Trojcestná (dvojitá oboustranná) výhybka

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Trojcestná (dvojitá oboustranná) výhybka

Příspěvekod hank » sob 08 led, 2022 9:43 pm

Adam Buchal: U nás se "u dráhy" trojcestné výhybky nevyskytují, na rozdíl od sortimentu továrních výrobců modelového kolejiva. To, čemu se často nepřesně říká trojcestná výhybka, je ve skutečnosti dvojitá oboustranná výhybka. Zato se "správné", tj. zcela symetrické trojcestné výhybky často používají na tramvajových tratích.

Dvojitá oboustranná výhybka:
dvojita.jpg


3cestná výhybka:
3cestna.jpg
3cestna.jpg (27.76 KiB) Zobrazeno 3783 krát


Příklad dvojité oboustranné výhybky je možno vidět např. na žlebském zhlaví dopravny D3 Skovice.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

Příspěvekod milostt » sob 08 led, 2022 9:51 pm

Příklad dvojité oboustranné výhybky je možno vidět např. na žlebském zhlaví dopravny D3 Skovice.[/quote]

bohužel již ne
TT moje hobby http://www.mancicke-vlaky.wz.cz/
milostt
 
Příspěvky: 876
Registrován: úte 29 črc, 2008 4:01 pm
Bydliště: Kolín

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

Příspěvekod hank » sob 08 led, 2022 10:35 pm

milostt píše:bohužel již ne


WTF...? Zase jsem něco zasklil?
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

Příspěvekod Pavel-HP » sob 08 led, 2022 10:35 pm

Už jen na modulovce.
TT, epocha III. - V., U profil
www.vlakytt.cz
Uživatelský avatar
Pavel-HP
 
Příspěvky: 1023
Registrován: čtv 11 pro, 2008 2:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

Příspěvekod Pavel-HP » sob 08 led, 2022 10:37 pm

hank píše:
milostt píše:bohužel již ne


WTF...? Zase jsem něco zasklil?


Nezasklil. Jen na podzim "indiáni" přeložili koleje a třícestky jsou fuč.
TT, epocha III. - V., U profil
www.vlakytt.cz
Uživatelský avatar
Pavel-HP
 
Příspěvky: 1023
Registrován: čtv 11 pro, 2008 2:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

Příspěvekod vojtas » sob 08 led, 2022 11:18 pm

Na stejné trati je pořád v Ronově nad Doubravou. V dopravní koleji asi poslední. Ve Skovicích se prodlužovaly a opravovaly staniční koleje kvůli Goldbecku a staré áčkové výhybky samozřejmě zmizely.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

Příspěvekod hank » ned 09 led, 2022 6:58 am

vojtas píše:Na stejné trati je pořád v Ronově nad Doubravou. V dopravní koleji asi poslední. Ve Skovicích se prodlužovaly a opravovaly staniční koleje kvůli Goldbecku a staré áčkové výhybky samozřejmě zmizely.


Děkuji.

Ono se to pozná i ve služebních pomůckách: Dvojité výhybky jsou vedeny jako dvě výhybky vzdálené od sebe podstatně méně než je normální délka výhybky - v obou konkrétních případech to bylo/je 11 m.

Ostatním se omlouvám za OT.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

Příspěvekod radeksindy » ned 09 led, 2022 9:04 am

hank: Zeptám se, z čeho vychází tvoje pojmenovýní typů výhybek? Pokud si dobře pamatuju a koukám do rukovětí svršků, tak oficiální názvy těchto výhybek jsou dvojitá výhybka, která může být buď jednostranná nebo oboustraná, symetrická, odsazená atd. Pojem trojcestná není podle mne nic oficiálního a znamená to celou tuto skupinu výhybek. Ve stejném smylu je to použito třeba v knize Želeniční modelářství I od Zdeňka Maruny, ale i v další starší literatuře. Existuje snad nějaká literatura nebo výkladový slovník, která by pojem trojcestná nějak blíže specifikovala nebo zužovala význam na dvojitou souměrnou neodsazenou výhybku, tedy tu co se často používá u tramvají?

ad Skovice: Škoda, letos jsem se tam chystal, tak doufám, že do té doby nepadne nějaká budova.
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

Příspěvekod jafobe » ned 09 led, 2022 10:27 am

Já si vybavuji ze svého okolí jen dvě dvojité výhybky, které mám i na fotkách. Jedna je v České Lípě v areálu nejspíše traťovky poblíž staré nádražní budovy

cl.jpg


A druhá v Jablonném v Podještědí v Českolipském zhlaví poblíž nakládkové plochy a skladu.

IMGP0031.jpg


Co se týče menších stanic tak tam si žádnou nevybavuji nebo jsem je jako spořádaný cestující ani nezaregistroval...
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 697
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

Příspěvekod Adam96 » ned 09 led, 2022 11:35 am

jafobe píše:
Co se týče menších stanic tak tam si žádnou nevybavuji nebo jsem je jako spořádaný cestující ani nezaregistroval...


ex Skovice, Ronov nad Doubravou, Uhřice u Kyjova, další si teď nevybavím, ale určitě jsou. Jinak ještě 2 roky nazpět bylo torzo trojcestky v Mladé Boleslavi u nakládkových kolejí hned vedle plotu firmy Gruppo Antolin.
TT, DCC, ep. IV/současnost. Brejlovec je nejhezčí lokomotiva !
Uživatelský avatar
Adam96
 
Příspěvky: 488
Registrován: sob 30 čer, 2012 8:04 pm

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

Příspěvekod hank » ned 09 led, 2022 1:34 pm

radeksindy:
Vlasák, J. a kol.: Výhybky a výhybková spojení. NADAS 1983

01-schema-trjcst.jpg

(via http://www.honzikovyvlacky.cz/2012/01/0 ... meritku-n/)

https://www.prazsketramvaje.cz/view.php ... 2011021601
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

Příspěvekod milan ferdián » ned 09 led, 2022 2:40 pm

Radku máš úplnou pravdu o čem píšeš. Celý vtip je v tom, že laici, modeláři, ale i my běžní modeláři bereme běžně slovo "výhybka trojcestná". Máš pravdu, že slovo patří do tramvajové dopravy, ale tento pojem je pro modelářskou komunitu srozumitelnější než pojem "Dvojitá oboustranná výhybka"/zdroj/
Ing.Dr.Techn.Rudolf Nedvěd/ŽELEZNIČNÍ OBLOUK/1952/
-m-
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

Příspěvekod milan ferdián » ned 09 led, 2022 2:46 pm

Kluci, trojcestná (dvojitá oboustranná) výhybka byla ve více stanicích. Například ve stanici Frýdlant v Čechách byly dokonce tři, dvě v hlavním směru a třetí ve zhlaví v odbočném směru, stanice Raspenava dvě v hlavním směru a našli by se další stanice. Ty dvě stanice spolu Jablonném, co uvedl jafobe, jsou nejznámější případy.
-m-
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

Příspěvekod radeksindy » ned 09 led, 2022 3:38 pm

hank: To není odpověď na moji otázku. Ptám se, proč je podle tebe rozdíl mezi trojcestnou a dvojitou výhybkou?
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

Příspěvekod hank » ned 09 led, 2022 4:47 pm

radeksindy píše:hank: To není odpověď na moji otázku. Ptám se, proč je podle tebe rozdíl mezi trojcestnou a dvojitou výhybkou?


Platný předpis SŽDC S3 pojem "trojcestná výhybka" nezná vůbec:
https://www.spravazeleznic.cz/documents ... ersion=1.0
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Další

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků