Re: mosty
Napsal:
čtv 18 bře, 2021 9:42 pm
od Vladimír_B
Dobrý večer, plnostěnné si vybavuji akorát na betonových pilířích...
https://mirektt.rajce.idnes.cz/Vylety%2 ... mavosti_V/
Re: mosty
Napsal:
čtv 18 bře, 2021 9:50 pm
od hank
Most přes Berounku v Roztokách u Křivoklátu, trať Beroun - Rakovník.
Re: mosty
Napsal:
sob 20 bře, 2021 9:51 pm
od Petr Berka
hank píše:jurazbabic píše:hank píše:Nepochopil jsem, k čemu jsou na pilířích ty válcovité přístavby...
Prostřední bude v řečišti, ty další těsně na břehu, tak jako při povodni... viz. třeba Negreliho viadukt, mosty přes Svitavu u Brna...
Třeba jako tady:
Strachovice1.jpg
Je to výkres modulu, bohužel jsem si nepoznačil zdroj - autorovi se omlouvám...
Skutečná světlost ocelové konstrukce (nemusí být nutně parabolická) je 57 m, světlost otvorů zemních opěr je 12,5 m, celková délka mostu 105,5 m. (Je to strachovický most mezi Čistou a Kožlany na trati Rakovník - Mladotice.)
Hanku, autorem jsem já, modul zůstal ve fázi studie...nicméně byl přepočítán 1:1 podle Strachovického, jen ty radiusy zmenšeny...dnes bych ho na R1000 necpal, dával větší
Re: mosty
Napsal:
čtv 13 črc, 2023 8:32 am
od hank
Dovolím si resuscitovat toto vlákno. V jiné diskusi jsem na něj odkázal a když sem teď koukám, vidím, že na některé otázky jsem vlastně našel dosud v diskusi nevyřčené odpovědi.
V knihovně mám malou a starou, nicméně užitečnou knížečku Technický průvodce pro inženýry a stavitele, sešit 11. - Mostní stavitelství, vydanou Českou maticí technickou v roce 1930. Autorsky a redakčně se na ní podíleli páni profesoři Bechyně, Klokner a Kolář z pražského ČVUT.
Na začátku zdejší diskuse byl určitý spor o tloušťku pilířů kamenných mostů. Páni profesoři uvádějí toto (archaickou češtinu 20. let minulého století ponechávám v původním znění):
Pro návrh pilíře použijeme empirických vzorců nebo zvolíme tloušťku podle postavených mostů. Na starších mostech s klenbami segmentovými (pozn. moje: kruhovými oblouky, ale nikoli polokruhovými) nebo stlačenými (pozn. moje: eliptickými) kolísají tloušťky jednoduchých pilířů měřené pod klenbovými patkami od 0,11 l do 0,23 l, u novějších mostů se blíží 0,1 l, u vysokých viaduktů s polokruhovými klenbami bývají 0,15 l až 0,30 l, když l je světlost větší přilehlé klenby. Tloušťka skupinových pilířů bývá 0,25 l až 0,40 l. Od klenbových patek k základům zesilují pilíře vysoké náběhem 50:1 až 16:1, prostředně vysoké 16:1 až 10:1, nízké 10:1 až 6:1.
K tomu je ještě nutno dovysvětlit, co jsou a proč se stavěly skupinové pilíře. Určitě jste si všimli, že u kamenných mostů s více oblouky bývají některé pilíře silnější. Důvody vysvětlují páni profesoři takto: Aby se pro mosty s velkým počtem polí nemusilo skruží (pozn. moje: skruží = "šalunk" pro zdění klenby včetně příslušných dočasných podpěr; aby bylo podpěry o co opřít, u vysokých kamenných mostů jsou nahoře na pilířích pod klenbami krakorce) stavěti ve všech polích, nýbrž jen vždy v jistých skupinách, anebo aby se nezřítil celý most, když se zřítí jedna klenba, zbuduje se několik silnějších, t. zv. skupinových pilířů. V jedné skupině bývá 3 až 5 klenbových polí.
Uváděné orientační hodnoty (které by se při použití v praxi stejně musely staticky přepočítat ad hoc pro každý konkrétní most) jsou podle mého názoru dostačující k tomu, aby návrh modelového mostu vypracovaný s jejich použitím vypadal "jako živý", a o to tady především jde.
Re: mosty
Napsal:
ned 21 led, 2024 7:13 pm
od greenery
Je to sice z jiného 'soudku', ale modelářsky to sem patří.
Brzy asi zmizí kamenný klenutý most na staré karlovarské silnici, stojí v trase plánované dálnice D6.
Krásná předloha pro model.
https://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic ... 97#p287197