Stránka 1 z 1

Dopravna Dolní Polubný

PříspěvekNapsal: ned 19 dub, 2020 11:12 am
od hank
Člověk často dlouhá léta na něco kouká a vůbec to nevnímá a souvislosti mu docvaknou až dodatečně, někdy až po těch létech, pokud vůbec kdy...

Jedním z nejoblíbenějších typů mini- mikro- kolejišť v anglicky mluvícím prostředí je tzv. inglenook, tj. tři šturcy určené pro posun, odstavování a nakládku/vykládku.

ingle.jpg


U nás se skutečné vzory hledají těžko, a přitom existuje jedna dopravna D3, které je uspořádána přesně takto. Je to dopravna Dolní Polubný na trati Tanvald - Harrachov.

dol_polubny_dnes.jpg


Traťová kolej s ozubnicí strmě stoupá zleva doprava a protože pro nakládkové a vykládkové koleje by nebylo při klasickém uspořádání místo a navíc by musely být ve spádu skoro 60‰, byly koleje umístěny do roviny, co nejblíže ke sklárnám, kvůli nimž se koneckonců budovaly. Koleje nejsou vlečkové, jsou součástí dopravny jako manipulační koleje a občas se využívají i pro křižování. Vždycky to tak nebylo, v dopravně byla ještě jedna kolej, ale ta byla spolu s oběma památkově chráněnými ozubnicovými výhybkami vytrhána "péčí" (tehdy ještě) ČSD v roce 1992. (A ani za to nikdo nebyl potrestán... :evil: ) Jak je snad všeobecně známo, vlaky zde jezdí vždy s lokomotivou dole, takže do kopce se sune.

Dřív dopravna vypadala jinak, i v nákladové části kolejiště byla objízdná kolej a byl tam i jeden krátký šturc navíc, ten sloužil k odstavování služebního a osobních vozů smíšených vlaků při manipulaci s nákladními vozy. Bohužel mi není známo, kdy byla očesána tato část dopravny, která původně vypadala takhle:

dol_polubny.jpg

(zdroj obrázku: výroční publikace 100 let trati Tanvald - Kořenov - Harrachov, vydalo SAXI v r. 2002, autor Václav Haas.)

Tak třeba to někoho bude inspirovat k výstavbě počeštěného inglenooku.

Re: Dopravna Dolní Polubný

PříspěvekNapsal: ned 19 dub, 2020 12:33 pm
od sidlo
těch výhybek je škoda. Bylo možné je hezky vyfotit z ochozu tunelu.