Ahoj, promiň, mám tam napsáno šířka/šířka. Měl jsem na mysli poměr stran půdorysného řezu pilíře. Viz barevné šipky:
Není to žádné přesné pravidlo, ale tak jak to máš, mě to "tahá" za oko. Zálež i na poměru tlouštěk pilířů a světlosti otvorů / kleneb.
Nemusí být všechny pilíře stejné a robustní, ale konstrukce mostu musí vždy obsahovat opatření proti dynamickým silám ve směru jízdy vlaku. Může to být třeba jeden jediný pilíř, který je tlustší (zrovna jako na uvedeném obrázku). Nebo jsou všechny "tlustší" a stejné. Je to různé.
Zrovna u Žampachu, který uvádíš, mají pilíře u paty půdorysný profil, který se skoro blíží čtverci. Pilíře jsou nahoře užší, ale jsou kónické, což přispívá k přenosu vodorovných sil do svislých podpěr.
Stavěl jsem si asi před 12 lety kamenný most, mám tam chyby (nejsem mostař), ale je tam vidět, že krajní pilíře jsou robustní a jen střední je tenčí. Ten přenáší jen svislé síly, je výplňový. Ty krajní sice slouží i k uložení příhradové konstrukce, ale princip zůstává:
U jezernických viaduktů je zase použita dvojice pilířů (spojených klenbou s menší světlostí) a pak následují 4 pilíře tenčí:
Abych byl ale objektivní, tenkému dojmu pilířů napomáhá zaoblení, které jsi použil. Pilíře na mě působí jako tenké "karty".
Neber si nic osobně. Kdybys ukazoval voloviny, vůbec bych nereagoval. Naopak mě to zaujalo. Tlustší pilíře bych ale určitě vyzkoušel.