Realistické zobrazení tovární vlečky

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Realistické zobrazení tovární vlečky

Příspěvekod hank » stř 12 srp, 2020 4:54 pm

Oblíbeným zlozvykem některých modelářů je do nevyužitého kouta kolejiště postavit nějakou boudičku s komínem, k ní natáhnout šturc dlouhý na jeden dvouosák a všechno to hrdě nazvat tovární vlečkou. Pojďme se tedy podívat na to, jak se věci mají ve skutečnosti a co z toho vyplývá pro ty, kdo chtějí model posunout co nejblíž ke skutečnosti. A pomůže mi s tím článek, který jsem našel při listování archívy starých časopisů, konkrétně v Modell Eisenbahneru 6/1993 na str. 39 ad. Článek se jmenuje So bauen wir - Takhle stavíme my.

Předmětem článku je skutečně postavený model fabriky, a to malého (to "malého" schválně zdůrazňuju) kovozpracujícího závodu v H0. Výrobním programem toho závodu jsou drobné kovové výrobky, pravděpodobně dráty, šrouby a jiný spojovací materiál. Takže bychom řekli kombinace drátovny a šroubárny.

Nejdřív "letecký" obrázek.
metallwerke.jpg

Legenda k jednotlivým objektům:
1 - kotelna, slévárna, hrubá lisovna
2 - elektrorozvodna
3 - tažírna, drátovna
4 - vedení výroby, drobná výroba polotovarů
5 - jemná lisovna, finální výroba, expedice
6 - galvanizovna
7 - montáž a finální výroba, včetně zpracování plastů a barevných kovů
8 - trafostanice
9 - stará správní budova
10 - nová správní budova
11 - vrátnice

Zdá se, že autor modelu je s technologií takové výroby dobře seznámen. Jsem v této branži sice jenom mírně poučený laik, ale z technologických operací tam na první pohled zřejmě nic nechybí.

Modelář použil pro výstavbu tehdy (1993) dostupných továrních modelů - stavebnic firem Faller, Vollmer, Kibri, Pola a Revell - které si značně upravil. Dal si tu práci, aby do článku uvedl i jejich katalogová číslo, tak že jsem si mohl ověřit, že i po skoro 30 letech se dají sehnat na eBay a jiných obvyklých místech. Kromě toho jsem si ale mohl dohledat i jejich velikosti, takže jsem si spočítal, kolik asi místa taková fabrika zabere. (Nechci to tu tapetovat; kdyby někdo potřeboval jednotlivé objekty přesněji specifikovat, pošlete mi SZ.)

A tím se dostáváme k meritu věci a k důvodu, proč tohle píšu.

Součet zastavěných ploch modelů budov v továrně dělá zhruba 0,45 m². Nejméně stejnou plochu je nutno přičíst na volné plochy; s vnitropodnikovou dopravou a manipulací by tam v této podobě měli asi značné potíže. Kromě toho v modelu zcela chybí sklady výrobního a pomocného materiálu i hotových výrobků, dílny údržby, čistírna odpadních vod aj. (A to tam ještě chybí skládka uhlí nebo nádrže na topný olej pro kotelnu - asi se tam topí zemním plynem...) Nicméně na pohled laika model působí věrohodně, tak to jeho autorovi zkusme odpustit. Osobně bych ale volné plochy zdvojnásobil a nejmíň ještě jednou tolik bych použil pro sklady, obslužné a pomocné provozy. Takže to už jsme v modelu někde na celkové ploše cca 2 - 2,5 m². Takže v reálu asi 15 - 20 000 m².

V mé domovské obci je srovnatelně velká (spíš malá - pracuje tu cca 70 lidí) fabrika s tažířsko-drátařským výrobním programem. Není v ní slévárna, zato jsou tu o dost větší zpracovatelské dílny pro dost speciální technologii. Počet výrobních objektů v areálu i jejich plochy jsou ± stejné jako v modelu, mnohem větší jsou ale sklady i volné plochy. (K mé velké lítosti tu bohužel chybí vlečka; za bývalého režimu se jezdilo "na vagóny" do žst vzdálené 4 km, dnes jde samozřejmě všechno po silnici...) Tato fabrika je na ploše zhruba 220 x 250 m = cca 55 000 m², tj. v modelu by to bylo asi 2,5 x 2,9 m, tj. nejméně 7 m².

Takže až příště budete mít cukání postavit si na kolejiště fabriku, zkuste se vrátit k tomuto článku. :wink: Možná teprve až pak správně oceníte možnosti použití poloplastických nebo plochých kulis...

A na závěr ještě jeden celkový pohled na fabriku:
metallwerke2.jpg

(Zdroj obrázků je uveden v textu.)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Realistické zobrazení tovární vlečky

Příspěvekod Jarda H. » stř 12 srp, 2020 7:02 pm

hank píše: ..... V mé domovské obci je srovnatelně velká (spíš malá - pracuje tu cca 70 lidí) fabrika s tažířsko-drátařským výrobním programem. Není v ní slévárna, zato jsou tu o dost větší zpracovatelské dílny pro dost speciální technologii. ....


Co by člověk s řadou let odpracovaných ve šroubárně potvrzuji ten "nedostatek" velikosti zpracovatelských prostor (v modelu), zejména při porovnání celkové velikosti fabričky. To je ale asi ten "modelářský" kompromis ?! Co mi ale v modelu podstatně chybí, je prostor skládky drátu jako vstupní suroviny ! A že toho nebývalo málo :lol: ....
Tím však neshazuji snahu kolegy hanka o osvětu, ani neshazuji toho modeláře, která areál postavil - naopak, zaslouží velkou pochvalu :!:
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2795
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Realistické zobrazení tovární vlečky

Příspěvekod Michal Šuhajda » stř 12 srp, 2020 8:01 pm

Naopak využití kouta kolejiště pro blečku do továrny je vhodné, protože jsme modeláři a umíme si poradit.
Hankův text budiž výstrahu pro stavitele vleček uprostřed kolejiště.
Když nacpu továrnu do kouta nebo ke kraji kolejiště, co mi brání v tom, aby továrna pokračovala mimo kolejiště. Ve “3D” mi stačí části důležité pro železniční provoz, tedy koleje a přilehlé plochy a budovy pro nakládku a vykládku. Další části lze úspěšně nahradit kulisami, nebo nechat PT obecenstvo ať zapojí fantazii.
Totéž platí pro rozlehlé celky (zejména osídlení) obecně.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2386
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Realistické zobrazení tovární vlečky

Příspěvekod hank » stř 12 srp, 2020 8:34 pm

Michal Šuhajda píše:Hankův text budiž výstrahu pro stavitele vleček uprostřed kolejiště.


Tzn. těch kolejišť, kde je vlečka jejich hlavním nebo jediným námětem. Nebo kolejišť určených do tělocvičen a stodol, kde se stavitel může prostorově i finančně rozšoupnout.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Realistické zobrazení tovární vlečky

Příspěvekod Michal Šuhajda » čtv 13 srp, 2020 7:05 am

Ahoj, spíš jsem myslel vlečku směřující do středu “okruhu” nebo uprostřed vratného oblouku ( s malým poloměrem) trati stoupající krajinou. Zvlášť, když se tam kromě vlečky a závodu má vejít ještě rybník, les a mestečko :D.
Pro takové případy je vhodný skromnější námět místo snahy o továrnu např. Stáčení cementu z vozu Raj do autocisteren, překládání dřeva z aut na vlak apod. Zkratka místa, kde se pracuje “Just in time” a zboží není nutno uskladnit, či zpracovat.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2386
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Realistické zobrazení tovární vlečky

Příspěvekod hank » čtv 13 srp, 2020 7:31 am

Michal Šuhajda: V tomto ohledu velice doporučuji seriál kolegy VoVo na stránkách Moje TT.
http://www.mojett.cz/62376
http://www.mojett.cz/62394
http://www.mojett.cz/62456
http://www.mojett.cz/62515
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Realistické zobrazení tovární vlečky

Příspěvekod Michal Šuhajda » čtv 13 srp, 2020 9:36 am

Ty články budu muset projít, zatím jsem je jen proletěl a vypadají opravdu zajímavě.
Off topic: Mám ještě dotaz k úvodnímu obrázku. Je u nej nějaké rozměrové měřítko (pravítko) ze kterého by šlo zjistit délku koleje resp. odhadnout sklon ? Rozumím správně, že se tam kříží dvě trati a okolo továrny vede spojka? Pokud ano, tak tam musí být ukrutný sklon!

EDIT : drobný zásah moderátora dle příspěvku M.Š.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2386
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Realistické zobrazení tovární vlečky

Příspěvekod hank » čtv 13 srp, 2020 1:33 pm

Michal Šuhajda píše:Mám ještě dotaz k úvodnímu obrázku. Je u něj nějaké rozměrové měřítko (pravítko) ze kterého by šlo zjistit délku koleje resp. odhadnout sklon ?


V článku bohužel není žádný údaj o rozměrech. Jak jsem ale psal, našel jsem si podle kat. čísel rozměry všech průmyslově vyráběných stavebnic, takže si to můžeš aspoň zhruba odměřit na obrázku podle toho. Např. objekt č. 5 vznikl spojením dvou stavebnic Kibri 9786 dlouhých 280 mm, takže celkem je budova dlouhá cca 560 mm. Objekt č. 10 je Kibri 8198 dlouhý 235 mm. (Je to v H0.) Rozměry nemusejí být úplně přesné, protože modelář si stavebnice upravoval, některé zřejmě dost zásadně, ale nějakou představu to snad dá.

Ještě sem dám jeden pohled na fabriku z jiného úhlu.

metallwerke3.jpg


(Zdroj: Modell Eisenbahner 6/1993, str. 41.)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Realistické zobrazení tovární vlečky

Příspěvekod Dovi » pát 14 srp, 2020 9:11 am

 
hanku, díky za názornou studii, tohle téma mě hodně zajímá. Na konkrétním příkladu takovéto "malé" továrny si člověk nejlíp uvědomí souvislosti a prostorové nároky.

 

Michal Šuhajda píše:Rozumím správně, že se tam kříží dvě trati a okolo továrny vede spojka? Pokud ano, tak tam musí být ukrutný sklon!


Tato dispozice asi každého modeláře zápasícího s prostorem přivádí ke správné (opatrné) prvotní myšlence: bacha na sklonové poměry.
Ale tady ten tovární areál (bráno absolutně - jen "malý nahuštěný" závod) je na naše běžné modelářské zvyklosti vlastně docela velký, a proto ten sklon tratí nebude až tak ukrutný. V rychlosti pro lepší představu - třeba průměr oblouku, kterým "hlavní" trať obtáčí továrnu na východě, je hodně přes 2 metry...



Obrázek jsem načetl do CADu (kvůli barevným vektorům nad ním jsem ho zesvětlil a desaturoval barvy) a zkusil jsem tam nad rastrem nakreslit oblouk a na severovýchodě ještě ty tři přímé rovnoběžné koleje (pokus o referenční rozteč).

metallwerke_anlage.png


Vypadá to, že ve spojitosti s obloukem tam žádné přechodnice nejsou (možná kvůli jednoduchosti provedení a taky vzhledem k malé křivosti) a že ten oblouk končí dole na jihu mostem a na severu na něj tečně navazuje přímá kolej.


Podle hankových informací o možných rozměrech objektů č. 5 a č 10. jsem to pak celé (rastrový podklad + navazující vektory) dal do odpovídajícího měřítka a vyšlo mi to takto:

metallwerke_anlage_detail.jpg
metallwerke_anlage_detail.jpg (31.27 KiB) Zobrazeno 4675 krát


- rozteč mezi kolejemi (severovýchodní cíp) 62 až 63 mm
(to by mohlo být - kolejiště je zřejmě děláno prostorově velkoryse a nebylo třeba šetřit místem za každou cenu)

- délka objektu (objektů) č. 5 = 560 mm
(souhlasí za předpokladu, že by ty 2 stavebnice /2x 280 mm/ použil modelář bez úprav - beze změn původních délek)

- délka objektu č. 10 = 233 mm
(hank dle údajů výrobce předpovídal 235 mm, čili krásná shoda)

- poloměr oblouku tratě obtáčejícího na východě a jihovýchodě továrnu by pak vycházel na plus minus 1123 mm


A ještě ke sklonu té spojkovlečky, která odbočuje z "hlavní" trati (a návazně pak úvratí podjíždí pod "hlavní" tratí).

Odměřil jsem to s těmito výsledky:
(postupujeme směrem z hlavní trati na východě odbočkou z ní směrem na jihozápad):

- čistá (mezi výhybkami) délka "spojky" (z jihovýchodu na jih) je cca 1000 mm

- na ni navazující (a dále klesající) úvrať z jihu na východ má čistou délku od výhybky pod začátek mostu cca 680 mm

- a ta hlavní trať pokračuje na jihovýchodě případně i stoupáním o délce asi 330 mm (až k mostu)

Dohromady to je zhruba 2000 mm, což by při 30 promilích dávalo 6 cm výškového rozdílu TK. A protože jsou tam velké poloměry oblouků, šlo by v případě potřeby jít i ještě o trochu dál.
 
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 543
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: Realistické zobrazení tovární vlečky

Příspěvekod Dovi » pon 08 bře, 2021 10:47 am

Hanku, prosím Tě,
bylo by možné sem dát pro komplexnější představu o celkovém řešení toho kolejiště i pohled na celý layout (jestli ho tam mají v tom skoro už 30 let starém materiálu zveřejněn)? Jedná se mi o celkový přehled i o tratích okolo toho závodu včetně zachycení i kolejí viditelných na těch dvou přiložených tmavších fotografiích (z 12. a 13. srpna) atd.

Klidně i jen náhled, čili stačilo by i menší rozlišení.
Šlo by to?
Díky
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 543
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: Realistické zobrazení tovární vlečky

Příspěvekod hank » pon 08 bře, 2021 12:31 pm

Dovi píše:Hanku, prosím Tě,
bylo by možné sem dát pro komplexnější představu o celkovém řešení toho kolejiště i pohled na celý layout (jestli ho tam mají v tom skoro už 30 let starém materiálu zveřejněn)? Jedná se mi o celkový přehled i o tratích okolo toho závodu včetně zachycení i kolejí viditelných na těch dvou přiložených tmavších fotografiích (z 12. a 13. srpna) atd.

Klidně i jen náhled, čili stačilo by i menší rozlišení.
Šlo by to?
Díky


Máš ode mě SZ.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm


Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 14 návštevníků