Stránka 1 z 1

Barevnost otevřených dřevěných vagonů Vut (Vtu)

PříspěvekNapsal: úte 21 dub, 2020 4:58 pm
od Ruda72
Zdravím kolegy modeláře, měl bych dotaz. Bylo by možně, že za první republiky měly u ČSD vysokostěnné dřevěné vagony na uhlí Vut (pozdější Vtu) německé konstrukce, dodávané od roku 1920, jinou barvu než červenohnědou? Myslím tím ne všechny, ale některé vyjímečně například šedivou, zelenou a pod.? Díky za názory

Re: Barevnost otevřených dřevěných vagonů Vut (Vtu)

PříspěvekNapsal: úte 21 dub, 2020 8:28 pm
od radeksindy
Ne, i v Německu se natíralo červenohnědou. Byla jen nepatrně tmavší, víc do hněda než naše. Po dílnách (a přeznačení) se stejně natřely naším odstínem, který pochopitelně s ohledem na tehdejší možnosti měl do jednotnosti dost daleko.

Re: Barevnost otevřených dřevěných vagonů Vut (Vtu)

PříspěvekNapsal: stř 22 dub, 2020 3:47 pm
od Ruda72
díky, vím že se ptám hodně teoreticky, ale nemohlo se někdy stávat v dílnách při opravách, že došla barva tak vzali třeba šedou? nebo se to opravdu nestávalo?

Re: Barevnost otevřených dřevěných vagonů Vut (Vtu)

PříspěvekNapsal: stř 22 dub, 2020 6:18 pm
od JanoH0e
Možno v čase vojny, ale aj to pochybujem. To by ho natreli skôr zelenou. Sivé nákladne vozne ČSD sa mohli objaviť iba v čase preberania súkromných železníc, kedy vozne dostali novú značku ale farba do najbližších dielni ostala pôvodná. Otázne je, či mal nejaký súkromník šedé vozne. Takže roky nejak 1924-26 ?

Re: Barevnost otevřených dřevěných vagonů Vut (Vtu)

PříspěvekNapsal: stř 22 dub, 2020 7:51 pm
od radeksindy
Ruda72: Zejména po druhé světové válce byl velký nedostatek požadovaných odstínů a výsledkem byl jemný posun barvy. Ale že by dílny po roce 1918 chytly úplně jinou barvu, kterou zrovna měli vedle v drogerii, nepřipadá v úvahu.

Jiná než červenohnědá barva se pochopitelně vyskytovala na těchto vozech:
- stříbřitě šedá - vozy kkStB, jen do definitivního přeznačení (proběhlo 1925-1930). Stejná barva se používala i na vozech dodaných ČSD do roku 1921 (spíše 1920)
- cca 600 vozů převzaly ČSD ještě s čísly platnými před rokem 1913 a mezi nimi muselo být nutně několik desítek vozů soukromých drah, které mohly mít jinou barvu
- vozy BEB/BD byly rovněž šedivé (lehce tmavší než kkStB), do roku 1908 zelené a nelze vyloučit, že některý zůstal zelený i po roce 1918
- vozy KsOd/KBD byly šedohnědé a ty vydržely nejdéle, protože přečíslování začalo až 1927

U všech platí, že kombinace nápisu ČSD a nového čísla by měla být na modelu spojena jen s červenohnědou barvou.