Stránka 1 z 4
Výdrž nemeckých mašín na ČSD

Napsal:
pát 19 úno, 2021 3:49 pm
od mnet33
Vydržala na ČSD nejaká z tých nemeckých parných lokomotív aspoň do konca 60. rokov?
Viem len o tej BR 52 - u ČSD 555.0 (nemka), tá tu hodne jazdila ešte aj v 70. rokoch. Ale tá je príliš veľká, na malé koľajisko sa moc nehodí. Nebola ešte nejaká iná? Alebo ktoré nemecké mašinky vydržali najdlhšie?
Re: Výdrž nemeckých mašín na ČSD

Napsal:
pát 19 úno, 2021 5:58 pm
od hank
Německé z WWII:
555.0: 1973
555.1: 1971
365.4: 1964
455.2: 1957
377.0: 1963
537.0: 1957
U 58.0: 1962
Kořistní MÁV:
331.0: 1970
320.2: 1966
Rakouské pro SŽ nakoupené 1939 - 45:
431.0: 1974
A ještě německá kořist z WWI:
413.0: 1967
415.0: 1968
425.0: 1950 (opraveno)
534.1: 1970
Uvádím roky vyřazení posledních kusů jednotlivých řad. Ty, které do provozu významněji nezasáhly, jsem vynechal. Ale klidně se zeptej na konkrétní řadu.
Re: Výdrž nemeckých mašín na ČSD

Napsal:
pát 19 úno, 2021 8:39 pm
od mnet33
Paráda. Moc ti ďakujem, hank. To som presne potreboval.
Takže konca 60. rokov a začiatku 70. sa ich dožilo niekoľko.
Teraz by to chcelo vedieť aké mali označenie v Nemecku (Rakúsku), aby sme si mohli pohľadať ich model:
A ještě německá kořist z WWI:
415.0: 1968
413.0: 1967 (Iné zdroje uvádzajú 1968)
534.1: 1970
Rakouské pro SŽ nakoupené 1939 - 45:
431.0: 1974
Re: Výdrž nemeckých mašín na ČSD

Napsal:
pát 19 úno, 2021 10:05 pm
od hank
415.0 ex KPEV T13 nebo DRG 92.5-10 (v r. 1938 - 45 bylo všech 12 strojů ČSD u DR a tam měly řadu 92.11)
425.0 ex KPEV G8 kromě 425.010 a 425.015 ex G8.1, G8 byly u DRG 55.16-22 a G 8.1 55.26-55, 2 ks G 8.1 po r. 1945 dostaly řadu ČSD 427.0500 a 501. V mezidobí před zavedením Kryšpínova značení nesly u ČSD řadu 273.
534.1 ex KPEV G10 nebo DRG 57.10-35. V mezidobí před zavedením Kryšpínova značení nesly u ČSD řadu 82.
431.0 ex 93.13-14 DR ex 378 BBÖ
Lokomotivy 425.0 a 534.1 ČSD se mohly vzhledově lišit od svých německých sester počty a uspořádáním písečníků a použitím standardizace ČSD: Vypouklými dýmničními dveřmi, typy napáječů a kompresorů a později asi turbodynamy. Vzhledově nejblíž těm zahraničním asi byly 415.0, 431.0, 425.010 a 015.
Re: Výdrž nemeckých mašín na ČSD

Napsal:
sob 20 úno, 2021 6:10 am
od Dovi
hank píše:.
.
Rakouské pro SŽ nakoupené 1939 - 45:
431.0: 1974
.
.
Uvádím roky vyřazení posledních kusů jednotlivých řad.
Ty, které do provozu významněji nezasáhly, jsem vynechal. Ale klidně se zeptej na konkrétní řadu.
Hanku, prosím Tě,
snad se nebude kolega zakladatel zlobit, když využiju Tvé šlechetné nabídky - bylo by možné něco zjistit o "našem" (rakousko-slovensko-československém)
M 273.1 ?
Jedná se tedy původně o rakouský parní motorový vůz DT1 (meziválečné správy BBÖ), pozdější poválečnou řadu ÖBB 3071 (tam v Rakousku provozováno celkem běžně až do zhruba poloviny 60. let).
Mám zálibu i v takovýchto exotech, snad jako protiváhu všeobecně známých, dlouhodobě osvědčených a provozovaných strojů. A tento model se mi jako asi poslední funglovku v ČR podařilo loni sehnat (jezdí parádně i jako čistý analog).
O co mi hlavně jde - koncem 30. let (už za Slovenského štátu) bylo několik kusů (tuším, že asi pět šest, ale nejsem si jist) zakoupeno na Slovensko a po válce to pak spadlo samozřejmě pod ČSD jako řada M273.1
Je známo něco bližšího o jejich osudech?
https://www.bahnvideos.eu/video/oesterr ... 82008.htmlhttps://www.youtube.com/watch?v=a25ZT1LUOk0https://www.youtube.com/watch?v=fQnAQgdAPTYhttp://www.bahntechnisches-bildarchiv.at/br3071.htmhttp://www.jacek-modely.cz/zvukovy-projekt-m-273-1/
Re: Výdrž nemeckých mašín na ČSD

Napsal:
sob 20 úno, 2021 6:54 am
od nexus
K uvedené problematice je článek na nových stránkách královéhradeckého klubu. Adresa je
http://www.kzmhk.eu/Zplok/zahrplok.htm a ten parní vůz M 273.1 je až skoro na konci.
Re: Výdrž nemeckých mašín na ČSD

Napsal:
sob 20 úno, 2021 7:50 am
od Radek Strnad
Jen doplním, že vyřazené rakouské stroje řady 3071, byly na naše území převáženy v konvojích s jinými lokomotivami od 12.4 do 13.5 1968(nejspíš data vstupu na naše území). Celkem 10 konvojů různých řad vč. 3071, často v dezolátním stavu - odebraná hnací náprava, některé ale kompletní. Ty 3071 jsou doloženy jsou v konvoji č.9(Kovošrot Kladno Dubí) a č.10(Kovošrot Zdice). Zdroj: Svět železnice 4/2010.
Re: Výdrž nemeckých mašín na ČSD

Napsal:
sob 20 úno, 2021 8:46 am
od hank
nexus: Díky za ten odkaz.
Jenom je škoda, že na vašich klubových stránkách nejsou uvedeny modely parních lokomotiv ve velikosti N vhodné pro přestavby na ČSD. Více či méně použitelné jsou tyto:
BR 91.3-18 ex T 9.3
BR 64
BR 86
BR 94.5-17 ex T 16.1
BR 92.5-10 ex T 13 se dokonce v barvách ČSD jako 415.0 vyráběla i v eNku
BR 98.8 ex bavorská GtL 4/4
BR 55.25-56 ex G 8.1 vyrábělo východoněmecké PIKO také jako 427.0500 ČSD
BR 57.10-30 ex G 10
BR 89.70-75 ex T 3
Všechny tyto eNkové modely už jsem viděl na německém eBay, některé se tam vyskytují celkem běžně a za slušné ceny. Za zmínku stojí např. "euromodel" lokomotivy BR 94 (Fleischmann kat. č. 7095) vyráběný s černými koly bez nápisů, ke kterému jsou přiloženy obtisky 8 evropských železničních správ (bohužel nikoli ČSD).
Více viz přehledová databáze modelů velikosti N tady:
https://www.spur-n-datenbank.de/ Dovi: Stran strojů M 273.1 je v nexusově odkazu citace článku z časopisu Železnice 3/96, tak tě odkážu na něj.
Re: Výdrž nemeckých mašín na ČSD

Napsal:
sob 20 úno, 2021 2:09 pm
od Dovi
Kluci (nexus, Radek a hank),
děkuji vám všem. A řeknu vám, že je moc fajn tady na fóru najít lidi, kteří leccos o věci vědí a jsou ochotní se o své léta získávané vědomosti a zkušenosti podělit.
Tož ještě jednou - upřímné díky!
Re: Výdrž nemeckých mašín na ČSD

Napsal:
sob 20 úno, 2021 6:44 pm
od mnet33
Tiež veľmi pekne ďakujem.
Re: Výdrž nemeckých mašín na ČSD

Napsal:
sob 20 úno, 2021 6:48 pm
od mnet33
Trošku si to prejdem...
415.0 (Posledná skončila v 1968)
415.0 ex KPEV T13 nebo DRG 92.5-10 (v r. 1938 - 45 bylo všech 12 strojů ČSD u DR a tam měly řadu 92.11)
Malo by sa jednať o túto:
Re: Výdrž nemeckých mašín na ČSD

Napsal:
sob 20 úno, 2021 6:56 pm
od mnet33
534.1 (Posledná skončila v 1970)
534.1 ex KPEV G10 nebo DRG 57.10-35. V mezidobí před zavedením Kryšpínova značení nesly u ČSD řadu 82.
Malo by sa jednať o túto:

- 534-110x.jpg (28.88 KiB) Zobrazeno 7601 krát
Re: Výdrž nemeckých mašín na ČSD

Napsal:
sob 20 úno, 2021 7:07 pm
od mnet33
431.0 (Posledná skončila v 1974)
431.0 ex 93.13-14 DR ex 378 BBÖ
Malo by sa jednať o túto:
A dokonca ako muzeálna ešte stále existuje:

- 431-0-a.jpg (39.38 KiB) Zobrazeno 7595 krát
Re: Výdrž nemeckých mašín na ČSD

Napsal:
sob 20 úno, 2021 7:26 pm
od mnet33
425.0 po r. 1945 rada 427.0500 a 501 (Posledná skončila v ....) - Oprava, skončila v 50. rokoch
Re: Výdrž nemeckých mašín na ČSD

Napsal:
sob 20 úno, 2021 7:30 pm
od hank
534.1 měly ale jinak nástavby na kotli. Parní dóm byl na prvním kotlovém článku hned za dýmnicí a těsně za ním za ním jenom jeden písečník. (Nemohu vyloučit, že některá to měla jako ten model na fotce, ale typické to nebylo.) Všechny dostaly vypouklé dýmniční dveře s centrálním uzávěrem. Umístění turbodynama se lišilo - některé ho měly nalevo od komína, jiné napravo. A na fotkách ze 60. let, které mám, jich většina má dvouválcové kompresory, ale nejmíň jedna jednoválcový.