Výkolejka v epoše 2 ?

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Výkolejka v epoše 2 ?

Příspěvekod radeksindy » pon 27 črc, 2020 6:53 am

Bw_Ig: Stačí si tedy vzít tuto výroční zpárvu, nebo finannčí rozbor ZV, a tam si to najít.

Tak jednoduché to není, alespoň ne v případě lokálek, které jsem hledal já. Ve výročkách většinou nejsou a pokud v účtech napsal úředník "Götzovy zámky", tak se stejně nic moc nedozvím. Děkuji za potvrzení toho, že závory byly za botky vyměňovány před rokem 1914.

Kde a do kdy asi ty původní dřevěné kolejové zábrany u ČSD vydržely? Mohly někde přežít i rok 1945?

Tuto otázku jsem si kladl taky, ale myslím si že ne. Bez údržby by 40 let nevydržely a jejich údržba se v případě problémů řešila výměnou.
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Výkolejka v epoše 2 ?

Příspěvekod Bw_Ig » pon 27 črc, 2020 7:24 am

Ano pane kolego, máte též pravdu. Každá lokálka byla jiná a měla též jiný způsob vedení agendy.
Já jsem popisoval lokálky ŽO-ZV, které jsem měl v ruce, a hlavně lokálku do Polné. Tam jsou jak roční zprávy, tak finanční rozbor od ZV. A musím potvrdit, že u této lokálky jak roční zpráva tak právě ten finnanční rozbor ZV je prováděm opravdu důkladně a každá položka je dokladovány účty (nebo jejich opisem) a pokud byla finanční částka vyšší - nižší, musela to správní rada vysvětlovat, nebo správa ÖNWB / ŘD NWB.
Proto tam jsou i uvedeny drobnosti a nákupy všeho možného a nutného pro provoz. Třeba... zlatá šnůrka pro vlakvedoucího.

Jiné to bylo u lokálek patřících pod vedení agendy u ck.MŽ ve Vídni. To je pro mě Telč a Jemnice. Tak tady se toho opravdu z výroční zprávy moc nedozvím (ikdyž je velká a rozsáhlá), a někdy jsou některé položky doslova uvedeny (většinou v příloze u vysvětlivek) a i celková částka. Teprve od roku 1919 když i tyto lokálky spadly pod dozor Zemský správní výbor v Praze, tak už byly výroční zprávy podrobné a též i ekonomický rozbor důkladně prověřovaný, položka od položky, tedy co se kdy, kde, proč a za kolik nakoupilo.
Bylo by to dlouhé povídání o nákupech a prodejích.
Dacice,vyhybky,1924,07,24a.jpg

Dacice,vyhybky,1924,07,24b.jpg

Dacice,vyhybky,1924.jpg
Bw_Ig
 
Příspěvky: 213
Registrován: pát 01 led, 2016 6:10 pm

Re: Výkolejka v epoše 2 ?

Příspěvekod Bw_Ig » pon 27 črc, 2020 7:36 am

Ale ted jsem si na něco vzpomenul ve svých textech, že jsem to někdy někde četl a psal. Tak jsem si to našel ofocené.
A je to zde, musíme do roku 1905. Výroční zpráva Telčské lokálky (jeden list, viz příloha) - zrovna dobře a podrobně psané nákupy a prodeje.
Entgleisungsschuhen - vykolejovací bodka - nákup, je to tam i s č.j. MŽ.
Lokalka,Telc,zprava,1905b.jpg

Tedy instalace výkolejek na lokálky, se nám úředně posouvá do roku 1905.
Další jen ukázka pro kolegu RŠ, jsou tam i úpravy-reko vozů. Zde za rok 1907 (stále Telčská lokálka).
Lokalka,Telc,zprava,1907b.jpg

A za rok 1909 už byla výroční zpráva německo/česká. Jen ukázka:
Lokalka,Telc,zprava,1909e.jpg
Bw_Ig
 
Příspěvky: 213
Registrován: pát 01 led, 2016 6:10 pm

Re: Výkolejka v epoše 2 ?

Příspěvekod radeksindy » čtv 30 črc, 2020 7:14 pm

Bw_Ig: Děkuji za dokumentaci, teď už je ta proměna břeven za botky průkaznější. Dnes jsem pořídil knihu "Nostalgická železnice na Vysočině" a všiml jsem, že na fotografii z Rožné po dostavbě lokálky, je břevno Götzovy závory zřetelně vidět. Takže jsem chytil hromadu knížek z nakladatelství Tváře, které mám doma a...
- Rožná, dokonce dvě fotky po dostavbě, kde je zřetelně vidět závora
- Přibyslav kolem roku 1930, manipulační před budouvou a je tam vidět botka
- Mrzkovice, vlečka, cca 1928, zajištěno botkou

Ještě jsem si uvědomil, že vlastně netuším, jaké byly podmínky, kdy musela být kolej ve stanici zajištěna výkolejkou. Zatímco na spádově náročné lokálce Kutná Hora-Zruč byly od počátku ve vícero stanicích, podél Sázavy k vidění nic není. Asi to němělo kam ujet.
radeksindy
 
Příspěvky: 2514
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Výkolejka v epoše 2 ?

Příspěvekod hank » úte 02 srp, 2022 2:35 pm

Jenom jako zajímavou kuriozitu sem dávám obrázek dřevěné výkolejky (Gleissperre), zdokumentované ještě v provozu (!) začátkem 60. let (!!!) na jedné z bývalých Kleinbahnen v bývalé NDR - konkrétně na dnes už přes 50 let zrušené trati Müncheberg - Fürstenwalde v oblasti zvané Oderbruch, což je sníženina na levém břehu Odry při státní hranici s Polskem v dnešním zemském okrese (Landkreis) Märkisch-Oderland na sever od Frankfurtu nad Odrou.

gleissperre.jpg
gleissperre.jpg (27.57 KiB) Zobrazeno 2020 krát


Obrázek je součástí reportáže Lothara Nickela Kleinbahnfahrt nach Hasenfelde zveřejněné v časopisu Modelleisenbahner 8/1965 na stranách 226-7.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Předchozí

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 20 návštevníků

cron