Zbrojení vodou u motorových lokomotiv s parním generátorem

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Zbrojení vodou u motorových lokomotiv s parním generátorem

Příspěvekod Rocktime » úte 11 srp, 2020 12:11 pm

Hodně se tu probíralo zbrojení vodou u parních lokomotiv, ale mě by hrozně zajímalo, jak to bylo u motorových lokomotiv s parním generátorem pro parní vytápění.
1) Zbrojilo se jen v depu nebo bylo nutno doplňovat i během výkonů ve stanicích? PG má psanou dosti velkou spotřebu vody.
2) V depu se zbrojilo např. současně u stojanu s PHM nebo při stání v rotundě nebo se zajíždělo pro vodu někam samostatně?
3) Pomocí jakého zařízení se doplňovala voda v depu? Hydrantem s tlustou (hasičskou) hadicí nebo běžnou gumovou hadicí z kohoutku? To by asi bylo časově náročné ...
4) Pokud se musela doplňovat voda i během výkonů mimo depo, doplňovalo se např. u starých vodních jeřábů nebo byly někde v kolejišti nějaké speciální přípojky?
Děkuji předem zejména místním znalcům a pamětníkům za vysvětlení této problematiky.
Miloš
Třetí vlna železničního modelaření během 50 roků - H0/DCC/lokálky ČSD/IV. epocha+H0e/ČSD/III. epocha
Uživatelský avatar
Rocktime
 
Příspěvky: 18
Registrován: stř 26 říj, 2016 2:14 pm
Bydliště: Chrudim

Re: Zbrojení vodou u motorových lokomotiv s parním generátor

Příspěvekod hank » úte 11 srp, 2020 1:27 pm

Rocktime: Pokud je mi známo, tak spousta vodních jeřábů v depech i ve stanicích se pro tento účel využívala. Leckde se z nich po skončení parního provozu sundal chobot, stojan se upravil nebo taky odebral, na podzemní část se namontovala trubka menšího průměru (často ve tvaru fajfky) a na ni hadice. Například na ramzovské dráze i po skončení páry zůstal osobním vlakům Olomouc - Hanušovice - Krnov v Šumperku zapracovaný do jízdního řádu nácestný pobyt cca 10 minut pro dobrání vody do PG olomouckých/šumperských bert.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Zbrojení vodou u motorových lokomotiv s parním generátor

Příspěvekod prcek » úte 11 srp, 2020 4:01 pm

V Brne na hl. nadrazi do rekonstrukce byly sachty asi po vodnich jerabech zakryte plechem s koukajicim ventilem a trubkou+hadici (odhadem tak 2", mozna jen 5/4")
nejake zbytky tady (mam iluzi, ze si pamatuji tu hadici polozenou na zemi rovnobezne s koleji)
https://i.ytimg.com/vi/RBMRC8JX6Bo/maxresdefault.jpg
na druhem zhlavi trubka cnejici do vysky + hadice
https://i.ytimg.com/vi/nUx77HqW-n8/maxresdefault.jpg

Pokud si pamatuju, tak i v depu Brno Dolni bylo neco podobneho, ale urcite to nebylo vedle zbrojeni naftou, tam se (po revoluci, predtim nevim) docela dbalo aby nafta netekla, kam nema (vany, sava textilie, sorbent)
--
Všechno je snadné, než to zkusíš sám.
prcek
 
Příspěvky: 494
Registrován: ned 05 dub, 2009 11:36 am
Bydliště: kousek jižně od Brna

Re: Zbrojení vodou u motorových lokomotiv s parním generátor

Příspěvekod Rocktime » stř 12 srp, 2020 8:01 am

Děkuji vám oběma za potvrzení a upřesnění mých představ o této problematice. Zejména druhý obrázek vše výborně znázorňuje.
Takže abych to shrnul - voda pro parní generátor se tedy doplňovala v depu a v případě potřeby i během výkonů (na to se někde i pamatovalo časovou prodlevou v jízdním řádu), používal se hadicový vývod na často různě upraveném nebo zrušeném vodním jeřábu nebo (tam kde jeřáb nebyl) jen silnější trubka (fajfka) s ventilem a hadicí, trčící ze země mezi kolejemi.
Třetí vlna železničního modelaření během 50 roků - H0/DCC/lokálky ČSD/IV. epocha+H0e/ČSD/III. epocha
Uživatelský avatar
Rocktime
 
Příspěvky: 18
Registrován: stř 26 říj, 2016 2:14 pm
Bydliště: Chrudim

Re: Zbrojení vodou u motorových lokomotiv s parním generátor

Příspěvekod jipol57 » stř 12 srp, 2020 8:13 am

V Brně to bylo nejen pro pegasy, ale hlavně pro napouštění do vagonů. Ty hadice byly hooodně dlouhé. A taky si vzpomínám, že jsem byl svědkem, když ji zapoměli odpojit. Natáhla se, až se utrhla.
jipol57
 
Příspěvky: 1174
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Zbrojení vodou u motorových lokomotiv s parním generátor

Příspěvekod prcek » stř 12 srp, 2020 8:39 am

jipol57 píše:V Brně to bylo nejen pro pegasy, ale hlavně pro napouštění do vagonů. Ty hadice byly hooodně dlouhé. A taky si vzpomínám, že jsem byl svědkem, když ji zapoměli odpojit. Natáhla se, až se utrhla.


A nepletes si to s odstavnym? Tam jsou (byly) trubky podel koleji + stojany se zasuvkama na predtapeni.
--
Všechno je snadné, než to zkusíš sám.
prcek
 
Příspěvky: 494
Registrován: ned 05 dub, 2009 11:36 am
Bydliště: kousek jižně od Brna

Re: Zbrojení vodou u motorových lokomotiv s parním generátor

Příspěvekod jipol57 » stř 12 srp, 2020 9:35 am

Nene, určitě i na hlavním. Ale byly to tak 80 leta, co si určitě na to vzpomínám. Na příhodu s neodpojenou hadicou. Ale nevím jak dlouho ty hadice tam byly.
jipol57
 
Příspěvky: 1174
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Zbrojení vodou u motorových lokomotiv s parním generátor

Příspěvekod Mafry » pát 14 srp, 2020 8:46 am

Jedna "dobová" fotka z Ostravy hlavního (bohužel kvalita horší a hůře viditelné) https://lokomotivy.net/zobraz2.php?rada=r753&loko=4200

Bohužel více fotek u sebe aktuálně nemám, ale pokud nevadí větší objem dat - http://lokomotivy.net/mag/Provoz_2_2018_1.pdf je PDF (cca 32MB) na straně 8 PDF (14 magazínu) jsou fotky z Olomouce hl. n., 13(19) Opava Východ, 37 (43) Frenštát.

Ještě jsem našel jednu barevnou z Opavy.
Přílohy
753064.jpg
http://kzm.lokomotivy.net (DDM Havířov, H0)
Mafry
 
Příspěvky: 141
Registrován: stř 27 lis, 2013 10:44 am
Bydliště: Ostravsko

Re: Zbrojení vodou u motorových lokomotiv s parním generátor

Příspěvekod Jindřich Bek » úte 13 dub, 2021 11:22 pm

Hadice na plnění vodou pro PG500 měla elektrický ohřev aby v zimě nezamrzala. Např. Ostrava hl.n. Frýdlantské nástupiště.
Jindřich Bek
 
Příspěvky: 144
Registrován: ned 20 kvě, 2018 7:28 pm

Re: Zbrojení vodou u motorových lokomotiv s parním generátor

Příspěvekod Vážňas » sob 01 kvě, 2021 10:43 pm

Pro zajímavost sem doplním ještě pár technických a provozních poznatků k "pegasům"...

"Pegas" byl docela složité zařízení, které se udržovalo ve 100% provozním stavu jen na strojích v osobních turnusech, u strojů v nákladních turnusech a zařazených letmo se na něj "dlabalo". Na jeho obsluhu musel mít pomocník strojvedoucího zvláštní glejt a vyžadoval docela hodně pozornosti a lítání do strojovny. Při obsluze se mimo jiné dalo nějakou špatnou manipulací nehezky popálit. Proto se nelze divit, že když přišlo elektrické topení, tak i přesto, že "krade" výkon z motoru, se díky své nepotřebě pozornosti všem silně zalíbilo...

Generátor měl tepelný výkon přibližně 500 000 kcal/2,1 GJ za hodinu, což znamenalo odpaření 760 litrů vody na teplotu cca 120 °C při spotřebě 75 litrů nafty. Vzhledem k délce souprav a účinnosti parního topení jely "pegasy" na plný výkon téměř pořád, takže zamračeným s 2500 litry vody na topení vydržela voda něco přes 3 hodiny a brejlovcům s 3500 litry cca 4,5 hodiny. Voda se tedy musela průběžně během dne doplňovat, i přímo ve stanicích (čím a jak už bylo popsáno). To vyžadovalo podobně jako za starých časů na parních lokomotivách zastavit nádrží hezky u plnícího bodu. Na vlaku se nezbrojilo do plna, ale povětšinou tolik, aby se dojelo do další stanice, kde se zbrojilo znova, přičemž těch 10-15 minut to základní dozbrojení trvalo...
ČSD dvou časových období:
1968-72
1976-80
Vážňas
 
Příspěvky: 32
Registrován: ned 10 úno, 2019 9:28 am
Bydliště: Kladno


Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků