Zajímavá polemika.
Tak se budeme držet faktů.
Výkolejka nebo zábrana, obojí je to materiál, tedy to něco sotjí - peníze. Takže doporučuji si vzít Roční zprávu akcionářů místní dráhy X - Y - Z. Tyto zprávy vydávaly "všechny" místní dráhy, neboť to byly akciové společnosti. Některé byly podrobné, některé méně. Ale lokálky v Kr.Českém pod ŽO-ZV byly finančně prověřovány ZV, jejich roční hospodaření, podrobně kontrolováno a rozebíráno, jednotlivé položky příjmů i vydání.
A zde to bude.
Stačí si tedy vzít tuto výroční zpárvu, nebo finannčí rozbor ZV, a tam si to najít. Tedy jak zakoupení nových kolejových zábran, výměnových zámků Götz, tak i zavedení nových výkolejek. Rozhodně to tam bude. Byla to přeci finannčí investice.
Já moho jen za svůj obvod:
Z důvodu změny návěstních a provozních předpisů KkStB od 1.října 1913 došlo v nákladišti Cihelna Polná i ke změně zabezpečovacího zařízení. Původní dřevěné kolejové zábrany měly být vyměněny za nové výkolejky a výměnové zámky původní konstrukce vyměněny za nový typ od fy. Götz. Tyto provedené změny byly Zemskému výboru oznámeny Ředitelstvím Severozápadní dráhy dne 18.listopadu 1916 (č.j. 32.362/III-16/1) a požadovalo zaplacení 1.000,- K za jejich instalaci. Zemský výbor s tímto souhlasil a uvedenou částku dne 22.listopadu 1916 poukázal z provozního účtu místní dráhy. Ovšem v dubnu roku 1917 byly pro nákladiště Cihelna Polná zakoupeny za 574,- K dvě zabezpečovací zařízení a to opravená kolejová závora (staré dřevěného typu) a úplně nová výkolejka tzv. „vykolejovací botka“.
K tomu několik obrázků výkolejek a zábrany:
Výkolejka v provedení let 1919-1925, pravděpodobně neměnná konstrukce původem St.B.
Tato výkolejka je sice krásně na koleji, ale už je ústředne uzávorována, Foto cca 1953, instruktážní diapozitivy ÚPV.