od hank » čtv 13 črc, 2023 8:32 am
Dovolím si resuscitovat toto vlákno. V jiné diskusi jsem na něj odkázal a když sem teď koukám, vidím, že na některé otázky jsem vlastně našel dosud v diskusi nevyřčené odpovědi.
V knihovně mám malou a starou, nicméně užitečnou knížečku Technický průvodce pro inženýry a stavitele, sešit 11. - Mostní stavitelství, vydanou Českou maticí technickou v roce 1930. Autorsky a redakčně se na ní podíleli páni profesoři Bechyně, Klokner a Kolář z pražského ČVUT.
Na začátku zdejší diskuse byl určitý spor o tloušťku pilířů kamenných mostů. Páni profesoři uvádějí toto (archaickou češtinu 20. let minulého století ponechávám v původním znění):
Pro návrh pilíře použijeme empirických vzorců nebo zvolíme tloušťku podle postavených mostů. Na starších mostech s klenbami segmentovými (pozn. moje: kruhovými oblouky, ale nikoli polokruhovými) nebo stlačenými (pozn. moje: eliptickými) kolísají tloušťky jednoduchých pilířů měřené pod klenbovými patkami od 0,11 l do 0,23 l, u novějších mostů se blíží 0,1 l, u vysokých viaduktů s polokruhovými klenbami bývají 0,15 l až 0,30 l, když l je světlost větší přilehlé klenby. Tloušťka skupinových pilířů bývá 0,25 l až 0,40 l. Od klenbových patek k základům zesilují pilíře vysoké náběhem 50:1 až 16:1, prostředně vysoké 16:1 až 10:1, nízké 10:1 až 6:1.
K tomu je ještě nutno dovysvětlit, co jsou a proč se stavěly skupinové pilíře. Určitě jste si všimli, že u kamenných mostů s více oblouky bývají některé pilíře silnější. Důvody vysvětlují páni profesoři takto: Aby se pro mosty s velkým počtem polí nemusilo skruží (pozn. moje: skruží = "šalunk" pro zdění klenby včetně příslušných dočasných podpěr; aby bylo podpěry o co opřít, u vysokých kamenných mostů jsou nahoře na pilířích pod klenbami krakorce) stavěti ve všech polích, nýbrž jen vždy v jistých skupinách, anebo aby se nezřítil celý most, když se zřítí jedna klenba, zbuduje se několik silnějších, t. zv. skupinových pilířů. V jedné skupině bývá 3 až 5 klenbových polí.
Uváděné orientační hodnoty (které by se při použití v praxi stejně musely staticky přepočítat ad hoc pro každý konkrétní most) jsou podle mého názoru dostačující k tomu, aby návrh modelového mostu vypracovaný s jejich použitím vypadal "jako živý", a o to tady především jde.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.