak, jak popsal; a jiný případ lichoběžníkové tabulky nalepené na tunelový portál neznám. Jestli někdo takový případ znáte, sem s ním - včetně postupu v popsané situaci.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6110
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Lichoběžníková tabulka před tunelem

Příspěvekod tomkanka » pon 07 srp, 2023 3:57 am

Hungry Bear píše:Zapomínáte, že povolení k vjezdu "vlaku druhého" bylo možné dávat také akusticky - vlak po zastavení před lichoběžníkovou tabulkou krátce houkl a v případě souhlasu s vjezdem mu "vlak první" z dopravny příslušným způsobem odpověděl.

Nesmysl
tomkanka
 
Příspěvky: 155
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Lichoběžníková tabulka před tunelem

Příspěvekod tomkanka » pon 07 srp, 2023 4:28 am

hank píše:
Ano, předpis D3 ukládá dávat povolení ke vjezdu do dopravny návěstí "souhlas k posunu", která má ruční i slyšitelnou formu. (Odkdy? Stará znění předpisu D3 z dob ČSD nemám.) Vjezd do dopravny lze také povolit ústně. Já jsem nicméně v 70. a 80. letech zažil povolování vjezdu ruční návěstí "přiblížit" a ta slyšitelnou formu nemá a neměla nikdy. ...

Souhlas k posunu byl zaveden předpisem z r. 1997, do té doby se používala návěst Přiblížit. Nicméně předpisem D3 bylo jasně stanoveno, že k vjezdu do dopravny se použije ruční návěst - koneckonců, sám jsi to uvedl i v prvním příspěvku.
Návěst "Přiblížit" (do r.1962 "Vzad") slyšitelnou formu měla a má, a to dva dlouhé zvuky na píšťalku. :wink: Opět ale v případě lichobežníkové tabulky platila pouze návěst ruční.
tomkanka
 
Příspěvky: 155
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

Re: Lichoběžníková tabulka před tunelem

Příspěvekod hank » pon 07 srp, 2023 5:32 am

tomkanka: Děkuji. Jenom upřesním - protože sbírku starých návěstních předpisů od r. 1913 mám kompletní - že návěsti "vpřed " a "vzad" byly nahrazeny návěstmi "přiblížit" a "vzdálit" už předpisem z roku 1954. (V návaznosti na to zároveň skončilo označování vozidel nových trakcí na jejich čelech písmeny P a Z.) To bylo ještě v době platnosti předpisu D9, který byl nahrazen předpisem D3 až v roce 1955, takže logicky - jestli se u ČSD kdy dalo mluvit o logice* :mrgreen: - se předpis D3 s uvedenými slyšitelnými návěstmi vůbec nepotkal.

*Drážní logiku shrnuje tento předpis D0. Pozor, je těžce politicky nekorektní.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6110
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Lichoběžníková tabulka před tunelem

Příspěvekod tomkanka » pon 07 srp, 2023 7:29 am

hank píše:tomkanka: Děkuji. Jenom upřesním ... že návěsti "vpřed " a "vzad" byly nahrazeny návěstmi "přiblížit" a "vzdálit" už předpisem z roku 1954. ...

To nevím, vycházel jsem z toho, že v tomto předpise ještě uvedeny jsou, ale je možné, že byly nahrazeny v průběhu platnosti nějakou změnou.
tomkanka
 
Příspěvky: 155
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm


Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 20 návštevníků