Stránka 1 z 1

Koncová stanice - ovládání výhybek

PříspěvekNapsal: úte 21 dub, 2020 7:50 am
od Trixt
Zdravím, měl bych dotaz k hlavové (koncové) stanici. Jakým způsobem byly typicky ovládány výhybky v takových stanicích? Jde mi spíše o menší stanice. Pokud se používala stavědla, byla na obou zhlavích?

Re: Hlavová stanice - ovládání výhybek

PříspěvekNapsal: úte 21 dub, 2020 7:56 am
od sidlo
Hlavová a koncová stanice jsou dva různé pojmy.

Re: Hlavová stanice - ovládání výhybek

PříspěvekNapsal: úte 21 dub, 2020 8:06 am
od sidlo
Masaryčka má ústřední stavědlo.
Práchovice mají útřední stavědlo.
Luhačovice jsou řízeny vzdáleně.
Jinou stanici jsem nenašel. Ostatní stanice mají klíče. Odborníci mě doplní.
Edit
Dobříš má jedno zhlaví elektrické výhybky a druhé zhlaví jsou klíče.

Re: Hlavová stanice - ovládání výhybek

PříspěvekNapsal: úte 21 dub, 2020 12:38 pm
od hank
Jak máš definovaný rozdíl mezi hlavovou a koncovou stanicí?

Re: Hlavová stanice - ovládání výhybek

PříspěvekNapsal: úte 21 dub, 2020 1:30 pm
od sidlo
Hlavová stanice má pouze jedno zhlaví.

Re: Hlavová stanice - ovládání výhybek

PříspěvekNapsal: úte 21 dub, 2020 3:54 pm
od hank
sidlo píše:Hlavová stanice má pouze jedno zhlaví.


Takže tam patří i stanice úvraťové?

Re: Hlavová a koncová stanice - ovládání výhybek

PříspěvekNapsal: úte 21 dub, 2020 4:00 pm
od Trixt
Omlouvám se, asi jsem to domotal. Hlavová stanice má tedy jen jedno zhlaví a koleje jsou kusé a koncová má dvě zhlaví, akorát za druhým zhlavím trať končí? Chápu to správně? Původně jsem si totiž přečetl text na Wikipedii a myslel jsem si, že jen nesprávně používám pojem koncová stanice. Pokud tedy je v tom rozdíl, šlo mi hlavně o koncovou stanici.

P.S: Většina koncových stanic má tedy ovládání výhybek ruční?

Re: Hlavová a koncová stanice - ovládání výhybek

PříspěvekNapsal: úte 21 dub, 2020 4:37 pm
od sidlo
Tak terminologie je závislá podle zdroje. Mnou uvedený rozdíl není obecně přijímán.

Uvedený zdroj na Wikipedii uvádí hlavovou stanici s jedním nebo dvěma zhlavími s možností odjezdu do jednoho nebo více směrů. Termín koncová stanice považuje za laický.

Naproti tomu publikace Železniční doprava isbn 978-80-271-0058-3 uvádí výchozí (nebo konečná) stanice s odjezdem do jednoho směru a úvraťová stanice jako stanici s odjezdem do více směrů s nutnou změnou směru jízdy. Termín hlavová stanice vůbec nepoužívá. Počet zhlaví vůbec nerozlišuje.

Takže si opravuji moji terminologii a napříště se budu řídit podle autorů publikace Gašparík & Kolář.

Re: Hlavová a koncová stanice - ovládání výhybek

PříspěvekNapsal: úte 21 dub, 2020 4:43 pm
od sidlo
Trixt píše:P.S: Většina koncových stanic má tedy ovládání výhybek ruční?

  • Ano, pokud v koncové stanici nejsou návěstidla tak jsou tam jenom klíče bez stavědel.
  • Pokud jsou tam návěstidla a stanice je obsazena výpravčím, tak je jedno zhlaví s motorickými přestavníky a návěstidly a ovládané je to z ústředního stavědla (dopravní kanceláře), druhé zhlaví je s klíči.
  • Pokud je to ovládané vzdáleně (Luhačovice), tak návěstidla jsou všude a motorické přestavníky jsou také všude.
A tak jako vždy i toto zjednodušené rozdělení má spoustu výjimek.

Re: Koncová stanice - ovládání výhybek

PříspěvekNapsal: úte 21 dub, 2020 5:43 pm
od Trixt
Dokud jsem se nepodíval na Wikipedii, používal jsem jen pojem "koncová stanice". I já se jej budu nadále držet a změnil jsem tedy i název vlákna.

Sidlo, díky moc za objasnění ovládání výhybek. Budu tedy na své koncové stanici předpokládat jedno zhlaví ovládané z ústředního stavědla, případně z dopravní kanceláře, a druhé pak na klíče.

Ještě jeden dotaz, pokud by ovládání bylo realizováno z centrálního stavědla, kde by toto bylo umístěno? U ovládaného zhlaví nebo někde jinde?

Re: Koncová stanice - ovládání výhybek

PříspěvekNapsal: úte 21 dub, 2020 6:11 pm
od sidlo
Dnes v době počítačů je to v dopravní kanceláři (i když smutné výjimky se najdou).
V době elektromechaniky mohlo být ústřední stavědlo hned vedle výpravní budovy. Krásný příklad jsou Smidary.

Re: Koncová stanice - ovládání výhybek

PříspěvekNapsal: úte 21 dub, 2020 6:43 pm
od hank
Já si myslím, že pojem "hlavová stanice" pronikl do češtiny z němčiny (Kopfbahnhof) a že by se vůbec neměl používat.

Citovaný český článek na wiki je sice v tomto ohledu dle mého soudu terminologicky nesprávný, ale třeba někomu pomůže seznam stanic, který tam je uvedený... Když z toho seznamu vyškrtnu dopravny D3, nákladiště se zastávkou a stanice připojené na dálkovinu, tak to, co zbude, spočítám na prstech. Což mě přivádí k dotazu, o kterou epochu se v modelu jedná, protože ještě celkem nedávno bylo typické uspořádání obsazené koncové stanice takové, jak to píše sidlo, ale dneska aby je člověk hledal s lucernou v poledne... :roll:

Re: Koncová stanice - ovládání výhybek

PříspěvekNapsal: úte 21 dub, 2020 8:48 pm
od vmucha
Z.Jirsák a kol. v knize Železničné stanice a uzly - vysokoškolská učebnice z roku 1979 má od strany 306 kapitolu "Hlavová osobní nádraží".

Re: Koncová stanice - ovládání výhybek

PříspěvekNapsal: úte 21 dub, 2020 8:57 pm
od Trixt
hank píše:Což mě přivádí k dotazu, o kterou epochu se v modelu jedná, protože ještě celkem nedávno bylo typické uspořádání obsazené koncové stanice takové, jak to píše sidlo ...

Ahoj Hanku, pohybuji se v druhé polovině 90 let, možná s malým přesahem do roku 2000. Tedy jsem v V epoše.

Re: Koncová stanice - ovládání výhybek

PříspěvekNapsal: stř 23 zář, 2020 7:23 pm
od Jirkátor
Z mého okolí je koncová, nebo hlavová, říkejte tomu jak chcete, pouze Bechyně a ta je na klíčích, ale je to stanice na trati D3.