Červená kola parních lokomotiv ČSD

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Červená kola parních lokomotiv ČSD

Příspěvekod hank » sob 23 led, 2021 8:53 pm

Po dotazu na K-reportu mi bylo sděleno, že i u ČSD byl technologickou normou LVd 100.01 vydanou Hlavní správou dílen ČSD a platnou od 1. března 1955 zaveden červený nátěr hvězdic, věnců, paprsků a neopracovaných ploch nábojů kol nosných řad parních lokomotiv. Předepsaný nátěr měl mít odstín 8140 (červeň světlá rumělková) podle vzorníku barev ČSN z r. 1954. Ty nosné řady byly 354.1/6/7, 365.0, 387.0, 399.0, 423.0, 433.0, 456.0/1, 459.0, 464.0/1/2, 465.0, 475.0/1, 476.0/1, 486.0/1, 498.0/1, 524.13, 534.03, 555.0/1, 556.0. Takže pořád zbývá dost velké množství řad, které ten nátěr podle předpisu nemusely mít, např. 310.0/1/4, 313.4, 314.2/3, 320.0/2, 324.3, 331.0, 344.0/1/4, 354.0, 365.3/4, 413.0/1/2, 414.0/1/2/4, 415.0, 422.0, 431.0, 434.1/2, 455.0/1/2, 524.0/1/2, 534.0/1 a spousta dalších jiných.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6105
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Červená kola parních lokomotiv ČSD

Příspěvekod Polabský » ned 24 led, 2021 3:44 pm

Hezký den,
nátěr byl prováděn materiálem kterému se pracovně říkalo smalt.
Jednalo se zpočátku o materiál na olejové bázi. Protože pomalu prosychal, brzy se přešlo na syntetiku,
která byla praktičtější. Jednalo se o materiál výsledně tvrdší a odolnější, jehož výhodou,
respektive nevýhodou byla vyšší křehkost. To umožňovalo snadněji najít na povrchu mikroskopické vlásečnice trhlinek.
V současnosti to trochu od pohledu připomíná Hammerite ale ten je na jiné bázi.

Proto ČSD přejala zvyklosti červených kol a pojezdu k černému kotli od DRG, na rozdíl od černé dle ještě R-U.
Na červeném se chyby hledaly snadněji.

Jiným případem jsou původní barevné provedení mnoha československých lokomotiv, kdy k barevnému vršku lokomotivy červená kola přímo ladila.

Jen pro pamětníky, stejný materiál ale oranžového odstínu používaly na schránkách na dopisy Československé pošty.
Jednalo se o hnusnou celooranžovou plechovou kisnu se zakulacenými horními hranami, která cca před padesáti lety nahradila ty pěkné "modré domečky".
Hezký den Všem.
Polabský
 
Příspěvky: 855
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: Červená kola parních lokomotiv ČSD

Příspěvekod BaWiS » ned 24 led, 2021 4:55 pm

Super, že hank vznesl dotaz, protože sám nevím, jak to bylo a delší dobu nad tím přemýšlím.
Vždycky jsem si myslel, že (laicky) kola parních lokomotiv byla u nás vždycky červená.
To problém není, ale když Tillig dělá verzi české parní lokomotivy, tak je dycky celá černá, i ty kola, dokonce když Kuehn udělal tu českou tendrovku, tak taky nasral na kola černou. Můžete mi někdo vysvětlit proč? :lol: Ano, když jsem hledal na netu, tak jsem taky našel nějaké lokomotivy s černými koly, ale opravdu to bylo zanedbatelné množství než těch s červenými. Ale modely furt vyrábějí jen ty černé. :x

Jak to teda je? A proč nejsou schopni vypustit model s červenými koly. Já totiž tu s černými fakt nechcu. :lol: proto mě to štve :D Možná byly výjimky, ale třeba teď na Vánoce vypustil Tillig 555, a hádejte s jakými koly? černými ... :lol:
Uživatelský avatar
BaWiS
 
Příspěvky: 345
Registrován: čtv 27 lis, 2008 8:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Červená kola parních lokomotiv ČSD

Příspěvekod hank » ned 24 led, 2021 5:46 pm

BaWiS píše:...když Tillig dělá verzi české parní lokomotivy, tak je dycky celá černá, i ty kola, dokonce když Kuehn udělal tu českou tendrovku, tak taky nasral na kola černou.


Nemáš pravdu. Kühnovská 537.0509 má kola červená, zatímco limitka 537.0504 černá, přesně podle požadavku objednavatele. 537.0509 má původní nízký uhlák, 537.0504 nastavený.

365.404 od Schirmera má taky červená kola. Určitě se jich najde víc, nechce se mi je hledat.

BaWiS píše:Můžete mi někdo vysvětlit proč?


Vždyť jsem ti hned v tom prvním postu vysvětlil proč. Nechceš si ho pro jistotu přečíst znovu? Správně je obojí, záleží na době a okolnostech.

Takže ještě jednou a přesněji: 509 je z doby těsně po válce, kdy na ni pověsili čísla ČSD, ale měla ještě kořistní znak SSSR a původní německou řadu, vyměnily se prostřílené kotlové trubky :mrgreen: a jezdilo se až do vyvazovací nebo první hlavní opravy s červeným nátěrem kol zděděným po Němcích, zatímco 504 už prošla nějakou větší opravou, tzn. kola už má podle předpisu ČSD černá, ale muselo to být před 1. květnem 1951, kdy byly zavedeny hvězdy, nebo možná už před 2. listopadem 1948, kdy byla zákonem (a projevem předsedy vlády Antonína Zápotockého) vyhlášena 1. pětiletka, jejíž symboly se vzápětí na vozidlech (nikoli nutně na všech a hned) objevily ještě koncem r. 1948.

BaWiS píše:Já totiž tu s černými fakt nechcu.


:lol:
Tak si ji nekupuj. Jak pravil spisovatel Arnold Lustig: Život není to, co chceme, ale to, co máme a vydržíme. Nebo jak s oblibou říkává moje žena: Co nemám, nepotřebuju.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6105
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Červená kola parních lokomotiv ČSD

Příspěvekod Radek Strnad » ned 24 led, 2021 9:26 pm

Pamatuji si ještě ty nářky, když Tillig(kdysi jediný výrobce něčeho českého) dělal pojezdy v červené barvě. To bylo řevu, že chceme černý pojezd, že červený je nesmysl.....atd. A teď, když konečně začal dělat černé, tak je zase brekot, že by to mělo být červené. Podle mně je lepší černá, protože s červeným pojezdem si můžeme koupit(a většinou levněji) německou verzi a přeznačit si ji dle vkusu každého soudruha, že.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1187
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: Červená kola parních lokomotiv ČSD

Příspěvekod Michal Šuhajda » ned 24 led, 2021 10:25 pm

Když se podívám na pár barevných dobových záběrů, např. 534.03 (nosná řada) na webu ld-trutnov.cz, tak z toho nejsem schopen barvu odvodit, protože pojezd má s barvu neurčitou. Jistě je to dáno i kvalitou filmového materiálu, ale nebál bych se tvrdit, ze správná barva provozní lokomotivy je tmavě rezavohnědá... Ovšem to už je provozní patina.
Protože pro stavbu “Kremáka”používám pojezd z německé lokomotivy, podkladová barva je taky červená.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2384
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Červená kola parních lokomotiv ČSD

Příspěvekod czcharlie » ned 24 led, 2021 10:35 pm

hank: tvoje žena (a budiž jí to připsáno ke cti) zřejmě četla Tři muže ve člunu :)
czcharlie
 
Příspěvky: 344
Registrován: čtv 15 pro, 2016 10:42 pm

Re: Červená kola parních lokomotiv ČSD

Příspěvekod hank » pon 25 led, 2021 7:13 am

czcharlie píše:hank: tvoje žena (a budiž jí to připsáno ke cti) zřejmě četla Tři muže ve člunu :)

:lol:

Ona tvrdí, že to zdědila od své matky, ale je to dost možné, protože tchyně (1920 - 2004) od 14 let pracovala v Praze a jako mladá holka mj. pravidelně chodila do Osvobozeného divadla, takže kulturní zájmy měla a český překlad Třech mužů už tehdy nepochybně existoval (poprvé vyšlo v angličtině 1889; datum prvního českého překladu se mi nepodařilo dohledat, ale údajně ho pořídil pozdější protektorátní president Emil Hácha, takže to klidně mohlo být přeloženo ještě za císařpána a tchyně tento překlad mohla znát). Já jsem to četl taky, ale už dost dávno jako gymnasista, takže moc konkrétních hlášek už si nepamatuju; nemluvě o tom, že moderní překlady (z doby po r. 1989) údajně nejsou nic moc...

Ostatním se omlouvám za OT.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6105
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Červená kola parních lokomotiv ČSD

Příspěvekod radeksindy » pon 25 led, 2021 8:56 am

Předpis z roku 1955 je jedna věc, realita bude asi druhá. Sice ČSD udělaly technologickou normu, která určovala pro nosnou řadu 556.0 červená kola, ale zároveň si objednávaly 556.0 v Plzni s koly černými. I kdyby se norma plně dodržovala musela být většina štokrů v 50. letech ještě černá, až po prvních kompletních nátěrech se to změnilo.

Na barevných fotografiích z 60. let je vidět, že to bylo velmi různé, i řady označené předpisem mají občas černá kola. Velmi často jsou kola červená, ale barvu spíš tušíte od vrstvou špíny. Taky je problém poznat, zda jsou kola červená celá nebo si namalovali červeně jen protizávaží.
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Červená kola parních lokomotiv ČSD

Příspěvekod hank » pon 25 led, 2021 9:48 am

radeksindy: Jedna věc byl předpis, ale život byl samozřejmě pestřejší. V těch dřevních dobách (které pamatuju od 60. let až do konce parního provozu) se vedla o "správné" barvě kol parních lokomotiv často nesmiřitelná polemika mezi - dnes bychom řekli - influencery u dráhy, která v komunitě železničních modelářů koneckonců přetrvává dodnes, i když v jiných podobách. Tehdy uznávané formální i neformální autority však většinou razily zásadu, že kola mají být zásadně černá, předpis-nepředpis, s výjimkou lokomotiv, kde byla červená kola součástí designu, tj. 498.0, 476.1/477.0, 464.2. "Veletržní" nátěr 475.1142 nebyl dán designem, byl marketingovou výjimkou. A výjimkou z výjimek byl i designový nátěr "rudých ďáblů" 476.0 v kombinaci červenohnědé a šedých kol; tato řada paradoxně dostala červený nátěr kol až společně s černým nátěrem ostatních částí. Koneckonců i barevné předválečné lokomotivy (387.0, 486.0, 475.001, zelené škodovácké série 524.115-17 a 20-29 a 423.082-89) měly z továrny kola černá; jejich zelené nátěry však vzaly za své při prvních hlavních opravách. Navíc je nutno zdůraznit, že za první republiky a po válce až cca do r. 1948 neměla nepředpisová lidová tvořivost (často způsobená nedostatkem předepsaných materiálů) v dílnách a výtopnách místo.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6105
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Červená kola parních lokomotiv ČSD

Příspěvekod greenery » pon 25 led, 2021 12:45 pm

Zajímalo by mě třeba, jak to bylo s řadou 434.2. V dobách vzniku předpisu nepatřila k uvedeným stěžejním řadám, přitom rekonstrukce to byla zdařilá a řada nakonec patřila k těm, které parní provoz končily.
Je ale fajn vědět, k jakému datu se historie červených kol vztahuje.
Jako nejtypičtější pro poslední dekády parního provozu se mi zdá téměř černá barva paprsků způsobená špínou, obrusem a mazivy a více nebo méně (někdy vůbec) udržovaný červený povrch závaží. Za jízdy to vytváří efekt, pro mě tak typický pro parní provoz.
Krásně provedené to má třeba TomBart na svém modelu kremáka.

Muzejní skaličák na fotce má do schématu, které jsem se snažil popsat, pojezd rovnou uvedený
433.002.jpg


Taky by mě zajímala historie bílých nebo červených pruhů na ochozech některých řad, prý to sem přišlo z Ruska (tedy ze vlastně ze SSSR :-) ). Po rekonstrukcích němek na 555.3 ?
greenery
 
Příspěvky: 1058
Registrován: úte 04 pro, 2007 10:12 pm

Re: Červená kola parních lokomotiv ČSD

Příspěvekod Michal Šuhajda » pon 25 led, 2021 5:07 pm

Co se týká pruhů, pokud vím, začalo se s tím za války (2.světové), kdy bylo povinné zatemňovani a bílými konturami na vystupujících částech lokomotiv se zlepšovala viditelnost neosvětleného stroje zepředu i z boku nikoliv shora - tím se zlepšila bezpečnost pracovníků na trati.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2384
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Červená kola parních lokomotiv ČSD

Příspěvekod Pavel 152 » pon 25 led, 2021 6:16 pm

Přebarvovaly se kola na červeno během období 1939 až 1945? A ihned v roce 45 šly zpět na černo? Nebo až při nejbližších dílnách. To tady všichni nemáte nějaké dědečky, starší pamětníky bývalé železničáře? Silně pochybuji, že po roce 45 vzali v depech všichni červenou a nastoupili. Nejspíš v tom byl zmatek a proto udělali tu změnu, poučili se od němců.
Pavel
Pavel 152
 
Příspěvky: 420
Registrován: ned 09 led, 2011 5:24 pm

Re: Červená kola parních lokomotiv ČSD

Příspěvekod hank » pon 25 led, 2021 6:48 pm

Michal Šuhajda píše:Co se týká pruhů, pokud vím, začalo se s tím za války (2.světové), kdy bylo povinné zatemňovani a bílými konturami na vystupujících částech lokomotiv se zlepšovala viditelnost neosvětleného stroje zepředu i z boku nikoliv shora - tím se zlepšila bezpečnost pracovníků na trati.


Bílé pruhy byly v době zatemňování na čelnících a náraznících, jestli i na bruknách, tím si nejsem jistý.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6105
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Červená kola parních lokomotiv ČSD

Příspěvekod hank » pon 25 led, 2021 6:49 pm

Pavel 152 píše:Přebarvovaly se kola na červeno během období 1939 až 1945? A ihned v roce 45 šly zpět na černo? Nebo až při nejbližších dílnách. To tady všichni nemáte nějaké dědečky, starší pamětníky bývalé železničáře? Silně pochybuji, že po roce 45 vzali v depech všichni červenou a nastoupili. Nejspíš v tom byl zmatek a proto udělali tu změnu, poučili se od němců.
Pavel


Zkus mi prosím vysvětlit, co nám chceš sdělit, já tomu úplně přesně nerozumím.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6105
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Další

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 návštevníků