mosty

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: mosty

Příspěvekod Vladimír_B » čtv 18 bře, 2021 9:42 pm

Dobrý večer, plnostěnné si vybavuji akorát na betonových pilířích...
https://mirektt.rajce.idnes.cz/Vylety%2 ... mavosti_V/
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: mosty

Příspěvekod hank » čtv 18 bře, 2021 9:50 pm

Most přes Berounku v Roztokách u Křivoklátu, trať Beroun - Rakovník.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6105
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: mosty

Příspěvekod Petr Berka » sob 20 bře, 2021 9:51 pm

hank píše:
jurazbabic píše:
hank píše:Nepochopil jsem, k čemu jsou na pilířích ty válcovité přístavby...

Prostřední bude v řečišti, ty další těsně na břehu, tak jako při povodni... viz. třeba Negreliho viadukt, mosty přes Svitavu u Brna...


Třeba jako tady:
Strachovice1.jpg

Je to výkres modulu, bohužel jsem si nepoznačil zdroj - autorovi se omlouvám... :(
Skutečná světlost ocelové konstrukce (nemusí být nutně parabolická) je 57 m, světlost otvorů zemních opěr je 12,5 m, celková délka mostu 105,5 m. (Je to strachovický most mezi Čistou a Kožlany na trati Rakovník - Mladotice.)



Hanku, autorem jsem já, modul zůstal ve fázi studie...nicméně byl přepočítán 1:1 podle Strachovického, jen ty radiusy zmenšeny...dnes bych ho na R1000 necpal, dával větší :-)
http://www.petr.berka.biz
Uživatelský avatar
Petr Berka
 
Příspěvky: 201
Registrován: pon 14 led, 2008 6:50 pm
Bydliště: Cvrčovice

Re: mosty

Příspěvekod hank » čtv 13 črc, 2023 8:32 am

Dovolím si resuscitovat toto vlákno. V jiné diskusi jsem na něj odkázal a když sem teď koukám, vidím, že na některé otázky jsem vlastně našel dosud v diskusi nevyřčené odpovědi.

V knihovně mám malou a starou, nicméně užitečnou knížečku Technický průvodce pro inženýry a stavitele, sešit 11. - Mostní stavitelství, vydanou Českou maticí technickou v roce 1930. Autorsky a redakčně se na ní podíleli páni profesoři Bechyně, Klokner a Kolář z pražského ČVUT.

Na začátku zdejší diskuse byl určitý spor o tloušťku pilířů kamenných mostů. Páni profesoři uvádějí toto (archaickou češtinu 20. let minulého století ponechávám v původním znění):

Pro návrh pilíře použijeme empirických vzorců nebo zvolíme tloušťku podle postavených mostů. Na starších mostech s klenbami segmentovými (pozn. moje: kruhovými oblouky, ale nikoli polokruhovými) nebo stlačenými (pozn. moje: eliptickými) kolísají tloušťky jednoduchých pilířů měřené pod klenbovými patkami od 0,11 l do 0,23 l, u novějších mostů se blíží 0,1 l, u vysokých viaduktů s polokruhovými klenbami bývají 0,15 l až 0,30 l, když l je světlost větší přilehlé klenby. Tloušťka skupinových pilířů bývá 0,25 l až 0,40 l. Od klenbových patek k základům zesilují pilíře vysoké náběhem 50:1 až 16:1, prostředně vysoké 16:1 až 10:1, nízké 10:1 až 6:1.

K tomu je ještě nutno dovysvětlit, co jsou a proč se stavěly skupinové pilíře. Určitě jste si všimli, že u kamenných mostů s více oblouky bývají některé pilíře silnější. Důvody vysvětlují páni profesoři takto: Aby se pro mosty s velkým počtem polí nemusilo skruží (pozn. moje: skruží = "šalunk" pro zdění klenby včetně příslušných dočasných podpěr; aby bylo podpěry o co opřít, u vysokých kamenných mostů jsou nahoře na pilířích pod klenbami krakorce) stavěti ve všech polích, nýbrž jen vždy v jistých skupinách, anebo aby se nezřítil celý most, když se zřítí jedna klenba, zbuduje se několik silnějších, t. zv. skupinových pilířů. V jedné skupině bývá 3 až 5 klenbových polí.

Uváděné orientační hodnoty (které by se při použití v praxi stejně musely staticky přepočítat ad hoc pro každý konkrétní most) jsou podle mého názoru dostačující k tomu, aby návrh modelového mostu vypracovaný s jejich použitím vypadal "jako živý", a o to tady především jde.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6105
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: mosty

Příspěvekod greenery » ned 21 led, 2024 7:13 pm

Je to sice z jiného 'soudku', ale modelářsky to sem patří.
Brzy asi zmizí kamenný klenutý most na staré karlovarské silnici, stojí v trase plánované dálnice D6.
Krásná předloha pro model.
https://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic ... 97#p287197
greenery
 
Příspěvky: 1058
Registrován: úte 04 pro, 2007 10:12 pm

Předchozí

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků