Stránka 1 z 1

Nemka na ČSD -377.0 - údaje, história...

PříspěvekNapsal: pát 11 pro, 2020 2:02 pm
od Peter
Obrázek

Prosím, od kedy a do kedy bola táto mašinka na ČSD a v akom počte?

A ak niekto náhodou máte i dobovú fotku, to by bolo super.

Ďakujem.

Re: Nemka na ČSD -377.0 - údaje, história?

PříspěvekNapsal: pát 11 pro, 2020 2:21 pm
od jamik22
Zadej do google 377.0 čsd :D

Re: Nemka na ČSD -377.0 - údaje, história?

PříspěvekNapsal: pát 11 pro, 2020 2:34 pm
od Peter
Ďakujem :D . Áno, našiel som:

Pruská P 8 - řada parní lokomotivy pro osobní dopravu Pruských státních drah. Ačkoliv se jednalo o neúspěšnou konstrukci rychlíkové lokomotivy, stala se nejpočetnější řadou parních lokomotiv určených pro osobní dopravu v Evropě. Byla provozována v řadě evropských zemích, často až do úplného ukončení parního provozu.

377.05 ČSD
Po 2. světové válce zůstaly lokomotivy řady 38.10-40 roztroušené po celé Evropě, včetně Československa. Zde byly soustředěny na Bohumínsko a do výtopen Přerov a Děčín-východ. ČSD jim přidělily řadové označení 377.0500 – 377.0530, celkem 31 strojů. Většina těchto lokomotiv pocházela od PKP (řada Ok1), jejich původ však byl obtížně určitelný, neboť po obsazení Polska zařazovaly DR polské lokomotivy do svého stavu pod čísly svých, tou dobou již vyřazených lokomotiv. Od roku 1947 se proto lokomotivy této řady vracely PKP. Jedinou výjimkou byla 377.0519 z Děčína – na základě žádosti Výzkumného ústavu dopravní a opravárenské techniky (později VÚŽ) byla zprovozněna a byla do ní zabudována Riggenbachova protitlaková brzda. Takto byla využívána s dynamometrickým vozem pro zkoušky parních lokomotiv, a to až do roku 1963, kdy byla vyřazena.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Prusk%C3%A1_P_8

Re: Nemka na ČSD -377.0 - údaje, história...

PříspěvekNapsal: pát 11 pro, 2020 4:06 pm
od hank
Ach ta wiki...

Lokomotiv 38.10-40 DR ex P8 KPEV tady v r. 1945 ve skutečnosti zůstalo 88 (a další 3 jsou nejisté). Z nich označení ČSD dostalo 20 ks (377.0500 až 19). Z těch přeznačených se do Polska vracely 3, dvě do Bizonie a zbytek byl zrušen u ČSD v letech 1951 - 1963; ta "zkušebně-okruhová" 19 s Riggenbachovou brzdou až jako úplně poslední 17. 07. 1963.

Z těch zbývajících 68 se jich do Polska vrátilo 11, do obou německých států 5, 1 do Rakouska, odkud se ale nějak dostala až do Maďarska, jednu si prokazatelně odebral jako kořist SSSR a na 24 ks jsou rušicí výnosy ČSD z let 1954 - 56, tzn. z období, kdy SSSR oficiálně sdělil svůj nezájem o zbývající kořist. Osudy zbývajících strojů evidovaných v r. 1945 na území ČSR jsou neznámé nebo nejasné; obvyklá situace byla, že nějaký důstojník Rudé armády ukázal na schopnou mašinu, ta vezla svůj transport směrem na východ, dokud nedošlo uhlí v tendru nebo se nezadřelo nějaké ložisko, a pak ji nechali stát na kolejích a zabavili další stroj.

Jenom ještě dodám, že z těch zrušených (přeznačených i nepřeznačených) u ČSD bylo 8 prodáno jako kotle do podniků a 377.0516 šla v r. 1957 na vytápěcí kotel ČSD K 98.

Tož tak.

Re: Nemka na ČSD -377.0 - údaje, história...

PříspěvekNapsal: pát 11 pro, 2020 7:20 pm
od Peter
Tak to je dosť vyčerpávajúce, paráda, ďakujem hank.

Vyzerá to byť pre nás dobrý stroj do 50tych až začiatku 60tych rokov. Odhadujem, že v tých 50tych by azda mohla i potiahnuť nejaký ten rýchlik...

Re: Nemka na ČSD -377.0 - údaje, história...

PříspěvekNapsal: pát 11 pro, 2020 8:00 pm
od hank
Peter píše:Tak to je dosť vyčerpávajúce, paráda, ďakujem hank.

Vyzerá to byť pre nás dobrý stroj do 50tych až začiatku 60tych rokov. Odhadujem, že v tých 50tych by azda mohla i potiahnuť nejaký ten rýchlik...


No já nevím... Já si myslím, že tu toho moc nenajezdily. Už jenom kvůli nápravovému tlaku 17 t. To už víc jezdily třeba 365.4 ex BR 64, které často jezdívaly v obězích spolu s 354.0.

Re: Nemka na ČSD -377.0 - údaje, história...

PříspěvekNapsal: sob 12 pro, 2020 12:12 am
od jamik22
BR 64 na rychlíku ?? To asi ne

Re: Nemka na ČSD -377.0 - údaje, história...

PříspěvekNapsal: sob 12 pro, 2020 9:18 am
od hank
jamik22 píše:BR 64 na rychlíku ?? To asi ne


No však tak jsem to taky nemyslel. Chtěl jsem jen porovnat, jak asi často mohlo být u ČSD vidět různé řady kořistních lokomotiv. Když pominu všudypřítomné 555.0, tak kromě nich tu toho asi nejvíc odjezdily 365.4, 555.1 a 455.2. Výkony těch ostatních včetně 377.0 nejspíš nestály za řeč. A torpéda po válce často bývalo vidět na lokálkách, takže jestli s nimi 365.4 jezdily ve společných obězích nebo byly vystavovány jako jejich zálohy, rychlíkové výkony to samozřejmě taky nebyly.

Já už to tu píšu po x-té, ale ono to neuškodí zopakovat: Drtivá většina kořistních lokomotiv, která byla označena sovětskou značkou T ("trofejnyj"), s výjimkou uvedených řad stála v kopřivách až do poloviny 50. let, kdy nám SSSR oficiálně sdělil, že už o ně nemá zájem, a z těch kopřiv pak odcházely jako šrot rovnou do hutí.

Re: Nemka na ČSD -377.0 - údaje, história...

PříspěvekNapsal: úte 13 dub, 2021 11:44 pm
od Jindřich Bek
Jakým způsobem asi do provozu zasáhlo 40 nových lok.498.0 následně 47 nových lokomotiv řady 475.1 a na Slovensku 51 lokomotiv 465.0? Dodávky těchto strojů měly za následek nahrazení trofejních lokomotiv lokomotivami našimi. Data vyřazení neberte jako konec provozu, tak to u dráhy nefungovalo, jedna věc je rušící protokol a druhá odstavení do neprovozního stavu. Mnohdy jsou mezi těmi daty měsíce. Řada 377.0 byla mnohdy ještě nepřeznačená nasazována ve výtopně Podmokly(Děčín hl.n.) na osobní vlakyk do Prahy po levém břehu Labe. Existují fotografie z výtopny Praha Mas. Na žádné není lokomotiva P8 s nízkým komínem, většinou s různým uspořádáním parních dómů a různými typy budek.