Výdrž nemeckých mašín na ČSD

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Výdrž nemeckých mašín na ČSD

Příspěvekod hank » pon 22 úno, 2021 7:46 pm

mnet33 píše:555.0 (Posledná skončila v 1973) ...A ešte, pokiaľ viem, ťahávala len nákladné vlaky.


Omyl, např. v Liberci koncem 60. let vozila i vlaky osobní, a dokonce sunuté (Višňová - Černousy). A zdické mazutky měly v letech cca 1967 - 71 pravidelně Os vlaky Zdice - Protivín.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6105
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Výdrž nemeckých mašín na ČSD

Příspěvekod mnet33 » pon 22 úno, 2021 9:55 pm

Tak to je potom výborné. Nemka 555 sa teda dá použiť aj na osobáky. A myslíš, že je možné žeby niekedy ťahala aj nejaký rýchlik? Odhadujem, že to už asi sotva, ale neviem.
mnet33
 
Příspěvky: 89
Registrován: čtv 31 led, 2019 11:04 pm

Re: Výdrž nemeckých mašín na ČSD

Příspěvekod milan ferdián » čtv 01 dub, 2021 6:12 pm

Též historie, notoricky známé foto 415.0 v roce 1944 Ústí nad Labem/autor Milan Pec.
-m-
Přílohy
415.0.jpg
milan ferdián
 
Příspěvky: 11824
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Výdrž nemeckých mašín na ČSD

Příspěvekod radeksindy » čtv 01 dub, 2021 7:28 pm

Též historie, notoricky známé foto 415.0 v roce 1944 Ústí nad Labem/autor Milan Pec.


To asi těžko Milane, v roce 1944 by nenesla v Ústí označení 415.0, ale 92.11xx
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Výdrž nemeckých mašín na ČSD

Příspěvekod Střelec » čtv 01 dub, 2021 8:21 pm

Zajímavej motiv pro úpravu - nízké nastavení tendru, nezvyklé armatury na kotli a ta divná krabice na střeše + oprýskaný předek kotle v prostoru dýmnice. Co to bylo na té střeše? Nějaká tlaková nádoba? Lampy vypadají olejové a celý spodek a kola vypadá světlejší - že by původní německá červená? Bylo by zajímavé rozluštit individuální číslo stroje. Škoda, že známe jen jednu stranu stroje, předpokládám, že na odvrácené straně byl náš kompresor. Co se týká reálné datace - mohlo by to být 1945/46?
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Výdrž nemeckých mašín na ČSD

Příspěvekod milan ferdián » pát 02 dub, 2021 7:00 am

radeksindy píše:
Též historie, notoricky známé foto 415.0 v roce 1944 Ústí nad Labem/autor Milan Pec.


To asi těžko Milane, v roce 1944 by nenesla v Ústí označení 415.0, ale 92.11xx

Mě rok nevysvětluj. Přeposlaný doprovodný text - Rok 1944 v Ústí nad Labem pohlednice ATA -
-m-
milan ferdián
 
Příspěvky: 11824
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Výdrž nemeckých mašín na ČSD

Příspěvekod hank » pát 02 dub, 2021 10:11 am

Střelec píše:Co to bylo na té střeše?


To vypadá jako tlumič výfuku sací brzdy. Lokomotivy T13 měly z výroby výstroj tlakové brzdy, ale zdaleka ne všechny, a ruční přehazovací brzdu. Pokud měly tlakovou brzdu, byl kompresor po německém zvyku napravo. ČSD je však přebíraly od rakouské Heeresbahn, kde se tlaková brzda asi moc nepoužívala.

V knihách se píše, že tlakovou brzdu dostávaly lok. 415.0 až u ČSD, zřejmě v rámci jejího masového zavádění v nákladní vozbě od konce 20. let.

Edit: Tak jsem to našel přesněji.
1928 - 9 lok. jen s ruční brzdou, 3 se sací brzdou pro lok. i vlak
1938 - 5 lok. tlaková brzda, 3 jednoduchá sací brzda, 4 jen ruční brzda

Víc toho nemám. Taky se tu ale píše o jejich modernizaci dosazením tlakové brzdy až po r. 1945.

K dataci toho obrázku to moc nepomůže, ale zubožený vizuální stav lokomotivy ukazuje spíš na období těsně po r.1945.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6105
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Výdrž nemeckých mašín na ČSD

Příspěvekod radeksindy » pát 02 dub, 2021 10:47 am

T13 nemají s Heeresbahn nic společného, navíc většina lokomotiv kkHB byla přiřčena Polsku. Osm prvních lokomotiv k nám přišlo s Hlučínským přídělem a zbylé čtyři jsou dvoutýdenní kořist.

T13 z výroby neměly tlakovou brzdu. Většina pocházela z období před 1. světovou válkou, kdy byla tlaková brzda u nákladních vlaků jen zbožné přání. Z výroby měly jen ruční brzdu, v roce 1928 je u všech lokomotiv uváděna pouze ruční brzda, s výjimkou lokomotiv čísel 001, 005 a 006, které dostaly zřejmě v počátcích ČSD sací brzdu. Takže pokud někde vidíte tlumič sací brzdy, mohlo by to být jedno z těchto čísel. Do roku 1938 byly tlakovou brzdou vybaveny lokomotivy 003, 004, 009, 010 a 012. Zbytek udělali němci za války.

S ohledem na nápisy na lokomotivě a litou tabulku pochází foto zřejmě z meziválečného období.
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Výdrž nemeckých mašín na ČSD

Příspěvekod hank » pát 02 dub, 2021 12:40 pm

Já jsem si tu Heeresbahn nevymyslel. Páni Bekové píšou, že v r. 1918 tu v různých výtopnách zůstalo 14 lok. T13 používaných u Heeresbahn a že ČSD měly zájem o 12 ks, ale že je vyměnily za lokomotivy v lepším technickém stavu (vyměnily s kým? a odkud přišly ty "lepší"?).

A nevím, co to je dvoutýdenní kořist.

Něco se řešilo na K-reportu už před 10 lety tady
https://www.k-report.net/presmerovani/? ... ek=2096052
ale zůstalo to nějak nedopovězené...
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6105
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Výdrž nemeckých mašín na ČSD

Příspěvekod radeksindy » pát 02 dub, 2021 12:50 pm

Ne, není tomu tak. Heeresbahn žádné T13 neměly. Domněnku P.Kuřila z před deseti let na K-reportu lze dnes potvrdit. 8 kusů přišlo s Hlučínskem. Dvoutýdenní kořistí je míněno období 28.10. až konec války (11.11.), ve kterém bylo považováno nově vzniklé Československo za spojence stojícího na straně vítězů a mohlo tedy dostat reparace a kořistit. Toto rozhodnutí bylo učiněno zpětně až v roce 1921 a jediným faktickým důsledkem bylo, že si ČSD legálně ponechaly pár desítek německých lokomotiv.
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Výdrž nemeckých mašín na ČSD

Příspěvekod radeksindy » pát 02 dub, 2021 1:03 pm

A ještě k Heeresbahn. V roce 1916 dodal Henschel 22 kusů lokomotiv, které dostaly u kkHB řadu 578. Jednalo se o tendrovky upořádání Dn2t jako T13, ale jiných rozměrů a vzhledu. V Německu je Henschel stavěl jako průmyslové lokomotivy. Foto je k nalezení v knize Dampfbetrieb in Alt-Österreich na str. 221 nahoře, rozdíly jsou na první pohled viditelné.
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Výdrž nemeckých mašín na ČSD

Příspěvekod hank » pát 02 dub, 2021 2:18 pm

No tak tyhle dvě (T13 vs. 578) si snad na pohled nemůže splést ani laik...
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6105
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Výdrž nemeckých mašín na ČSD

Příspěvekod Bw_Ig » pon 05 dub, 2021 2:08 pm

Ad loko 415.0 - a ta divná krabice na střeše.
Pokud dle seznamu V101 ČSD odloučíme stroje s tlakovou a ruční brzdou, zůstanou nám jen 3 loko se sací brzdou jednoduchou soustavy J (tedy pro vlak i stroj). Jsou to čísla 415.001, 415.005 a 415.006.
V101,1938,Tabulka5,loko,seznam_415b.jpg

Fotku 415.001 známe, tak ta to nebude. Viz kniha Železnice v Sudetech, str. 76, a i strana 57, kde je 415.009.
Takže nám zůstávají dva stroje 415.005 a 006, které by to dle fotky mohly jedině být.
415.001_92.1101_UstinLab_1939_DR_kniha,sken_RIC,300b.jpg

Ad sací brzda na 415.0.
Pokud někdo ze čtenářů měl možnost jezdit s posunovací zálohou (bez rozdílu trakce), tak posun je především "brždění". A ted si představte že lokomotiva má jen ruční brzdu vřetenovou - tedy na straně topiče. No to musela být pro topiče šichta jak "prase" a po 12 hodinách šibování musel mít ruce "umotané" od kliky "jak opica", a k tomu ještě házet uhlí do pece. Ale takto se šibovalo i přes sto let. A lokomotiv řady 415.0 / T13 které měly na straně strojvedoucího ruční závažovou brzdu se západkou a pákou, asi tolik nebylo.
A loko T13 / 415.0 měly několik druhů výstroje brzdy, podle určení pro jakou dráhu a kde jezdily. Všechny T13 (a jejich zemské odvozeniny) měly vždy - podle německých zvyklostí - ruční brzdu přehazovací se závažím na zadní stěně budky - u náběrky uhlí. Touto brzdou brzdit!, ale moc nejde - je to jen brzda zajištující stojící vozidlo.
Přesto, podle několika výkresů T13 (viz odkaz: http://www.zander-heba.de/KPEV-Gueterzu ... tt-III-4-q) je známo, že měly i sací jednoduchou brzdu Körting kterou ovládal strojvedoucí. Nebo to mohla být i jen "parní brzda", na stejném umístění brzdového válce. Lokomotivy vystrojené provazcovou brzdou, ale též měly (mimo ruční závažové zajištovací brzdy) tu "parní brzdu" u strojvedoucího.
Výstroj tlakové brzdy nebudu popisovat, protože nemám podkladů za ŘSD Ústí. Ale známé fotky 415.0 (z konce 30.let a u DRB) mají již dvoustupňový kompresor - ten se dával na lokomotivy až od roku 1936. Výstroj posunovacích lokomotiv ČSD dle plánu dosazení tlak.brzd z roku 1925, vůbec nepřicházely do úvahy. Tedy známé T13 / DRB si tlakovou brzdu už musely přinést od zemských - německých drah před rokem 1919. Přičem bych nevyloučil možnost - obvyklou (u německých drah), že méně výkonné stroje, bez vozby dlouhých vlaků, dostávaly jednodupňové kompresory Knorr s rozvodem F. Ty byly též obvyklé u lokomotiv ČSD pro místní dráhy dosazované po roku 1930 na vyjmenované stroje řady 310.0, 422.0, 320.0.
U ČSD se lokomotivy 415.0 sjednocovaly, ale až tak úplně jednotně. Byly určeny jen pro posun, k čemuž se výborně hodily. Až na tu ruční brzdu závažovou. Ta jim byla měněna na ruční brzdu vřetenovou (na straně topiče) už při hlavních opravách, což lépe vyhovovalo při posunu. Přítomnost parní brzdy nebyla roku 1919 vůbec zmíněna. Ale ta sací mohla být německé konstrukce fy. Körting. Pro ni zas nebyly u nás náhradní díly, takže nelze vyloučit úpravu na ejektor Hardy, který byl dostupný na zrušených lokomotivách - nebo při demontáži sací brzdy a náhrady tlakovou brzdou u osobních-rychlíkových lokomotiv (1925-1931).
A od cca roku 1933-1937 se na 415.0 konečně dosazovala i výstroj tlakové brzdy, kdy se na ně používaly jednostupňové kompresory, když nebyly tak dvoustupňové (asi roku 1936-1937). Ale byly to posunovací lokomotivy, tak na to nebyl MŽ tak velký tlak aby je dostaly. Musel to být odůvodněný případ - kdy posun probíhal se soupravami vystrojenými již tlakovou brzdou na dlouhých spádech a sklonových poměrech. Což by obsluhy přístavů a vleček (chemiček) v Ustí mohly splňovat.
Jinak - Prostě ruční brzda - stačila. Na to si stěžovaly "odborové organizace" (nejen u těchto lokomotiv) čímž byly povoleny dodatečné rekonstrukce na sací brzdu. Ale za použití součástek ze zrušených lokomotiv.
Tak už mohly správkárny výtopny provést akci "dodo" z toho co bylo na zrušených lokomotivách se vmontovalo na 415.0. Tedy do rámu pod budkou na hlavní brzdovou páku ruční brzdy, se vložil velký vertikální brzdový válec. Parní ventil se dal přímo na parní dóm, k tomu táhllo do budky, a parní ejektor byl před budkou na hřbetu skřínového kotle. Aby výfuk z ejektoru moc neřval a nerušil ostrým zvukem okolní budovní nájemníky, tak se k tomu přidal tlumič sací brzdy. Opět styl "dodo" - vzalo se to co jse našlo na zrušené lokomotivě.
A tím máme před sebou tu fotku o jakou se jedná - krabice na střeše.
Posunovací lokomotiva už mohla brzdit sací brzdou jednoduchou, kterou ovládal strojvedoucí. A topič nebyl obtežován motáním kliky (a vytahanýma rukama jak opica) a stálými pokyny strojvedoucího "utáhni" nebo "povol". Neboť na straně strojvedoucího byla tzv. "návěstní strana" tedy zde dávány návěsti od posunovačů.
A mnohé lokomotivy 415.0, tedy ty tři známé stroje ČSD se sací brzdou, asi ani tu tlakovou brzdu u DRB nedostaly (?), byly to jen posunovací stroje a ta sací brzda stačila. A loko s ruční brzdou - asi tu tlakovou mohly dostat (?), neboť i DRB měly určitý program modernizace (a "zlepšení pracovního prostředí") do kterého patřily posunovací lokomotivy, které nebudou zrušeny a provozu vyhovují. Též bych předpokládal použití kompresorů a armatury ze zrušených lokomotiv, v některých dílnách AW DRB.
Neznám jejich technický stav, ale po vrácení od DRB, byly všechny 415.0 po květnu 1945 evidovány u výtopen Ústí a Česká Lípa. Tedy nějak moc se nehnuly z místa posunovacích záloh, kde je v říjnu 1938 ČSD předaly DRB.
415.009_92.1109_UstinLab_1939_DR_kniha,sken_RIC,300.jpg

Děkuji za pozornost.
Naposledy upravil Bw_Ig dne stř 14 dub, 2021 10:53 am, celkově upraveno 3
Bw_Ig
 
Příspěvky: 213
Registrován: pát 01 led, 2016 6:10 pm

Re: Výdrž nemeckých mašín na ČSD

Příspěvekod hank » pon 05 dub, 2021 2:30 pm

Bw_Ig: Jaký je rozdíl mezi tlakovou brzdou T a Tn?
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6105
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Výdrž nemeckých mašín na ČSD

Příspěvekod Bw_Ig » pon 05 dub, 2021 2:49 pm

Jo to jsou ty krásné značky a zkratky ČSD které byly napsány na boku lokomotivy u tabulky s brzdovými vahami. Kdysi dávno při zkouškách mě z těchto značek a kombinací písmen zkoušel i kotelní komisař.
Viz předpis V15 nebo seznam V101 ČSD. Kombinace písemn a zkratek je nekonečná a velmi rozsáhlá. A to když se k tomu připojí písmena sací brzdy - to už pak ta zkratka vypadá dost dlouze a nepřehledně.

T - tlaková brzda (samočinná) pro vlak i stroj. Tedy samočinnou brzdou se brzdila lokomotiva (měla rozvaděč) a trubku se spojkovými kohouty na připojené vozy vlaku.
Tn - tlaková brzda (samočinná) pro vlak i stroj (viz výše) + tlaková brzda přídavná (lokomotivní) jen pro lokomotivu a nebo tendr. Na tendru byly též zkratky samostaně evidované.

Tedy na boku lokomotivy v tabulce musí být napsáno:
Třeba loko 415.0 jen se sací brzdou pro vlak i stroj:
J Br
Jednoduchá sací pro vlak i stroj + brzda ruční (ta tam bude napsána vždy).
Loko 415.0 s tlakovou brzdou jen pro lokomotivu:
t Br
Loko 415.0 s tlakovou brzdou pro vlak i stroj:
T Br
Loko 415.0 s tlakovou rzdou pro vlak i stroj + tlaková pro stroj:
Tn Br
Loko 415.0 s tlakovou brzdou pro vlak + ssací jednoduchá pro stroj:
Tj Br
Loko 415.0 s jednoduchou sací brzdou pro vlak i stroj + tlaková brzda pro vlak:
Jt Br

A v příkladech můžeme pokračovat a přidávat typ brzdy, třeba sací (zkratky ČSD):
A - sací automatická
Ap - sací automatická a přestavná, atd....

A to jsem vůbec neuvažoval zkratky podle předpisů kkStB - to by byla "výživa"!
Bw_Ig
 
Příspěvky: 213
Registrován: pát 01 led, 2016 6:10 pm

PředchozíDalší

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 návštevníků