Stránka 1 z 2

Výkolejka v epoše 2 ?

PříspěvekNapsal: pát 24 črc, 2020 10:03 am
od Zippich
Ahoj odborníci. Nevíte kdy byla vynalezena a od kdy se začala používat sklopná výkolejka? Otázka je, zda je možné použít sklopnou výkolejku v zastávce s nákladištěm v epoše 2, nebo zda by to byla příliš velká fikce...

Re: Výkolejka v epoše 2 ?

PříspěvekNapsal: pát 24 črc, 2020 10:27 am
od JanoH0e
Kedy bola vynájdena, ti to nepoviem, ale úživala sa už za čias c. a k. monarchie. Už sa to tu riešilo pred časom. Len bola trošku iná konštrukcia. Takže áno. Môžeš.

Re: Výkolejka v epoše 2 ?

PříspěvekNapsal: sob 25 črc, 2020 9:32 am
od Zippich
Jo, díky, už jsem to našel. Tady je důkaz. Výkolejka Pruských drah s dřevěným špalkem:
http://www.zander-heba.de/KPEV-Gleisspe ... dbedienung

Re: Výkolejka v epoše 2 ?

PříspěvekNapsal: sob 25 črc, 2020 12:47 pm
od radeksindy
U nás se používala tato (Vlkovec, foceno letos, takže jim tam lze i oměřit)
IMG_20200418_162917021.jpg


IMG_20200418_162912363.jpg


IMG_20200418_162903401.jpg

Re: Výkolejka v epoše 2 ?

PříspěvekNapsal: sob 25 črc, 2020 12:55 pm
od hank
U nás se v těch dobách používaly spíš kolejové zábrany tohoto typu:
download/file.php?id=9173&mode=view

Re: Výkolejka v epoše 2 ?

PříspěvekNapsal: sob 25 črc, 2020 4:12 pm
od Zippich
radeksindy píše:U nás se používala tato (Vlkovec, foceno letos, takže jim tam lze i oměřit)

Díky Radku. Nevíš, od kdy se tahle výkolejka používala?
Přiznávám, že od Tebe bych čekal, že vysypeš z rukávu kdy, kde a kdo ji namaloval, jakou značku plnících per na to použil, jaké číslo měl vůz, který na ní jako první vykolejil a jakého vyznání byl posunovač, který to zavinil. :wink:
To ale nemusíš, uplně by mi stačil rok první instalace...

Re: Výkolejka v epoše 2 ?

PříspěvekNapsal: sob 25 črc, 2020 8:37 pm
od radeksindy
U nás se zpočátku hodně používaly Götzovy závory, viz obrázek, který vložil hank. Ale už před válkou se začalo vyměnovat za jiné systémy téže firmy (Götz und Söhne, Wien)

http://images.zeno.org/Roell-1912/I/big/Ro040025.jpg

První republiky se závory pochopitelně dožily, ale už se neudržovaly, nově nezřizovaly. Vím, že třeba trať Kutná Hora - Zruč byla v roce 1904 postavena se závorama, ale při rozšiřování Zbraslavic v roce 1907 už byly použity výkolejky. Bohužel na fotkách z té doby nejsou takové věci jako výkolejky nebo závory prakticky vidět.

Re: Výkolejka v epoše 2 ?

PříspěvekNapsal: sob 25 črc, 2020 11:18 pm
od vojtas
Jedna taková výkolejka zmizela před nedávnem ze světa v kouřimi při výměně pražců v manipulační koleji u budovy, byla nahrazena novou. Na vlečce ve stanici ale pořád tenhle typ je. Je možné, že byla odstraněná výkolejka původní z doby stavby tratě ÖLEGem?

Re: Výkolejka v epoše 2 ?

PříspěvekNapsal: ned 26 črc, 2020 9:33 am
od jipol57
vojtas píše:Jedna taková výkolejka zmizela před nedávnem ze světa v kouřimi při výměně pražců v manipulační koleji u budovy, byla nahrazena novou. Na vlečce ve stanici ale pořád tenhle typ je. Je možné, že byla odstraněná výkolejka původní z doby stavby tratě ÖLEGem?

Ono jich ještě bude hodně. Například tahle je v Hevlíně. No taky polozrušená trať.
Vykolejka.jpg
Vykolejka.jpg (66.9 KiB) Zobrazeno 5912 krát

Re: Výkolejka v epoše 2 ?

PříspěvekNapsal: ned 26 črc, 2020 9:44 am
od HonzaM
Velmi pěkný funkční model dělá Weinert, nevím ale zda tvar odpovídá modelu používaném v epoše II.

Re: Výkolejka v epoše 2 ?

PříspěvekNapsal: ned 26 črc, 2020 11:09 am
od radeksindy
vojtas, jipol57: Na lokálkách je tento typ vidění ještě velice často, není to žádná výjimka. Rozhodně nepocházejí z doby prvních lokálek po roce 1880, to ještě žádné nebyly.

Re: Výkolejka v epoše 2 ?

PříspěvekNapsal: ned 26 črc, 2020 7:58 pm
od Bw_Ig
Zajímavá polemika.
Tak se budeme držet faktů.
Výkolejka nebo zábrana, obojí je to materiál, tedy to něco sotjí - peníze. Takže doporučuji si vzít Roční zprávu akcionářů místní dráhy X - Y - Z. Tyto zprávy vydávaly "všechny" místní dráhy, neboť to byly akciové společnosti. Některé byly podrobné, některé méně. Ale lokálky v Kr.Českém pod ŽO-ZV byly finančně prověřovány ZV, jejich roční hospodaření, podrobně kontrolováno a rozebíráno, jednotlivé položky příjmů i vydání.
A zde to bude.
Stačí si tedy vzít tuto výroční zpárvu, nebo finannčí rozbor ZV, a tam si to najít. Tedy jak zakoupení nových kolejových zábran, výměnových zámků Götz, tak i zavedení nových výkolejek. Rozhodně to tam bude. Byla to přeci finannčí investice.
Já moho jen za svůj obvod:
Z důvodu změny návěstních a provozních předpisů KkStB od 1.října 1913 došlo v nákladišti Cihelna Polná i ke změně zabezpečovacího zařízení. Původní dřevěné kolejové zábrany měly být vyměněny za nové výkolejky a výměnové zámky původní konstrukce vyměněny za nový typ od fy. Götz. Tyto provedené změny byly Zemskému výboru oznámeny Ředitelstvím Severozápadní dráhy dne 18.listopadu 1916 (č.j. 32.362/III-16/1) a požadovalo zaplacení 1.000,- K za jejich instalaci. Zemský výbor s tímto souhlasil a uvedenou částku dne 22.listopadu 1916 poukázal z provozního účtu místní dráhy. Ovšem v dubnu roku 1917 byly pro nákladiště Cihelna Polná zakoupeny za 574,- K dvě zabezpečovací zařízení a to opravená kolejová závora (staré dřevěného typu) a úplně nová výkolejka tzv. „vykolejovací botka“.
K tomu několik obrázků výkolejek a zábrany:
Draha,zarizeni_zavora,kolejova_1900_RIC,600.jpg

Výkolejka v provedení let 1919-1925, pravděpodobně neměnná konstrukce původem St.B.
Draha,zarizeni_vykolejka_1920_RIC,600.jpg

Tato výkolejka je sice krásně na koleji, ale už je ústředne uzávorována, Foto cca 1953, instruktážní diapozitivy ÚPV.
Vykolejka_uzavorovana_1953.jpg

Re: Výkolejka v epoše 2 ?

PříspěvekNapsal: ned 26 črc, 2020 8:20 pm
od Bw_Ig
Ještě jedna fotka z roku 1921 instalace nové výkolejky na nově postavené vlečce Hospodářského družstva ve stanici Polná-Štoky (dnes Dobronín).
Dobronin_vlecka,Druzstvo,sklad_1921,08_RIC,600.jpg

Re: Výkolejka v epoše 2 ?

PříspěvekNapsal: pon 27 črc, 2020 5:38 am
od juroH0
Zaujímavá debata, vyriešila to, čo som sa chcel časom pýtať. Ďakujem :D
Ešte by ma zaujímalo, akou farbou bola vtedy natrená, odjakživa bielo-červene?

Re: Výkolejka v epoše 2 ?

PříspěvekNapsal: pon 27 črc, 2020 6:00 am
od hank
Bw_Ig opět nezklamal a přinesl odpovědi na otázky, které se tu periodicky vracejí už nejmíň 7 let. Díky za ně.

Zbývá už zodpovědět jen jednu otázku, ale pro leckoho možná tu nejdůležitější: Kde a do kdy asi ty původní dřevěné kolejové zábrany u ČSD vydržely? Mohly někde přežít i rok 1945?