Výhybková návěstidla, drátovody

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Výhybková návěstidla, drátovody

Příspěvekod Trixt » sob 28 bře, 2020 5:31 pm

Ahoj, měl bych malý dotaz k výhybkovým návěstidlům. Chci se pohybovat v V epoše, 90 léta, ale chtěl bych zachovat provoz stavědel. V této souvislosti jsem se chtěl zeptat, zda modelovat ovládání výhybek ze stavědla spíše jako mechanické s drátovody nebo jako ovládání elektrické (přestavování výměn pomocí elektromotoru)?
Naposledy upravil Trixt dne pon 02 lis, 2020 3:31 pm, celkově upraveno 1
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Výhybková návěstidla

Příspěvekod Michal Šuhajda » sob 28 bře, 2020 6:11 pm

Ahoj elektromotorické přestavníky jsou záležitost mnohem starší než z 90 let 20.stol. (cca a sto let). Na druhou stranu v přestavbách a úpravách stanic Č(S)D nijak nekvaltovaly.
Můžeš tedy použit to, co se Ti víc zamlouvá.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2379
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Výhybková návěstidla

Příspěvekod look23 » sob 28 bře, 2020 10:31 pm

Jde použít i oboje.
Pro 2 nejpoužívanější kolege použít elektrické ovládání a pro zbylé drátovody.
Občas se to tak dělalo, když byl problém s drátovody a aby to tak moc nestálo, tak se udělalo jen to nejnutnější.
TT/H0, ČSD epocha IV, V - z21+MM
look23
 
Příspěvky: 1177
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm

Re: Výhybková návěstidla

Příspěvekod Trixt » sob 28 bře, 2020 11:53 pm

Díky moc. Lze tedy obojí. Pokud to dobře chápu, tak když je výhybka ovládána dálkově ze stavědla a to buď pomocí drátovodů nebo elektricky, je závaží označeno žlutě a jeho sklon je maximálně 45° od svislé osy. Vlastní návěstidlo pak může vypadat různě. Předpokládám, že když chci zachovat stavědlo, tak i kdybych nepoužil drátovody, bude návěstidlo vypadat dle níže uvedených variant. Kterou bych měl spíše použít?

Obrázek nebo Obrázek
Obrázky jsou umístěny na stránkách http://vlaky.bestsite.cz.
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Výhybková návěstidla

Příspěvekod cipisekmp » ned 29 bře, 2020 7:51 am

Ahoj, ja jsem vychazel z realne stanice. http://kzmslovacko.cz/index.php/skutecna-zeleznice/30-stanice-bzenec/161-dratovodne-sachty Je tam videt i jak vedou dratovody a jake jsou navestidla. Cipisekmp.
H0/MODULY SLOVÁCKO

www.kzmslovacko.cz
Uživatelský avatar
cipisekmp
 
Příspěvky: 1582
Registrován: ned 08 čer, 2008 6:55 am
Bydliště: Moravsky Pisek

Re: Výhybková návěstidla

Příspěvekod Trixt » pon 30 bře, 2020 7:06 am

cipisekmp: Díky moc za odkaz. Ten Bzenec mě docela inspiroval.

Rozhodl jsem se, že tedy výhybky budu přehazovat pomocí drátovodů. Jak je ale správně vést? Je to úplně jedno, nebo to má pravidla? Je jasné, že v každém ohybu je šachta, jde mi ale spíše o to, kudy vést trasy k jednotlivým výhybkám. Navrhl jsem to následovně, co vy na to?

hn-levezhůavi02.jpg
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Výhybková návěstidla

Příspěvekod Myšpulín » pon 30 bře, 2020 4:27 pm

Tady máš názorný příklad, jak se to dělalo ve skutečnosti: https://mapy.cz/zakladni?x=15.7355344&y=50.5381499&z=20&l=0&base=ophoto. Ze stavědla to vybíhá na povrch, část následně opět klesá do žlabu, část pokračuje horem dál. Je to po rekonstrukci, kdy byla snesena vlečka, takže poslední kanál se v místě lampy lomí, podcházel zde pod bývalou vlečkou, která směřovala dolů. Proto to S. Takže bych soudil, že u tebe by byla druhá výhybka napojena od toho "podvodu" zpět vlevo, pokud se to vejde, nebo za první výhybkou podlézt na druhou stranu a tam to napojit. To vedení vrchem by bylo parádní, ale v praxi asi neproveditelné, aby to k něčemu vypadalo.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: Výhybková návěstidla

Příspěvekod Trixt » pon 30 bře, 2020 9:20 pm

Myšpulín: Nejsem si jist, jestli jsem správně pochopil druhou navrhovanou variantu. ale všiml jsem si na tebou odkazovaném nádraží, že drátovodná trasa může podcházet i výhybku, nejen mimo ni. Myslel jsi to tedy takto? Pokud ne, nemohl bys mi to načrtnout?

hn-levezhůavi03.jpg
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Výhybková návěstidla

Příspěvekod Polabský » úte 31 bře, 2020 8:16 am

Hezký den,
tak mi tak napadlo, že ve skutečnosti by možná obě výhybky do šturců nebyly stavěny centrálně ale ručně s blokovanými klíči ve stojanu. To by záleželo na provozní frekvenci.
Je to ovšem jen můj subjektivní názor.

Ještě připomínka k návěstním lampám. V době kdy se začalo přecházet na modernější provedení, bylo docela běžné použití nových na průjezdných kolejích a bokem dožívalo staré provedení.
Polabský
 
Příspěvky: 854
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: Výhybková návěstidla

Příspěvekod Polabský » úte 31 bře, 2020 8:17 am

Hezký den,
tak mi tak napadlo, že ve skutečnosti by možná obě výhybky do šturců nebyly stavěny centrálně ale ručně s blokovanými klíči ve stojanu. To by záleželo na provozní frekvenci.
Je to ovšem jen můj subjektivní názor.

Ještě připomínka k návěstním lampám. V době kdy se začalo přecházet na modernější provedení, bylo docela běžné použití nových na průjezdných kolejích a bokem dožívalo staré provedení.
Polabský
 
Příspěvky: 854
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: Výhybková návěstidla

Příspěvekod PajaF » úte 31 bře, 2020 9:48 am

Pokud je kolej na obrazku uplne dole manipulacni, byly by prvni tri vyhybky (pocitane zprava) ovladane manualne a uzamykane vymenovymi zamky, pricemz druha z nich by mela zavislost s tou treti. Klice od nich by byly bud v pakovem pristroji na stavedle nebo by byly drzeny v emg. zamku ve stojanu u vyhybek.

Jeslize je dopravni,pak je ze stavedla ovladana i prvni vyhybka. V tom pripade jsou obe kuse koleje jistene vykolejkou.
PajaFt
Uživatelský avatar
PajaF
 
Příspěvky: 202
Registrován: sob 31 črc, 2010 4:36 pm
Bydliště: Waier in Sudetenland

Re: Výhybková návěstidla

Příspěvekod Myšpulín » úte 31 bře, 2020 11:23 am

Trixt: Začnu od výhybky. Ne doprava ale doleva, mezi jazyky druhé a srdcovkou první na druhou stranu a zde se napojit na kanál k třetí výhybce. Přesně jak to je vidět na mnou uváděném odkazu pro druhou výhybku zleva. Je to ta první odbočka, ostatní jde dál vzduchem, proto to není vidět. Tady máš boční pohled pro představu: https://mapy.cz/zakladni?x=15.7348307&y=50.5385560&z=20&pano=1&base=ophoto&pid=65349533&yaw=3.049&fov=0.957&pitch=0.157
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: Výhybková návěstidla

Příspěvekod Trixt » úte 31 bře, 2020 6:05 pm

Myšpulín píše:Trixt: Začnu od výhybky. Ne doprava ale doleva, mezi jazyky druhé a srdcovkou první na druhou stranu a zde se napojit na kanál k třetí výhybce. ...

Moc se omlouvám, snad jsem to tedy teď pochopil správně. Alespoň doufám. Ještě mně napadly dvě varianty jak se dostat k výhybkám do šturců. které bych chtěl ovládat ze stavědla, neb bych chtěl i tuto kolej udělat jako dopravní. Která z těch variant je lepší? Červená nebo zelená?

hn-levezhůavi04.jpg
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Výhybková návěstidla

Příspěvekod Myšpulín » úte 31 bře, 2020 6:41 pm

Ad Trixt: Není zač se omlouvat, nevyjadřuji se asi dost přesně a navíc jsem líný stáhnout, upravit a vrátit obrázek. Co se týče napojení ke druhé výhybce, ano, takto. A jak dál, neporadím, nejsem od fochu. Doporučuji, pokud jiní od fochu neporadí, projíždět mapy a koukat jak to kde je. Ale asi bych to řešil opět tak, jak to je u nás https://mapy.cz/turisticka?x=15.7360045&y=50.5374957&z=20&base=ophoto, tedy v tvém případě bych napojil obě pravé výhybky až za další kolejí, tedy poté, co červená trasa od stavědla podejde pod kolejí, pokračovat mezi těmito kolejemi a k vlastním výhybkám podejít vždy sousední kolej, tedy vypustit to červené esíčko vpravo. Tzn. pravou červenou s napojením oněch dvou výhybek posunout o kolej výš. Hlavní trasa tedy bude od stavědla, odbočí z ní tři odbočky pro výhybky, pak podejde pod třetí výhybkou a v mezeře mezi těmito kolejemi bude pokračovat dále. Odtud jeden pár odbočí dolů, podejde kolej a napojí se k přestavníku. Stejně tak poslední pár na konci té přímé trasy opět zahnout, opět podejít kolej a pak k přestavníku. Snad jsem to popsal jasně.
Ještě jednou promiň za mou lenost.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: Výhybková návěstidla

Příspěvekod Trixt » úte 31 bře, 2020 8:24 pm

Myšpulín: Díky moc za trpělivost.Spekuluji jak to udělat. Asi to tedy udělám tak, jak navrhuješ, akorát se budu muset posunout k jedné koleji, neb tam bude návěstidlo. Ale to nevadí, neb podobně je to i na tvém odkazu na mapy, že drátovod vede kolem návěstidla.
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Další

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků