Koleje manipulační a dopravní

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Koleje manipulační a dopravní

Příspěvekod Zippich » sob 09 kvě, 2020 10:47 pm

Nevíte, pánové, kdy došlo k rozdělení staničních kolejí na dopravní a manipulační? Ve staré literatuře je psáno, jak výpravčí kvůli nedostatku místa bere vlaky na kolej ke skladišti. Pomineme-li teď rozdíly v dopravních předpisech pro lokálky a hlavní tratě, tak zmíněné rozdělení muselo mít někde svůj začátek v předpisech, který byl jistě pozdější, než stavba prvních tratí, kdy se to ještě nerozlišovalo.
Zippich
 
Příspěvky: 385
Registrován: pát 05 led, 2007 8:00 am
Bydliště: Českolipsko

Re: Koleje manipulační a dopravní

Příspěvekod JanoH0e » ned 10 kvě, 2020 8:10 am

Povedal by som, že podľa spoločnosti, trate atď. Isté je, že koľaje manipulačné a dopravné poznali už na trati Liverpool and Manchester Railway v roku 1830. Ale stále sú určité trate, nie len u nás, ale viem aj o Švajčiarsku, kedy sa bežne používajú koľaje "podľa potreby", dokonca je možné využiť na nákladku aj šíru trať. Takže k deleniu muselo byť už u prvých konských železníc, pred stavbou L&MR. Tam to už mali zavedené.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1408
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Koleje manipulační a dopravní

Příspěvekod Morris Zapp » úte 04 srp, 2020 6:48 pm

Koncept dopravních a manipulačních kolejí byl zjevně vynalezen v souvislosti se zaváděním staničních zabezpečovacích zařízení. Celoplošné zavedení bych hledal někde pod vlivem DR za druhé světové války.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 836
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm

Re: Koleje manipulační a dopravní

Příspěvekod radeksindy » stř 05 srp, 2020 8:09 am

Morris Zapp: Potvrzuji. Teprve se staničními ZZ se objevuje rozdělení na kolejí na ty které se ztratě nedá vjet a na ty které dá. Stavební předpisy v rámci VDEV však připouštěly, že staniční koleje mohou být podle účelu různě "postaveny" - tj. připouštěly různé průjezdné profily, osové vzdálenosti atd.V monarchii se v tomto ohledu zase tak velký rozdíl mezi lokálkou a hlavní tratí v tomto ohledu nedělal. Například předpisy připouštěly osovou vzdálenost na vedlejších tratích jen 3,5 m, ale to se na lokálkách nevyskytovalo. Takže nebyl důvod striktněji rozlišovat koleje, jezdilo se kde bylo volno. Až se stavbou ZZ na hlavních tratích a ve velkých stanicích jim asi došlo, že stavět volno z tratě na kolej u které stojí sklady a skoro pořád nějaké vozy, není nutné ani bezpečné. Hauptgleis a Nebengleis mají v Německu v předpisech ukotveno od roku 1904 a taky předpokládám, že to sem plošně přinesli Němci za války.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Koleje manipulační a dopravní

Příspěvekod teleke z tölökö » čtv 06 srp, 2020 9:08 pm

Tak logicky, každá vlaková cesta vyžadovala v zabzař nějaká hejblata, jako pravítko, apod. Takže každá vlaková cesta, kterou zabzař umí, stojí peníze a prostor. A proto se vyplatí zvážit, které vc potřeba jsou a které ne.
Uživatelský avatar
teleke z tölökö
 
Příspěvky: 14
Registrován: úte 01 lis, 2016 8:29 am

Re: Koleje manipulační a dopravní

Příspěvekod Morris Zapp » pát 07 srp, 2020 6:36 am

Genau. A taky se přišlo na to, že vlak má právo očekávat volnou vjezdovou kolej v celé délce, což koleje, na kterých se vykládá/nakládá, obvykle nesplňují.
TT, moduly, epocha III/IV
Uživatelský avatar
Morris Zapp
 
Příspěvky: 836
Registrován: ned 04 dub, 2010 3:06 pm


Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků