Výhybková návěstidla, drátovody

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Výhybková návěstidla, drátovody

Příspěvekod Ivan » ned 26 úno, 2023 11:52 am

Myšpulín píše:Kritizovat nebudu, nejsem takový znalec. Ale osobně bych obě stavědla umístil více do stanice. To pravé mezi kusou a první výhybku (do místa poblíž srdcovky), to levé opět mezi obě výhybky (co jsou písmena jo ze slova Kolejová). Soudím tak podle umístění tady u nás, ale je možné, že různé dráhy si to dělaly jinak a po svém.


Souhlas, stavědlo na pravém zhlaví bych dal hned k první výhybce. Na levém zhlaví zřejmě na místo textu "kolejová váha".

Drátovody se pak tahají co nejpřímější cestou s co nejméně záhyby. To mi však přijde, že máš docela dobře.

Mimochodem, k čemu je ve stanici strážní domek? To jsem snad ještě neviděl.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1701
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Výhybková návěstidla, drátovody

Příspěvekod mnitka » ned 26 úno, 2023 1:06 pm

Ahoj, Radku.
Nabízím svůj názor na věc i s příkladem skutečné stanice Sokolnice- Telnice kde je přízemní stavědlo takto mezi kolejemi i s prostorovou rezervou. Poloha stavědla je vymezena zelenou tečkou.
1.jpg

V případě druhého zhlaví je věc složitější. V prvé řadě bych změnil polohu skupinových odjezdových návěstidel (červené tečky). Do polohy stavědla se promítá spousta okolností, v zásadě lze souhlasit s názorem, že by stavědlo mělo být co nejblíže řízeným dějům, tedy v tomto případě více ve stanici. Současně je třeba mít na paměti, že dopravní zaměstnanec na stavědle musí mít za všech okolností přehled o svém svěřeném obvodu, vidět by tedy měl ideálně od vjezdových po odjezdová návěstidla. Je také třeba přihlédnout k tomu, zda nebude za provozu častá situace stání či odstavení vozidel přímo před stavědlem což by vyžadovalo zřízení věžového stavědla, to platí i u stavědla na vnitřní straně oblouku. Přikládám obrázek St. 1 v Blansku (mezilehlá stanice na dvoukolejné trati), kde právě tyto aspekty přinesly stavbu nikoli přízemního stavědla.
ě.jpg

Obrázek pochází z fb profilu BRŇÁK.
Přílohy
Blansko st1.jpg
Uživatelský avatar
mnitka
 
Příspěvky: 1224
Registrován: úte 28 říj, 2008 7:08 am
Bydliště: Brno

Re: Výhybková návěstidla, drátovody

Příspěvekod rawen » ned 26 úno, 2023 1:23 pm

Díky všem za názory, rady a připomínky.
Začnu tím nejjednodušším - Strážní domek, atd. jsou názvy staveb KB model, které chci použít. Nikoliv jejich funkce. Konkrétně z toho domku bude sklad maziv...
Poloha stavědel - inspiroval jsem se Martinicemi v Krkonoších a Dolní Lipkou, kde jsou stavědla naopak hodně vytažená. Ale OK, posunu je.
Poloha návěstidel - taky upravím, v tomto směru jsem úplný lajk.

Díky, jdu to překreslit, Radek
rawen
 
Příspěvky: 1700
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Výhybková návěstidla, drátovody

Příspěvekod Vladimír_B » ned 26 úno, 2023 2:02 pm

Ivan píše:Mimochodem, k čemu je ve stanici strážní domek? To jsem snad ještě neviděl.

Místo stavědla. Třeba trať Plzeň - Žatec otevřená v r. 1873 to tak měla u původních stanic. Až s nárůstem dopravy, když vykořisťování strážníků trati už překročilo únosnou mez - byli by v práci třeba 20 hodin a nechtěli tolerovat v kuchyni cizí návštěvy, kuchyň byla zároveň i služební místností, tak to vyústilo ve stavbu oddělených služebních místností. Buď zvětšení strážního domku, nebo stavba samotné budky (Zv, stanoviště), nebo rovnou stavědla. Další proměnná je prodlužování stanic - třeba ve Třemošné je díky tomu wechtr uprostřed stanice a v Kaznějově u přejezdu s I/27 - naproti stálo stavědlo. Spousta wechtrů je už samozřejmě zbouraná.
Dále je dobré si uvědomit, že se skoro žádná ("hlavní") trať nepostavila před těmi 150 a více lety s elektromechanikou v plné palbě a se stavědly. Nebylo skoro nic, ani základní výměnové zámky, nebyl telefon, nebyla průběžná brzda, skoro nebylo vlakové topení. Horkou novinkou byl zvonkový telegraf ("Číňan") a distanční návěstidlo... Hic sunt leones - asi tak nám to připadá, při pohledu z 21. století. :D
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Výhybková návěstidla, drátovody

Příspěvekod rawen » ned 26 úno, 2023 3:27 pm

Ahoj, prosím o kontrolu u(o)pravené verze.

... (vymazáno)

Předem díky, Radek
Naposledy upravil rawen dne úte 28 úno, 2023 9:20 pm, celkově upraveno 1
rawen
 
Příspěvky: 1700
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Výhybková návěstidla, drátovody

Příspěvekod Myšpulín » ned 26 úno, 2023 6:59 pm

Opět budu rejpat.
Vpravo: Vrchní větev nejprve ze stavědla vlevo, napojit obě dvě výhybky a pak teprve překročit vlečkovou kolej a k poslední výhybce. Určitě ne pod (před) skladištěm, bylo by to zasypáváno skládaným substrátem, který se sype při vykládání. To dolů je O.K.
Vlevo: Doleva jen k první výhybce. Zbytek doprava jak máš k návěstidlům do středu. A zde jsou dvě možnosti. První, pokračovat dál pod kolejí ke skladu, zde rozdělit doleva k symetrické výhybce vlevo a doprava pod kolejí k symetrické a dvěma klasickým. Druhá asi lepší, k symetrické vlevo podle předchozího, pro ostatní pokračovat kolem návěstidla a teprve zde pod výhybkou nahoru k tomu, co už máš namalováno.
Tady je vidět situace u nás, jak jsem psal. https://mapy.cz/zakladni?source=muni&id=2903&ds=1&x=15.7350913&y=50.5382282&z=20&base=ophoto a https://mapy.cz/zakladni?source=muni&id=2903&ds=1&x=15.7398429&y=50.5354366&z=20&base=ophoto. Pokud to je nesrozumitelné, zítra namaluji.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: Výhybková návěstidla, drátovody

Příspěvekod rawen » ned 26 úno, 2023 8:14 pm

S tím skladištěm jsem si to taky říkal...
A posunul jsem jedno odjezdové návěstidlo, protože dopravní koleje, navíc s nástupišti, jsou (neželezničářsky) všechny čtyři pod depem.
Takže takto:
zhlaví_1 - z.jpg

zhlaví_2 - z.jpg


Děkuju za pomoc, Radek
rawen
 
Příspěvky: 1700
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Výhybková návěstidla, drátovody

Příspěvekod Ivan » ned 26 úno, 2023 9:11 pm

Mnohem lepší. Ještě zamyšlení, ta spodní kolej, je-li manipulační a slouží-li hlavně vlečce, tak by nemusela být ani stavěna ze stavědla, ale ručně. Nejsem však žádný odborník, řekněme spíš jen pozorovatel na železnici :D

Díky za vysvětlení ke strážnimu domku, je to jasné. Nicméně moje možná až hloupá poznámka vyvolala příspěvek Vladimíra, který byl pro mne zajímavý a poučný. Díky.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1701
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Výhybková návěstidla, drátovody

Příspěvekod rawen » pon 27 úno, 2023 5:54 am

Ahoj Ivane, já jsem hlavně stavitel, takže se rád nechám poučit.
Spodní koleje jsou vlastně dvě. Úplně dole (napravo) kusá sloužící hlavně jako výtažná a úvrať pro vlečku dřevozpracujícího podniku. A nad ní klasická manipulační s odbočkou do vlečkového areálu nalevo dole.
Obě jsou určeny pro manipulaci a z obou lze "ohrozit"/ovlivnit provoz na dopravních kolejích - proto to napojení ke stavědlům.
Toť mé laické chápání železničního provozu...

Radek
rawen
 
Příspěvky: 1700
Registrován: stř 08 dub, 2009 10:42 am
Bydliště: Prostějov

Re: Výhybková návěstidla, drátovody

Příspěvekod mnitka » úte 28 úno, 2023 2:30 pm

zhlaví_2 - z.jpg
zhlaví_2 - z.jpg (75.74 KiB) Zobrazeno 2215 krát

zhlaví_1 - z.jpg
zhlaví_1 - z.jpg (65.28 KiB) Zobrazeno 2215 krát

Chápu správně, že označené výhybky jsou závorovány?
Které koleje ve stanici jsou dopravní a které jsou manipulační?
Uživatelský avatar
mnitka
 
Příspěvky: 1224
Registrován: úte 28 říj, 2008 7:08 am
Bydliště: Brno

Re: Výhybková návěstidla, drátovody

Příspěvekod Myšpulín » úte 28 úno, 2023 3:58 pm

mnitka píše:Chápu správně, že označené výhybky jsou závorovány?

Dotaz: Ač asi otázka vyzní expresivně, je myšlena upřímně a laicky. Proč by výhybky na manipulačních kolejí nemohly být přestavovány centrálně?
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: Výhybková návěstidla, drátovody

Příspěvekod mnitka » úte 28 úno, 2023 4:15 pm

Myšpulín píše:
mnitka píše:Chápu správně, že označené výhybky jsou závorovány?

Dotaz: Ač asi otázka vyzní expresivně, je myšlena upřímně a laicky. Proč by výhybky na manipulačních kolejí nemohly být přestavovány centrálně?


Nerozporuji obecnou potřebu závorování výhybek v manipulačních kolejích. jen mi nejsou jasny důvody proč to tak má být v konkrétních označených případech. V obvodu strojové stanice není přeci třeba mít zabezpečené výhybky.
Uživatelský avatar
mnitka
 
Příspěvky: 1224
Registrován: úte 28 říj, 2008 7:08 am
Bydliště: Brno

Re: Výhybková návěstidla, drátovody

Příspěvekod Myšpulín » úte 28 úno, 2023 4:23 pm

mnitka píše:
Myšpulín píše:
mnitka píše:Chápu správně, že označené výhybky jsou závorovány?

Dotaz: Ač asi otázka vyzní expresivně, je myšlena upřímně a laicky. Proč by výhybky na manipulačních kolejí nemohly být přestavovány centrálně?


Nerozporuji obecnou potřebu závorování výhybek v manipulačních kolejích. jen mi nejsou jasny důvody proč to tak má být v konkrétních označených případech. V obvodu strojové stanice není přeci třeba mít zabezpečené výhybky.

Teď jsem asi někde mimo, protože na schématech nevidím jediný drátovod k závorníku. Pokud bych ho mermomocí chtěl modelovat, pak bych jej umístil k oběma krajním výhybkám a drátovod k němu vedl na opačnou stranu výhybky než je přestavník.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: Výhybková návěstidla, drátovody

Příspěvekod mnitka » úte 28 úno, 2023 4:46 pm

:arrow: Myšpulín
Dobře, na závorníky tedy zapomínám. V tom případě mi přijde nepravděpodobné, aby fialově označené výhybky byly přestavovány ze stavědla.
Uživatelský avatar
mnitka
 
Příspěvky: 1224
Registrován: úte 28 říj, 2008 7:08 am
Bydliště: Brno

Re: Výhybková návěstidla, drátovody

Příspěvekod tomkanka » úte 28 úno, 2023 5:04 pm

Závorníky by měly mít všechny výměny s mech. přestavníkem v hlavních kolejích, jinak je po nich jízda proti hrotu 60 km/h (při mech. přestavník+závodník 120 km/h). Prestavnik je z jedné strany, závorník z druhé, drátovody k takové výhybce vedou pouze z jedné strany k přestavníku a k závorníku procházejí žlabem po kolejí.
Výhybky vedoucí na manipulační kolej dálkově obsluhované být mohou, pokud však taková výměna není krytá návěstidly ze všech stran, je výhodnější stavění ruční, a to buď vypnutím z ústředního stavění (trojstavná páka), nebo je výhybka jen zavorovaná, nebo (a to nejčastěji) opatřena vyměnovymi zámky. To platí, pokud je výhybka na dopravní kolejí, nebo slouží jako odvrat (totéž u výkolejek).
Pokud se jedná o výhybku pouze pro manipulační koleje, zpravidla nebude zabezpečená vůbec.
tomkanka
 
Příspěvky: 155
Registrován: ned 17 lis, 2013 9:48 pm

PředchozíDalší

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 35 návštevníků