Stránka 1 z 1

Modernizace žst Hustopeče u Brna

PříspěvekNapsal: pon 23 pro, 2019 11:04 pm
od hank
Podobně jako židlochovická lokálka, také místní dráha Šakvice - Hustopeče u Brna prohází t. č. zásadní rekonstrukcí včetně elektrifikace s cílovým stavem plné integrace do IDS JMK.

Stávající stav stanice Hustopeče u Brna je zdejšímu publiku zřejmě dobře známý, dokonce se stal i námětem jednoho z plánků Milana Ferdiána.

hustopece_ted.jpg


Nová podoba stanice bude podobně jako v Židlochovicích upravena pro provoz vratných souprav, nicméně bude ponechána jedna průběžná manipulační kolej pro nakládku a vykládku:

hustopece_potom.jpg


(Plánky jsou z projektové dokumentace SUDOP, která je ke stažení zde: https://zakazky.szdc.cz/contract_display_2622.html)

Takže i modernizovaná stanice Hustopeče u Brna bude vhodným námětem pro provoz koncové stanice v epoše VI., a to i ve formě minikolejiště.

Ještě se necháme překvapit, jaká vozidla si Jihomoravský kraj opatří pro plánovanou krajskou "půjčovnu" železničních vozidel, protože ta budou nepochybně zajíždět i do Hustopečí.

Re: Modernizace žst Hustopeče u Brna

PříspěvekNapsal: stř 25 pro, 2019 7:25 am
od Ivan
Překvapit už se nenecháme, budou to Panthery od Šádewerk.

Re: Modernizace žst Hustopeče u Brna

PříspěvekNapsal: stř 25 pro, 2019 8:24 am
od HonzaM
Stanice bude ovládána dálkově JOP a vybavena návěstidly? V případě manipulace zřejmě bude personál v komunikaci s dispečerem telefonicky. Je to hezká stanice pro modulovku, kde je často problém zakončení jednotlivých větví layoutu. Stanice asi nebude elektrifikovaná, takže bych vlaky tipoval spíš na RegioSharky, RegioPanter je pokud se nepletu elektrická jednotka. Záleží na tom jaká železniční společnost bude trať obsluhovat.

Re: Modernizace žst Hustopeče u Brna

PříspěvekNapsal: stř 25 pro, 2019 9:14 am
od T 478 3022
HonzaM píše:Stanice bude ovládána dálkově JOP a vybavena návěstidly? V případě manipulace zřejmě bude personál v komunikaci s dispečerem telefonicky. Je to hezká stanice pro modulovku, kde je často problém zakončení jednotlivých větví layoutu. Stanice asi nebude elektrifikovaná, takže bych vlaky tipoval spíš na RegioSharky, RegioPanter je pokud se nepletu elektrická jednotka. Záleží na tom jaká železniční společnost bude trať obsluhovat.

Návěstidla tam jsou cca 2-3 roky.Ovládání bude z CDP Přerov,tak jako celá štreka.Té manipulace tam podle mne moc nebude.Jednotka tam vjede k péronu,a pak zase odjede,jak v Židlochovicích.Stanice určitě bude elektrifikovaná.Viz.Hankův příspěvek.

Re: Modernizace žst Hustopeče u Brna

PříspěvekNapsal: stř 25 pro, 2019 9:48 am
od sidlo
HonzaM píše:V případě manipulace zřejmě bude personál v komunikaci s dispečerem telefonicky.


Pro případ manipulace tam budou pomocná stavědla. Dispečer předá řízení vedoucí,u posunu. Ten si to odposunuje a řízení vrátí zpět dispečerovi.

Re: Modernizace žst Hustopeče u Brna

PříspěvekNapsal: stř 25 pro, 2019 10:42 am
od hank
Ivan: Ano, mezitím už jsem se taky poučil... JmK si objednává do svého vlastnictví 2- i 3dílné jednotky a bude je zapůjčovat dopravcům, se kterými uzavře smlouvy o provozu VHD. Jde o úplně stejný systém jako na některých lokálkách za císařpána nebo i ČSD, kde vozidla patřila vlastníkům lokálek a jezdily s nimi kkStB, některá velká soukromá železniční společnost nebo později ČSD. Těch jednotek bude několik desítek a od jednotek 640 a 650 pro ČD se zřejmě budou lišit především vnitřním vybavením a dalšími detaily.

Re: Modernizace žst Hustopeče u Brna

PříspěvekNapsal: stř 25 pro, 2019 11:05 am
od hank
Podle aktuálních služebních pomůcek se s pravidelnou nákladní dopravou do Hustopečí sice nepočítá, nicméně její možnost zůstane zachována. A možnost objetí se bude jistě hodit i při mimořádnostech podobných jako 23. 12., kdy vratnou soupravu vlaku 4919 do Židlochovic se chcíplým syslem vezly dvě plechovky.

Re: Modernizace žst Hustopeče u Brna

PříspěvekNapsal: stř 25 pro, 2019 1:15 pm
od Lubomír
Hustopeče nebo Židlochovice budou skvělý námět pro model moderní železnice VI. epochy právě proto, že to budou koncové malé staničky. Přesto budou disponovat poměrně dlouhými nástupními hranami 170 m, jejíž přílišná modelová redukce kvůli zachování autenticity není žádoucí, proto dle mého názoru minikolejiště padá. Je to ale výborný námět na moduly a sám jako příznivce I., II. nebo VI. epochy nad jednou z těchto dvou uvažuji. Výhody jednotlivých pro modelové ztvárnění:
Židlochovice
- přiléhají k autobusovému terminálu, což je zajímavé pro znázornění provozu modelů autobusů,
- jsou úplně nejkratší a obě koleje v obloucích o poloměru 300 m, téměř za hranami následuje jediná také poměrně krátká výhybka, takže stačí dva moduly bez výrazné délkové redukce,
- krásná výpravna zachovávající původní podobu.
Hustopeče
- je zde mimo dvě kusé dopravní koleje s hranami 170 m dlouhými i oboustranně zapojená manipulační kolej s novou plochou nákladiště pro zachování nakládky kovošrotu, což je bezvadné zpestření provozu, lokomotiva 742 a 3 Easy na modelářském trhu jsou,
- nástupiště v přímé jsou přece jen modelově jednodušší, než v oblouku.
V obou případech je potřeba modelově se připravit:
- na modelářském trhu prakticky neexistují moderní střídavé elektrické jednotky,
- ani trh s modelovými doplňky se nezabývá moderními prvky infrastruktury, jako je betonová dlažba s prvky pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace, nástupištní prefabrikáty, osvětlovací stožáry, informační systém, zábradlí, prosklené zastávkové přístřešky, vše by se muselo vyrobit nebo nakreslit a nechat vypálit a sestavit,
- sloupy, brány trakčního vedení, dráty, něco málo je, ale nevěřím že leptaný sortiment je kompletní a určit by se muselo kreslit a leptat,
- betonový rošt nabízí velice pěkně zpracovaný filligrán, betonové štíhlé výhybky by se museli upravit přestříkáním dřevěných pražců a udělat úpravu geometrie nějaké štíhlé výhybky ze sortimentu filligrán.
Takže za cenu hodně práce nad rámec klasického nakupování a umísťování na kolejiště by to šlo. Velká výhoda oproti I. nebo II. epoše je, že vše je možné (bude možné) si reálně ohmatat, oměřit, je k dispozici výkresová dokumentace.
Ale je tu hodně práce oproti tomu, kdybych chtěl stavět desetikolejnou stanici z období socialismu se sypanými nástupišti, dřevěnými pražci, maximálně dvučíslicovými rychlostníky, plíživým krokem do odbočky a břízolitem zdevastovanými budovami, kde prakticky vše na trhu je.

Re: Modernizace žst Hustopeče u Brna

PříspěvekNapsal: stř 25 pro, 2019 2:25 pm
od hank
Já jsem ještě překonal svoji vrozenou lenost a prohrábl si trochu podrobněji ten projekt Hustopečí. Manipulační kolej č. 2 nebude zatrolejovaná (takže hnací vozidla od os. vlaků tam nebudou moci objíždět, což ale perspektivně bude jedno, protože až si JmK pořídí ten svůj "pool" EM jednotek, tak stejně budou zajišťovat veškerou regionální osobní dopravu v kraji) a je navržena pro max. 3 4nápravové vozy. Bude u ní zřízena nová nakládací plocha dlouhá 50 m.

Jinak má Lubomír samozřejmě pravdu, ale s jednou malou výhradou - v eNku a možná i v TT by se nové Hustopeče při rozumné redukci délky dopravních kolejí (řekněme na délku 5vozové jednotky, tj. cca 80 cm) daly podle naší kdysi kolektivně přijaté definice znázornit i jako minikolejiště. Délku těch kusých kolejí totiž v reálu prodlužují dynamická zarážedla, což je další věc, jejíž modelové znázornění není zatím běžné.

Re: Modernizace žst Hustopeče u Brna

PříspěvekNapsal: sob 04 led, 2020 5:21 pm
od Vaclav86cz
HonzaM píše:Stanice bude ovládána dálkově JOP a vybavena návěstidly? V případě manipulace zřejmě bude personál v komunikaci s dispečerem telefonicky. Je to hezká stanice pro modulovku, kde je často problém zakončení jednotlivých větví layoutu. Stanice asi nebude elektrifikovaná, takže bych vlaky tipoval spíš na RegioSharky, RegioPanter je pokud se nepletu elektrická jednotka. Záleží na tom jaká železniční společnost bude trať obsluhovat.


Stanice bude elektrifikována, neb tam zajíždějí pracovní vlaky EŽ a betonují patky pro stožáry...

Re: Modernizace žst Hustopeče u Brna

PříspěvekNapsal: sob 04 led, 2020 5:26 pm
od Vaclav86cz
Pamatuju si dobu, kdy se tam jezdilo jako D3. Dokonce tam mám prováděčku a podařilo se mně po tomto způsobu zabezpečení tratě jet jako jednomu z posledních :-)

A v době, kdy byla tato trať přepnuta na dálkové řízení, tak jsem se přímo v Šakvicích potkal v noci s Mn vlakem, který tam dělal posun s nákladními vozy. Proto bych řekl, že manipulační kolej bude využita. Možná né tak často jak jinde, ale myslím si že párkrát za rok bude.

K historii ještě přidám, že tam byla výtopna. Vycházela z 2. koleje a byla směrem k Šakvicím. Myslím si že byla jednokolejná, ale o trošku širší... Ta budova tam stojí dodnes.

Re: Modernizace žst Hustopeče u Brna

PříspěvekNapsal: sob 04 led, 2020 6:45 pm
od hank
V roce 1947 stanice Hustopeče vypadala takhle:

Příloha Hustopeče DF.jpg je dlouhodobě nedostupná.


(Zdroj: Sbírka Milan Ferdián via zdejší fórum.)

Ta remíza měla původně dvě koleje, ale v době pořízení výkresu už do ní vedla jenom jedna.

Milan F. to následně překreslil takhle:

Hustopeče DF.jpg


Tohle je vlastně víceméně současný stav před zahájením rekonstrukce, navíc je na plánku právě dnes už neexistující kolej do té remízy.