mosty

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: mosty

Příspěvekod hank » stř 24 úno, 2021 2:37 pm

Ony se za určitých okolností siluety cihlového a kamenného mostu nemusí vůbec lišit. Viz Jezernice, kde jsou vlastně dva jednokolejné mosty, starší most byl cihlový z r. 1842, mladší kamenný z r. 1873. Je ovšem faktem, že při rekonstrukci v letech 1998 - 2001 byla nosná konstrukce včetně mostovky zcela nahrazena železobetonem a původního materiálu bylo pro zachování rázu chráněné památky použito jen jako pohledového. Nicméně původní provedení mostu je příkladem, že i z různých materiálů lze dosáhnout stejného výsledku.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: mosty

Příspěvekod greenery » stř 24 úno, 2021 3:11 pm

Červený most je přímý a relativně krátký. Podélné síly eliminují pouze krajní opěry.
Na podélném řezu mostem je velmi dobře vidět jejich robustnost i se středovým vylehčením.

U obloukových (kde se přidává ještě dostředivá síla) nebo dlouhých mostů jsou zesílená opěra nebo silnější opěry většinou dobře patrné.
greenery
 
Příspěvky: 1058
Registrován: úte 04 pro, 2007 10:12 pm

Re: mosty

Příspěvekod jurazbabic » stř 24 úno, 2021 5:37 pm

greenery píše:.. a jen na doplnění, soudobé řešení zesílené podpěry:

Se používá jen ojediněle a estetičnost vidí každý - to tam zapomněli kozu...
Např. na pražské estakádě, orlicko-ústecké jsem si ničeho takovýho nevšiml.

Dávní stavitelé určitě šetřili materiálem a prací a čím nižší pilíř, tím může být tenčí, viz Červený most.
Možná jsem to opravdu přehnal vzhledem k oblouku, ale alá Žampach je fakt hudně tlustý.
viaduct_arc_f_zampach.png
viaduct_arc_f_zampach.png (27.5 KiB) Zobrazeno 4075 krát

Co tak něco mezi - 1.3m
viaduct_arc_f_1300.png
viaduct_arc_f_1300.png (26.95 KiB) Zobrazeno 4075 krát

Stejně to ještě oblepím brusným papírem (asi tak 120), tak to ještě cca 1mm nabyde.
jurazbabic
 
Příspěvky: 89
Registrován: čtv 20 lis, 2014 8:57 am

Re: mosty

Příspěvekod hank » stř 24 úno, 2021 5:44 pm

Nepochopil jsem, k čemu jsou na pilířích ty válcovité přístavby...
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: mosty

Příspěvekod jurazbabic » stř 24 úno, 2021 5:47 pm

hank píše:Nepochopil jsem, k čemu jsou na pilířích ty válcovité přístavby...

Prostřední bude v řečišti, ty další těsně na břehu, tak jako při povodni... viz. třeba Negreliho viadukt, mosty přes Svitavu u Brna...
jurazbabic
 
Příspěvky: 89
Registrován: čtv 20 lis, 2014 8:57 am

Re: mosty

Příspěvekod hank » stř 24 úno, 2021 5:49 pm

jurazbabic píše:...alá Žampach je fakt hodně tlustý.


Jsou přesně tak tlusté, jak mají být, aby jim to nespadlo.

Já bych postupoval asi takhle: Určil bych si, jak dlouhý a vysoký bude můj most v modelu,šel bych hledat skutečný most, který by odpovídal mému zadání, a ten bych si oměřil.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: mosty

Příspěvekod greenery » stř 24 úno, 2021 5:54 pm

jurazbabic píše:
greenery píše:.. a jen na doplnění, soudobé řešení zesílené podpěry:

Se používá jen ojediněle a estetičnost vidí každý - to tam zapomněli kozu...
Např. na pražské estakádě, orlicko-ústecké jsem si ničeho takovýho nevšiml.
... nejspíš proto, že je to řešeno tak, že to nevnímáš

Dávní stavitelé určitě šetřili materiálem a prací a čím nižší pilíř, tím může být tenčí, viz Červený most.
... tak samozřejmě, že šetřili, ale nikdy ne tak, aby most spadl


Ten první obrázek, na tom už bych se nebál.
Postupoval bych jako Hank.
Naposledy upravil greenery dne stř 24 úno, 2021 5:58 pm, celkově upraveno 1
greenery
 
Příspěvky: 1058
Registrován: úte 04 pro, 2007 10:12 pm

Re: mosty

Příspěvekod jurazbabic » stř 24 úno, 2021 5:55 pm

hank píše:Jsou přesně tak tlusté, jak mají být, aby jim to nespadlo.

Při té výšce a rozpětí ano.
hank píše:Já bych postupoval asi takhle: Určil bych si, jak dlouhý a vysoký bude můj most v modelu,šel bych hledat skutečný most, který by odpovídal mému zadání, a ten bych si oměřil.

A má někdo tip?
jurazbabic
 
Příspěvky: 89
Registrován: čtv 20 lis, 2014 8:57 am

Re: mosty

Příspěvekod greenery » stř 24 úno, 2021 6:00 pm

... stačí na Googlu zadat třeba "kamenný viadukt", a zobrazit si obrázky. A pak si vybrat podle chuti a představ.
greenery
 
Příspěvky: 1058
Registrován: úte 04 pro, 2007 10:12 pm

Re: mosty

Příspěvekod jurazbabic » stř 24 úno, 2021 6:04 pm

greenery píše:... stačí na Googlu zadat třeba "kamenný viadukt", a zobrazit si obrázky. A pak si vybrat podle chuti a představ.

Hm, délky cca 60m a vysoký jen 11m jsem fakt nenašel, a to jsem hledal dost.
Původně jsem tam chtěl příhradový ocelák, ale ten oblouk R370.
Ten červený je skoro ono, jen je v rovné a kratší.
jurazbabic
 
Příspěvky: 89
Registrován: čtv 20 lis, 2014 8:57 am

Re: mosty

Příspěvekod greenery » stř 24 úno, 2021 6:12 pm

...tak není třeba přesnou předlohu, to asi nenajdeš. To už přece přizpůsobíš. A ten horní obrázek, co jsi postnul, je za mě OK.

http://www.fototuristika.cz/tips/detail/5306

a tenhle je skoro přesný
http://www.mimon.cz/index.php?page=clan ... a=historie
greenery
 
Příspěvky: 1058
Registrován: úte 04 pro, 2007 10:12 pm

Re: mosty

Příspěvekod hank » stř 24 úno, 2021 6:20 pm

jurazbabic píše:
hank píše:Nepochopil jsem, k čemu jsou na pilířích ty válcovité přístavby...

Prostřední bude v řečišti, ty další těsně na břehu, tak jako při povodni... viz. třeba Negreliho viadukt, mosty přes Svitavu u Brna...


Aha, takže tvůj most má ještě navíc dělat parádu? Jenže mícháš jabka s hruškama... Jak sis jistě všiml, Negrelliho viadukt - aspoň ta viditelná část nad vodou - dělá parádu celý včetně použitého tvaru kleneb a v otevřené krajině by se takový most určitě nestavěl. Jestli má být ve vodě jen jeden pilíř, jednodušší by bylo volit místo středních oblouků ocelovou konstrukci bez mezilehlých opěr a kamenné nechat jenom zemní opěry.

Třeba jako tady:
Strachovice1.jpg

Je to výkres modulu, bohužel jsem si nepoznačil zdroj - autorovi se omlouvám... :(
Skutečná světlost ocelové konstrukce (nemusí být nutně parabolická) je 57 m, světlost otvorů zemních opěr je 12,5 m, celková délka mostu 105,5 m. (Je to strachovický most mezi Čistou a Kožlany na trati Rakovník - Mladotice.)

Nebo původní most u Kunova na trati Milotice - Vrbno:
karaus21.jpg

Délka OK je 20 m, světlost oblouků opěr 3 m. Tenhle most byl ale příliš subtilní i pro lokomotivy 422.0, takže ho vyměnili už ve 30. letech a dnes tam je fádní prefabrikovaná betonová konstrukce. I sem by se hodil přímopásový příhradový nosník.

Edit: Vedení trasy v oblouku se dá různými způsoby narovnat. Třeba i přeložením vodního toku.
Edit 2: Greenery byl rychlejší, ten most v Mimoni je klasika. Akorát je skoro celý utopený v příměstském buši, jak to nazývá Zdeněk Šindlauer, takže se ti bude blbě měřit.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: mosty

Příspěvekod jurazbabic » pát 26 úno, 2021 7:28 am

greenery píše:...tak není třeba přesnou předlohu, to asi nenajdeš. To už přece přizpůsobíš. A ten horní obrázek, co jsi postnul, je za mě OK.

http://www.fototuristika.cz/tips/detail/5306

a tenhle je skoro přesný
http://www.mimon.cz/index.php?page=clan ... a=historie

Díky, to je přesně ono. A takhle z fotek bych řekl, že pilíře jsou něco mezi 1 - 1.5m, tedy aspoň ty tenčí. U některých není patrné, jestli mají i tlustší pilíře.
Nebo zde:
https://regiony.rozhlas.cz/kamenny-viad ... ku-7410728
https://www.cestyapamatky.cz/kolinsko/h ... ni-viadukt
http://www.mosty-tunely.cz/objekty/deta ... mocitkach/
S tím 1m jsem to asi přehnal, ale 2m alá Žampach, jak je vidět na spoustě jiných menších, je moc
jurazbabic píše:
viaduct_arc_f_zampach.png

Mě se spíš zdá ten 1.3m
jurazbabic píše:
viaduct_arc_f_1300.png

hank píše:Aha, takže tvůj most má ještě navíc dělat parádu?

Tak určitě tehdy i dnes se stavitelé snaži aby jejich stavba ještě navíc dělala parádu. I v krajině. Teda už na ten úlet s tou kozou... Kdo to projektoval?
hank píše:jednodušší by bylo volit místo středních oblouků ocelovou konstrukci bez mezilehlých opěr a kamenné nechat jenom zemní opěry.

Bylo, ale ne v R370.
hank píše:Vedení trasy v oblouku se dá různými způsoby narovnat. Třeba i přeložením vodního toku.

Né vždy. Není místo, to by musela být řeka v tunelu... Nebo trať dřív než by se mi líbylo. Viz. vlákno o mém kolejišti download/file.php?id=27309&mode=view vlevo
jurazbabic
 
Příspěvky: 89
Registrován: čtv 20 lis, 2014 8:57 am

Re: mosty

Příspěvekod greenery » pát 26 úno, 2021 11:16 am

jurazbabic píše:Teda už na ten úlet s tou kozou... Kdo to projektoval?

https://www.stavby.szdc.cz/letaky/S631500104.pdf
Někde to tam najdeš, asi SUDOP

https://www.stavby.szdc.cz/
greenery
 
Příspěvky: 1058
Registrován: úte 04 pro, 2007 10:12 pm

Re: mosty

Příspěvekod mnitka » čtv 18 bře, 2021 7:08 pm

Pěkný den,
hledám vzor, výkres, fotodokumentaci k výrobě pilířů mostu s plnostěnnými nosníky se spodní mostovkou. Zajímá mě kamenný pilíř a zejména uložení samotného mostu včetně ložisek,
Děkuji
Uživatelský avatar
mnitka
 
Příspěvky: 1224
Registrován: úte 28 říj, 2008 7:08 am
Bydliště: Brno

PředchozíDalší

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 15 návštevníků