Stránka 1 z 2

Trojcestná (dvojitá oboustranná) výhybka

PříspěvekNapsal: sob 08 led, 2022 9:43 pm
od hank
Adam Buchal: U nás se "u dráhy" trojcestné výhybky nevyskytují, na rozdíl od sortimentu továrních výrobců modelového kolejiva. To, čemu se často nepřesně říká trojcestná výhybka, je ve skutečnosti dvojitá oboustranná výhybka. Zato se "správné", tj. zcela symetrické trojcestné výhybky často používají na tramvajových tratích.

Dvojitá oboustranná výhybka:
dvojita.jpg


3cestná výhybka:
3cestna.jpg
3cestna.jpg (27.76 KiB) Zobrazeno 4563 krát


Příklad dvojité oboustranné výhybky je možno vidět např. na žlebském zhlaví dopravny D3 Skovice.

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

PříspěvekNapsal: sob 08 led, 2022 9:51 pm
od milostt
Příklad dvojité oboustranné výhybky je možno vidět např. na žlebském zhlaví dopravny D3 Skovice.[/quote]

bohužel již ne

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

PříspěvekNapsal: sob 08 led, 2022 10:35 pm
od hank
milostt píše:bohužel již ne


WTF...? Zase jsem něco zasklil?

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

PříspěvekNapsal: sob 08 led, 2022 10:35 pm
od Pavel-HP
Už jen na modulovce.

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

PříspěvekNapsal: sob 08 led, 2022 10:37 pm
od Pavel-HP
hank píše:
milostt píše:bohužel již ne


WTF...? Zase jsem něco zasklil?


Nezasklil. Jen na podzim "indiáni" přeložili koleje a třícestky jsou fuč.

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

PříspěvekNapsal: sob 08 led, 2022 11:18 pm
od vojtas
Na stejné trati je pořád v Ronově nad Doubravou. V dopravní koleji asi poslední. Ve Skovicích se prodlužovaly a opravovaly staniční koleje kvůli Goldbecku a staré áčkové výhybky samozřejmě zmizely.

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

PříspěvekNapsal: ned 09 led, 2022 6:58 am
od hank
vojtas píše:Na stejné trati je pořád v Ronově nad Doubravou. V dopravní koleji asi poslední. Ve Skovicích se prodlužovaly a opravovaly staniční koleje kvůli Goldbecku a staré áčkové výhybky samozřejmě zmizely.


Děkuji.

Ono se to pozná i ve služebních pomůckách: Dvojité výhybky jsou vedeny jako dvě výhybky vzdálené od sebe podstatně méně než je normální délka výhybky - v obou konkrétních případech to bylo/je 11 m.

Ostatním se omlouvám za OT.

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

PříspěvekNapsal: ned 09 led, 2022 9:04 am
od radeksindy
hank: Zeptám se, z čeho vychází tvoje pojmenovýní typů výhybek? Pokud si dobře pamatuju a koukám do rukovětí svršků, tak oficiální názvy těchto výhybek jsou dvojitá výhybka, která může být buď jednostranná nebo oboustraná, symetrická, odsazená atd. Pojem trojcestná není podle mne nic oficiálního a znamená to celou tuto skupinu výhybek. Ve stejném smylu je to použito třeba v knize Želeniční modelářství I od Zdeňka Maruny, ale i v další starší literatuře. Existuje snad nějaká literatura nebo výkladový slovník, která by pojem trojcestná nějak blíže specifikovala nebo zužovala význam na dvojitou souměrnou neodsazenou výhybku, tedy tu co se často používá u tramvají?

ad Skovice: Škoda, letos jsem se tam chystal, tak doufám, že do té doby nepadne nějaká budova.

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

PříspěvekNapsal: ned 09 led, 2022 10:27 am
od jafobe
Já si vybavuji ze svého okolí jen dvě dvojité výhybky, které mám i na fotkách. Jedna je v České Lípě v areálu nejspíše traťovky poblíž staré nádražní budovy

cl.jpg


A druhá v Jablonném v Podještědí v Českolipském zhlaví poblíž nakládkové plochy a skladu.

IMGP0031.jpg


Co se týče menších stanic tak tam si žádnou nevybavuji nebo jsem je jako spořádaný cestující ani nezaregistroval...

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

PříspěvekNapsal: ned 09 led, 2022 11:35 am
od Adam96
jafobe píše:
Co se týče menších stanic tak tam si žádnou nevybavuji nebo jsem je jako spořádaný cestující ani nezaregistroval...


ex Skovice, Ronov nad Doubravou, Uhřice u Kyjova, další si teď nevybavím, ale určitě jsou. Jinak ještě 2 roky nazpět bylo torzo trojcestky v Mladé Boleslavi u nakládkových kolejí hned vedle plotu firmy Gruppo Antolin.

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

PříspěvekNapsal: ned 09 led, 2022 1:34 pm
od hank
radeksindy:
Vlasák, J. a kol.: Výhybky a výhybková spojení. NADAS 1983

01-schema-trjcst.jpg

(via http://www.honzikovyvlacky.cz/2012/01/0 ... meritku-n/)

https://www.prazsketramvaje.cz/view.php ... 2011021601

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

PříspěvekNapsal: ned 09 led, 2022 2:40 pm
od milan ferdián
Radku máš úplnou pravdu o čem píšeš. Celý vtip je v tom, že laici, modeláři, ale i my běžní modeláři bereme běžně slovo "výhybka trojcestná". Máš pravdu, že slovo patří do tramvajové dopravy, ale tento pojem je pro modelářskou komunitu srozumitelnější než pojem "Dvojitá oboustranná výhybka"/zdroj/
Ing.Dr.Techn.Rudolf Nedvěd/ŽELEZNIČNÍ OBLOUK/1952/
-m-

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

PříspěvekNapsal: ned 09 led, 2022 2:46 pm
od milan ferdián
Kluci, trojcestná (dvojitá oboustranná) výhybka byla ve více stanicích. Například ve stanici Frýdlant v Čechách byly dokonce tři, dvě v hlavním směru a třetí ve zhlaví v odbočném směru, stanice Raspenava dvě v hlavním směru a našli by se další stanice. Ty dvě stanice spolu Jablonném, co uvedl jafobe, jsou nejznámější případy.
-m-

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

PříspěvekNapsal: ned 09 led, 2022 3:38 pm
od radeksindy
hank: To není odpověď na moji otázku. Ptám se, proč je podle tebe rozdíl mezi trojcestnou a dvojitou výhybkou?

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

PříspěvekNapsal: ned 09 led, 2022 4:47 pm
od hank
radeksindy píše:hank: To není odpověď na moji otázku. Ptám se, proč je podle tebe rozdíl mezi trojcestnou a dvojitou výhybkou?


Platný předpis SŽDC S3 pojem "trojcestná výhybka" nezná vůbec:
https://www.spravazeleznic.cz/documents ... ersion=1.0