Stránka 1 z 1

818.027 - kola?

PříspěvekNapsal: pát 13 bře, 2020 8:33 am
od Marthin
Zdravím příchozí,
chtěl jsem se zeptat na typy kol u tendru řady 818.027 - jestli byla loukoťová a nebo plná.
Nikde nemohu dohledat fakta a u technických výkresů není vyznačeno.
Předem díky
MF

Re: 818.027 - kola?

PříspěvekNapsal: pát 13 bře, 2020 4:30 pm
od hank
Marthin píše:... chtěl jsem se zeptat na typy kol u tendru řady 818.027 - jestli byla loukoťová a nebo plná.
Nikde nemohu dohledat fakta a u technických výkresů není vyznačeno.


Plná. Zdroj: Svět železnice - Speciál S1/2007, str. 56.

A správný pojem není loukoťová kola - s těmi jezdily formanské vozy... :lol: Železniční vozidla mají paprsková kola, přičemž ta část kola, která se skládá z paprsků, se nazývá hvězdice, takže se říká i hvězdicová kola. Plná kola mají naproti tomu kotouče. A na hvězdice nebo kotouče se nasazují obruče.

Re: 818.027 - kola?

PříspěvekNapsal: pát 13 bře, 2020 5:25 pm
od Marthin
Dobre, opravuji se - paprsková.
Ale mám tu jednu nesrovnalost: na typácích od Kratochvíla (nákladní lokomotivy 1.díl) u 434.1 má tendr 818.012 / 818.xx paprsková kola - tak jak to tedy je?
nemám problém dosadit plná kola místo paprskových, ale jde mi o to, aby se to nerozcházelo se skutečností.
dík
M.

Re: 818.027 - kola?

PříspěvekNapsal: pát 13 bře, 2020 5:48 pm
od hank
Marthin: Je řeč o stavu z výroby. Kratochvíl kreslil většinou skutečné lokomotivy po desítkách let provozu. K výměnám dvojkolí za provozu samozřejmě mohlo z různých důvodů docházet. Viz třeba kotoučová kola zachycená na snímcích ze 30. - 50. let u některých lok. 310.0, které prokazatelně z výroby měly kola paprsková. Jestliže nemáš zdokumentovaný konkrétní tendr v konkrétní době s paprskovými koly, neuděláš chybu, když zvolíš kola kotoučová.

Re: 818.027 - kola?

PříspěvekNapsal: pát 13 bře, 2020 5:55 pm
od Marthin
Já mám fotografii lokomotivy 434.264 s tendrem 818.0 - pořadové číslo jsem dohledal dle sešrotování a jedná se o řadu 027.
Jenže na spodek tendru moc není vidět - je to malá fotka a chvílemi mám pocit, že koly prosvítá (paprsková) a chvíli ne. Je možné předpokládat, že 516 byla na provoz malá, tak repasovali 818 a mohli dát kola i plná.
Ale to by znamenalo celý spodek předělat - hlavně brzdové ústrojí.
Otázkou je jestli tendr nebyl zapřažen, když 516 dosloužila. Zkouším jen zjistit malý detail, ale co se týče kol, asi máš pravdu v tom, že v tuto chvíli je to celkem jedno.

Re: 818.027 - kola?

PříspěvekNapsal: pát 13 bře, 2020 5:56 pm
od MirekTT

Re: 818.027 - kola?

PříspěvekNapsal: pát 13 bře, 2020 7:13 pm
od Marthin
MirekTT píše:Tohle jste četli?
viewtopic.php?p=270219#p270219


ano četl, akorát jsem potřeboval jistotu, když ve výkresech jsou paprsková kola.
jinak díky.
M.

Re: 818.027 - kola?

PříspěvekNapsal: ned 15 bře, 2020 9:28 pm
od Petr Berka
Marthin píše:
MirekTT píše:Tohle jste četli?
viewtopic.php?p=270219#p270219


ano četl, akorát jsem potřeboval jistotu, když ve výkresech jsou paprsková kola.
jinak díky.
M.


Obávám se, že chyba je jen v Milošových výkresech. Nikde jinde jsem loukoťová neviděl. Kromě zmiňovaného speciálu SŽ doporučuju i 1. díl České stavby parních lokomotiv, tam je typák taky.
Na všech fotkách, co jsem o víkendu prošel, mám 818.0 s plnými koly. Nenašel jsem jedinou s paprsky.

Re: 818.027 - kola?

PříspěvekNapsal: stř 04 říj, 2023 3:04 pm
od JuraHT