Výdrž nemeckých mašín na ČSD

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Výdrž nemeckých mašín na ČSD

Příspěvekod mnet33 » pát 19 úno, 2021 3:49 pm

Vydržala na ČSD nejaká z tých nemeckých parných lokomotív aspoň do konca 60. rokov?

Viem len o tej BR 52 - u ČSD 555.0 (nemka), tá tu hodne jazdila ešte aj v 70. rokoch. Ale tá je príliš veľká, na malé koľajisko sa moc nehodí. Nebola ešte nejaká iná? Alebo ktoré nemecké mašinky vydržali najdlhšie?
mnet33
 
Příspěvky: 89
Registrován: čtv 31 led, 2019 11:04 pm

Re: Výdrž nemeckých mašín na ČSD

Příspěvekod hank » pát 19 úno, 2021 5:58 pm

Německé z WWII:
555.0: 1973
555.1: 1971
365.4: 1964
455.2: 1957
377.0: 1963
537.0: 1957
U 58.0: 1962

Kořistní MÁV:
331.0: 1970
320.2: 1966

Rakouské pro SŽ nakoupené 1939 - 45:
431.0: 1974

A ještě německá kořist z WWI:
413.0: 1967
415.0: 1968
425.0: 1950 (opraveno)
534.1: 1970

Uvádím roky vyřazení posledních kusů jednotlivých řad. Ty, které do provozu významněji nezasáhly, jsem vynechal. Ale klidně se zeptej na konkrétní řadu.
Naposledy upravil hank dne sob 20 úno, 2021 8:48 pm, celkově upraveno 1
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Výdrž nemeckých mašín na ČSD

Příspěvekod mnet33 » pát 19 úno, 2021 8:39 pm

Paráda. Moc ti ďakujem, hank. To som presne potreboval.

Takže konca 60. rokov a začiatku 70. sa ich dožilo niekoľko.

Teraz by to chcelo vedieť aké mali označenie v Nemecku (Rakúsku), aby sme si mohli pohľadať ich model:


A ještě německá kořist z WWI:

415.0: 1968

413.0: 1967 (Iné zdroje uvádzajú 1968)

534.1: 1970

Rakouské pro SŽ nakoupené 1939 - 45:
431.0: 1974
Naposledy upravil mnet33 dne pon 22 úno, 2021 7:03 pm, celkově upraveno 1
mnet33
 
Příspěvky: 89
Registrován: čtv 31 led, 2019 11:04 pm

Re: Výdrž nemeckých mašín na ČSD

Příspěvekod hank » pát 19 úno, 2021 10:05 pm

415.0 ex KPEV T13 nebo DRG 92.5-10 (v r. 1938 - 45 bylo všech 12 strojů ČSD u DR a tam měly řadu 92.11)
425.0 ex KPEV G8 kromě 425.010 a 425.015 ex G8.1, G8 byly u DRG 55.16-22 a G 8.1 55.26-55, 2 ks G 8.1 po r. 1945 dostaly řadu ČSD 427.0500 a 501. V mezidobí před zavedením Kryšpínova značení nesly u ČSD řadu 273.
534.1 ex KPEV G10 nebo DRG 57.10-35. V mezidobí před zavedením Kryšpínova značení nesly u ČSD řadu 82.
431.0 ex 93.13-14 DR ex 378 BBÖ

Lokomotivy 425.0 a 534.1 ČSD se mohly vzhledově lišit od svých německých sester počty a uspořádáním písečníků a použitím standardizace ČSD: Vypouklými dýmničními dveřmi, typy napáječů a kompresorů a později asi turbodynamy. Vzhledově nejblíž těm zahraničním asi byly 415.0, 431.0, 425.010 a 015.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Výdrž nemeckých mašín na ČSD

Příspěvekod Dovi » sob 20 úno, 2021 6:10 am

hank píše:.
.
Rakouské pro SŽ nakoupené 1939 - 45:
431.0: 1974
.
.

Uvádím roky vyřazení posledních kusů jednotlivých řad.
Ty, které do provozu významněji nezasáhly, jsem vynechal. Ale klidně se zeptej na konkrétní řadu.


Hanku, prosím Tě,
snad se nebude kolega zakladatel zlobit, když využiju Tvé šlechetné nabídky - bylo by možné něco zjistit o "našem" (rakousko-slovensko-československém) M 273.1 ?

Jedná se tedy původně o rakouský parní motorový vůz DT1 (meziválečné správy BBÖ), pozdější poválečnou řadu ÖBB 3071 (tam v Rakousku provozováno celkem běžně až do zhruba poloviny 60. let).

Mám zálibu i v takovýchto exotech, snad jako protiváhu všeobecně známých, dlouhodobě osvědčených a provozovaných strojů. A tento model se mi jako asi poslední funglovku v ČR podařilo loni sehnat (jezdí parádně i jako čistý analog).

O co mi hlavně jde - koncem 30. let (už za Slovenského štátu) bylo několik kusů (tuším, že asi pět šest, ale nejsem si jist) zakoupeno na Slovensko a po válce to pak spadlo samozřejmě pod ČSD jako řada M273.1

Je známo něco bližšího o jejich osudech?

https://www.bahnvideos.eu/video/oesterr ... 82008.html

https://www.youtube.com/watch?v=a25ZT1LUOk0

https://www.youtube.com/watch?v=fQnAQgdAPTY

http://www.bahntechnisches-bildarchiv.at/br3071.htm

http://www.jacek-modely.cz/zvukovy-projekt-m-273-1/
 
Přílohy
OBB3071.jpg
OBB3071.jpg (18.6 KiB) Zobrazeno 4809 krát
DT1_M273.1_3071.jpg
DT1_M273.1_3071.jpg (11.13 KiB) Zobrazeno 4809 krát
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 543
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: Výdrž nemeckých mašín na ČSD

Příspěvekod nexus » sob 20 úno, 2021 6:54 am

K uvedené problematice je článek na nových stránkách královéhradeckého klubu. Adresa je http://www.kzmhk.eu/Zplok/zahrplok.htm a ten parní vůz M 273.1 je až skoro na konci.
Uživatelský avatar
nexus
 
Příspěvky: 167
Registrován: čtv 29 lis, 2007 9:16 am
Bydliště: Nový Bydžov

Re: Výdrž nemeckých mašín na ČSD

Příspěvekod Radek Strnad » sob 20 úno, 2021 7:50 am

Jen doplním, že vyřazené rakouské stroje řady 3071, byly na naše území převáženy v konvojích s jinými lokomotivami od 12.4 do 13.5 1968(nejspíš data vstupu na naše území). Celkem 10 konvojů různých řad vč. 3071, často v dezolátním stavu - odebraná hnací náprava, některé ale kompletní. Ty 3071 jsou doloženy jsou v konvoji č.9(Kovošrot Kladno Dubí) a č.10(Kovošrot Zdice). Zdroj: Svět železnice 4/2010.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1187
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: Výdrž nemeckých mašín na ČSD

Příspěvekod hank » sob 20 úno, 2021 8:46 am

nexus: Díky za ten odkaz.

Jenom je škoda, že na vašich klubových stránkách nejsou uvedeny modely parních lokomotiv ve velikosti N vhodné pro přestavby na ČSD. Více či méně použitelné jsou tyto:
BR 91.3-18 ex T 9.3
BR 64
BR 86
BR 94.5-17 ex T 16.1
BR 92.5-10 ex T 13 se dokonce v barvách ČSD jako 415.0 vyráběla i v eNku
BR 98.8 ex bavorská GtL 4/4
BR 55.25-56 ex G 8.1 vyrábělo východoněmecké PIKO také jako 427.0500 ČSD
BR 57.10-30 ex G 10
BR 89.70-75 ex T 3

Všechny tyto eNkové modely už jsem viděl na německém eBay, některé se tam vyskytují celkem běžně a za slušné ceny. Za zmínku stojí např. "euromodel" lokomotivy BR 94 (Fleischmann kat. č. 7095) vyráběný s černými koly bez nápisů, ke kterému jsou přiloženy obtisky 8 evropských železničních správ (bohužel nikoli ČSD).

Více viz přehledová databáze modelů velikosti N tady: https://www.spur-n-datenbank.de/

Dovi: Stran strojů M 273.1 je v nexusově odkazu citace článku z časopisu Železnice 3/96, tak tě odkážu na něj.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Výdrž nemeckých mašín na ČSD

Příspěvekod Dovi » sob 20 úno, 2021 2:09 pm

Kluci (nexus, Radek a hank),
děkuji vám všem. A řeknu vám, že je moc fajn tady na fóru najít lidi, kteří leccos o věci vědí a jsou ochotní se o své léta získávané vědomosti a zkušenosti podělit.

Tož ještě jednou - upřímné díky!
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 543
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: Výdrž nemeckých mašín na ČSD

Příspěvekod mnet33 » sob 20 úno, 2021 6:44 pm

Tiež veľmi pekne ďakujem.
mnet33
 
Příspěvky: 89
Registrován: čtv 31 led, 2019 11:04 pm

Re: Výdrž nemeckých mašín na ČSD

Příspěvekod mnet33 » sob 20 úno, 2021 6:48 pm

Trošku si to prejdem...

415.0 (Posledná skončila v 1968)

415.0 ex KPEV T13 nebo DRG 92.5-10 (v r. 1938 - 45 bylo všech 12 strojů ČSD u DR a tam měly řadu 92.11)

Malo by sa jednať o túto:
415-012.jpg
Naposledy upravil mnet33 dne sob 20 úno, 2021 7:12 pm, celkově upraveno 1
mnet33
 
Příspěvky: 89
Registrován: čtv 31 led, 2019 11:04 pm

Re: Výdrž nemeckých mašín na ČSD

Příspěvekod mnet33 » sob 20 úno, 2021 6:56 pm

534.1 (Posledná skončila v 1970)

534.1 ex KPEV G10 nebo DRG 57.10-35. V mezidobí před zavedením Kryšpínova značení nesly u ČSD řadu 82.

Malo by sa jednať o túto:
534-110x.jpg
534-110x.jpg (28.88 KiB) Zobrazeno 4542 krát
Naposledy upravil mnet33 dne sob 20 úno, 2021 7:12 pm, celkově upraveno 1
mnet33
 
Příspěvky: 89
Registrován: čtv 31 led, 2019 11:04 pm

Re: Výdrž nemeckých mašín na ČSD

Příspěvekod mnet33 » sob 20 úno, 2021 7:07 pm

431.0 (Posledná skončila v 1974)

431.0 ex 93.13-14 DR ex 378 BBÖ

Malo by sa jednať o túto:
431-0.jpg

A dokonca ako muzeálna ešte stále existuje:
431-0-a.jpg
431-0-a.jpg (39.38 KiB) Zobrazeno 4536 krát
mnet33
 
Příspěvky: 89
Registrován: čtv 31 led, 2019 11:04 pm

Re: Výdrž nemeckých mašín na ČSD

Příspěvekod mnet33 » sob 20 úno, 2021 7:26 pm

425.0 po r. 1945 rada 427.0500 a 501 (Posledná skončila v ....) - Oprava, skončila v 50. rokoch
Přílohy
BR55.jpg
BR55.jpg (30.51 KiB) Zobrazeno 4524 krát
Naposledy upravil mnet33 dne pon 22 úno, 2021 6:30 pm, celkově upraveno 8
mnet33
 
Příspěvky: 89
Registrován: čtv 31 led, 2019 11:04 pm

Re: Výdrž nemeckých mašín na ČSD

Příspěvekod hank » sob 20 úno, 2021 7:30 pm

534.1 měly ale jinak nástavby na kotli. Parní dóm byl na prvním kotlovém článku hned za dýmnicí a těsně za ním za ním jenom jeden písečník. (Nemohu vyloučit, že některá to měla jako ten model na fotce, ale typické to nebylo.) Všechny dostaly vypouklé dýmniční dveře s centrálním uzávěrem. Umístění turbodynama se lišilo - některé ho měly nalevo od komína, jiné napravo. A na fotkách ze 60. let, které mám, jich většina má dvouválcové kompresory, ale nejmíň jedna jednoválcový.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Další

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 22 návštevníků