Stránka 1 z 8

Výhybková návěstidla, drátovody

PříspěvekNapsal: sob 28 bře, 2020 5:31 pm
od Trixt
Ahoj, měl bych malý dotaz k výhybkovým návěstidlům. Chci se pohybovat v V epoše, 90 léta, ale chtěl bych zachovat provoz stavědel. V této souvislosti jsem se chtěl zeptat, zda modelovat ovládání výhybek ze stavědla spíše jako mechanické s drátovody nebo jako ovládání elektrické (přestavování výměn pomocí elektromotoru)?

Re: Výhybková návěstidla

PříspěvekNapsal: sob 28 bře, 2020 6:11 pm
od Michal Šuhajda
Ahoj elektromotorické přestavníky jsou záležitost mnohem starší než z 90 let 20.stol. (cca a sto let). Na druhou stranu v přestavbách a úpravách stanic Č(S)D nijak nekvaltovaly.
Můžeš tedy použit to, co se Ti víc zamlouvá.

Re: Výhybková návěstidla

PříspěvekNapsal: sob 28 bře, 2020 10:31 pm
od look23
Jde použít i oboje.
Pro 2 nejpoužívanější kolege použít elektrické ovládání a pro zbylé drátovody.
Občas se to tak dělalo, když byl problém s drátovody a aby to tak moc nestálo, tak se udělalo jen to nejnutnější.

Re: Výhybková návěstidla

PříspěvekNapsal: sob 28 bře, 2020 11:53 pm
od Trixt
Díky moc. Lze tedy obojí. Pokud to dobře chápu, tak když je výhybka ovládána dálkově ze stavědla a to buď pomocí drátovodů nebo elektricky, je závaží označeno žlutě a jeho sklon je maximálně 45° od svislé osy. Vlastní návěstidlo pak může vypadat různě. Předpokládám, že když chci zachovat stavědlo, tak i kdybych nepoužil drátovody, bude návěstidlo vypadat dle níže uvedených variant. Kterou bych měl spíše použít?

Obrázek nebo Obrázek
Obrázky jsou umístěny na stránkách http://vlaky.bestsite.cz.

Re: Výhybková návěstidla

PříspěvekNapsal: ned 29 bře, 2020 7:51 am
od cipisekmp
Ahoj, ja jsem vychazel z realne stanice. http://kzmslovacko.cz/index.php/skutecna-zeleznice/30-stanice-bzenec/161-dratovodne-sachty Je tam videt i jak vedou dratovody a jake jsou navestidla. Cipisekmp.

Re: Výhybková návěstidla

PříspěvekNapsal: pon 30 bře, 2020 7:06 am
od Trixt
cipisekmp: Díky moc za odkaz. Ten Bzenec mě docela inspiroval.

Rozhodl jsem se, že tedy výhybky budu přehazovat pomocí drátovodů. Jak je ale správně vést? Je to úplně jedno, nebo to má pravidla? Je jasné, že v každém ohybu je šachta, jde mi ale spíše o to, kudy vést trasy k jednotlivým výhybkám. Navrhl jsem to následovně, co vy na to?

hn-levezhůavi02.jpg

Re: Výhybková návěstidla

PříspěvekNapsal: pon 30 bře, 2020 4:27 pm
od Myšpulín
Tady máš názorný příklad, jak se to dělalo ve skutečnosti: https://mapy.cz/zakladni?x=15.7355344&y=50.5381499&z=20&l=0&base=ophoto. Ze stavědla to vybíhá na povrch, část následně opět klesá do žlabu, část pokračuje horem dál. Je to po rekonstrukci, kdy byla snesena vlečka, takže poslední kanál se v místě lampy lomí, podcházel zde pod bývalou vlečkou, která směřovala dolů. Proto to S. Takže bych soudil, že u tebe by byla druhá výhybka napojena od toho "podvodu" zpět vlevo, pokud se to vejde, nebo za první výhybkou podlézt na druhou stranu a tam to napojit. To vedení vrchem by bylo parádní, ale v praxi asi neproveditelné, aby to k něčemu vypadalo.

Re: Výhybková návěstidla

PříspěvekNapsal: pon 30 bře, 2020 9:20 pm
od Trixt
Myšpulín: Nejsem si jist, jestli jsem správně pochopil druhou navrhovanou variantu. ale všiml jsem si na tebou odkazovaném nádraží, že drátovodná trasa může podcházet i výhybku, nejen mimo ni. Myslel jsi to tedy takto? Pokud ne, nemohl bys mi to načrtnout?

hn-levezhůavi03.jpg

Re: Výhybková návěstidla

PříspěvekNapsal: úte 31 bře, 2020 8:16 am
od Polabský
Hezký den,
tak mi tak napadlo, že ve skutečnosti by možná obě výhybky do šturců nebyly stavěny centrálně ale ručně s blokovanými klíči ve stojanu. To by záleželo na provozní frekvenci.
Je to ovšem jen můj subjektivní názor.

Ještě připomínka k návěstním lampám. V době kdy se začalo přecházet na modernější provedení, bylo docela běžné použití nových na průjezdných kolejích a bokem dožívalo staré provedení.

Re: Výhybková návěstidla

PříspěvekNapsal: úte 31 bře, 2020 8:17 am
od Polabský
Hezký den,
tak mi tak napadlo, že ve skutečnosti by možná obě výhybky do šturců nebyly stavěny centrálně ale ručně s blokovanými klíči ve stojanu. To by záleželo na provozní frekvenci.
Je to ovšem jen můj subjektivní názor.

Ještě připomínka k návěstním lampám. V době kdy se začalo přecházet na modernější provedení, bylo docela běžné použití nových na průjezdných kolejích a bokem dožívalo staré provedení.

Re: Výhybková návěstidla

PříspěvekNapsal: úte 31 bře, 2020 9:48 am
od PajaF
Pokud je kolej na obrazku uplne dole manipulacni, byly by prvni tri vyhybky (pocitane zprava) ovladane manualne a uzamykane vymenovymi zamky, pricemz druha z nich by mela zavislost s tou treti. Klice od nich by byly bud v pakovem pristroji na stavedle nebo by byly drzeny v emg. zamku ve stojanu u vyhybek.

Jeslize je dopravni,pak je ze stavedla ovladana i prvni vyhybka. V tom pripade jsou obe kuse koleje jistene vykolejkou.

Re: Výhybková návěstidla

PříspěvekNapsal: úte 31 bře, 2020 11:23 am
od Myšpulín
Trixt: Začnu od výhybky. Ne doprava ale doleva, mezi jazyky druhé a srdcovkou první na druhou stranu a zde se napojit na kanál k třetí výhybce. Přesně jak to je vidět na mnou uváděném odkazu pro druhou výhybku zleva. Je to ta první odbočka, ostatní jde dál vzduchem, proto to není vidět. Tady máš boční pohled pro představu: https://mapy.cz/zakladni?x=15.7348307&y=50.5385560&z=20&pano=1&base=ophoto&pid=65349533&yaw=3.049&fov=0.957&pitch=0.157

Re: Výhybková návěstidla

PříspěvekNapsal: úte 31 bře, 2020 6:05 pm
od Trixt
Myšpulín píše:Trixt: Začnu od výhybky. Ne doprava ale doleva, mezi jazyky druhé a srdcovkou první na druhou stranu a zde se napojit na kanál k třetí výhybce. ...

Moc se omlouvám, snad jsem to tedy teď pochopil správně. Alespoň doufám. Ještě mně napadly dvě varianty jak se dostat k výhybkám do šturců. které bych chtěl ovládat ze stavědla, neb bych chtěl i tuto kolej udělat jako dopravní. Která z těch variant je lepší? Červená nebo zelená?

hn-levezhůavi04.jpg

Re: Výhybková návěstidla

PříspěvekNapsal: úte 31 bře, 2020 6:41 pm
od Myšpulín
Ad Trixt: Není zač se omlouvat, nevyjadřuji se asi dost přesně a navíc jsem líný stáhnout, upravit a vrátit obrázek. Co se týče napojení ke druhé výhybce, ano, takto. A jak dál, neporadím, nejsem od fochu. Doporučuji, pokud jiní od fochu neporadí, projíždět mapy a koukat jak to kde je. Ale asi bych to řešil opět tak, jak to je u nás https://mapy.cz/turisticka?x=15.7360045&y=50.5374957&z=20&base=ophoto, tedy v tvém případě bych napojil obě pravé výhybky až za další kolejí, tedy poté, co červená trasa od stavědla podejde pod kolejí, pokračovat mezi těmito kolejemi a k vlastním výhybkám podejít vždy sousední kolej, tedy vypustit to červené esíčko vpravo. Tzn. pravou červenou s napojením oněch dvou výhybek posunout o kolej výš. Hlavní trasa tedy bude od stavědla, odbočí z ní tři odbočky pro výhybky, pak podejde pod třetí výhybkou a v mezeře mezi těmito kolejemi bude pokračovat dále. Odtud jeden pár odbočí dolů, podejde kolej a napojí se k přestavníku. Stejně tak poslední pár na konci té přímé trasy opět zahnout, opět podejít kolej a pak k přestavníku. Snad jsem to popsal jasně.
Ještě jednou promiň za mou lenost.

Re: Výhybková návěstidla

PříspěvekNapsal: úte 31 bře, 2020 8:24 pm
od Trixt
Myšpulín: Díky moc za trpělivost.Spekuluji jak to udělat. Asi to tedy udělám tak, jak navrhuješ, akorát se budu muset posunout k jedné koleji, neb tam bude návěstidlo. Ale to nevadí, neb podobně je to i na tvém odkazu na mapy, že drátovod vede kolem návěstidla.