od hank » ned 01 lis, 2020 10:30 pm
V diskusích k mini- a mikrokolejištím už víckrát zaznělo, že když někdo chce, aby mu na kolejišti za každou cenu "něco svítilo", může i na to nejmenší z malých kolejišť nainstalovat krycí návěstidlo chráněného přejezdu, jehož návěstní znak závisí na stavu přejezdového zabezpečovacího zařízení (PZZ). Přejezd přitom na scénické části kolejiště nemusí vůbec být. Krycí návěstidla s vazbou na PZZ v dopravnách D3 jsou poměrně nová věc; pokud si dobře pamatuju, v předpisech se objevila v r. 1997, takže jde o záležitost epochy V a částečně i VI. [Opraveno: To je ovšem můj omyl, jak vyplynulo z další diskuse, začala se používat už v 60. letech, tzn. v epoše IIIc.] Je faktem, že krycích návěstidel v posledních letech obecně ubývá a v popsané konkrétní funkci jsou postupně nahrazována přejezdníky. [Opraveno: Platí jen do jisté míry, viz další příspěvky v tomto vlákně.] Proto jsem si prohrábl svůj archlív a zjistil jsem následující.
V síti SŽ(DC) je k datu 2. změny GVD 2019/2020 (14. 06. 2020) 18 dopraven D3, kde jsou krycí návěstidla s vazbou na PZZ. Jsou to tyto: Aš město, Brumov, Budišov nad Budišovkou, Dzbel, Heřmánky, Kralovice u Rakovníka (tam jenom na zhlaví směr Mladotice, kam se t. č. nejezdí, takže mimo provoz), Litovel, Luby u Chebu, Odry, Ostravice, Ptení, Rožnov pod Radhoštěm, Skalná, Střítež nad Bečvou, Svatoňovice, Toužim, Vítkov, Vyšší Brod klášter. Jejich uspořádání je různé; někde je jenom na jednom zhlaví, jinde jsou na obou. Většinou kryjí PZZ jen ze strany dopravny, takže jsou na odjezdových zhlavích, ale na třech místech (Aš město, Kralovice u Rakovníka, Vyšší Brod klášter) jsou přejezdy takto kryté z obou stran. Jedno krycí návěstidlo může krýt i více PZZ - nejvíc jsem našel tři. Na tratích s traťovou rychlostí v ≧ 60 km/h se na zábrzdnou vzdálenost (většinou 400 m) před krycí návěstidlo umisťuje ještě tabulka s křížem (TSK); konkrétně jsou v dopravnách Brumov, Dzbel, Litovel (2x), Ptení, Skalná (2x), Toužim. Jsou umístěny tak, že před vjezdem je lichoběžníková tabulka, za ní TSK a na odjezdovém zhlaví krycí návěstidlo.
Jak to funguje? Strojvedoucí splní ohlašovací povinnost a po získání svolení k odjezdu od dirigenta dálkovým ovládáním ze stanoviště nebo z nějakého ovládacího kastlíku umístěného někde v dopravně uvede v činnost PZZ. Tím se zároveň na krycím návěstidle rozsvítí zelená. PZZ se vypne po projetí vlaku a na krycím návěstidle zároveň naskočí červená. Nevím, zda to platí obecně, ale např. v dopravně Litovel ta zelená naskočí po každém uvedení PZZ v činnost, tj. když vlak jede v protisměru (PZZ v tom směru ovládá výpravčí žst Červenka) [Opraveno: Nevím to určitě, možná se spíná jízdou vlaku.], zelená mu svítí naproti. Pár šotoušů už se tak vyděsilo, že zelená svítí proti vjíždějícímu vlaku... PZZ a tím i krycí návěstidlo může ovládat i dirigent nebo výpravčí přilehlé stanice z JOP nebo podobného k tomu určeného pracoviště, především tehdy, když strojvedoucí nemá v dopravně ohlašovací povinnost.
Jak to vypadá? Jde o běžná dvousvětlová (červená - zelená) návěstidla AŽD [Opraveno: Ne nutně, viz další příspěvky v tomto vlákně.], na nichž jsou navíc dva štítky: červený obdélník s bílým nápisem SK nebo LK (podle směru) a pod ním žlutý trojúhelník postavený na špici s černým nápisem Op, což znamená "Očekávejte otevřený přejezd". [Doplněno: Štítek Op se používá až od r. 1997. Na všech návěstidlech v současnosti není.] Štítek Op říká, že strojvedoucí při nemožném dorozumění s výpravčím nebo dirigentem může krycí návěstidlo projet i na červenou nebo zhaslé, ale musí až k dalšímu hlavnímu návěstidlu jet sníženou rychlostí 10 km/h a za opakovaného dávání zvukové návěsti "Pozor". (Pro úplnost: Op může být na kterémkoli hlavním návěstidle s vazbou na PZZ.)
Kdybyste někdo potřebovali plánky uvedených dopraven, napište mi SZ.
A samozřejmě: Jestli jsem na něco zapomněl nebo jestli jsem něco pomotal, prosím praktiky - strojvedoucí nebo výpravčí, aby mě doplnili/opravili.
Naposledy upravil
hank dne pon 02 lis, 2020 5:29 pm, celkově upraveno 1
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.