Umístění vodního jeřabu ve stanici

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Re: Umístění vodního jeřabu ve stanici

Příspěvekod alf » stř 24 srp, 2011 12:01 pm

Stříkání vody do popelníku slouží k ochlazení a dohašení žhavého popela do doby než bude vysypán.Dno popelníku je litinové,takže mu žár až tak nevadí,ale boky jsou plechové takže (bez kropení)by se žárem brzy vyhřály a jelikož popel podporuje korozi spolu s vodou a střídáním žáru a ochlazení by brzy šel popelník do šrotu..Dále trubka kterou při odkalování kotle pod lokomotivu proudí ven kal s vodou má správně mít na konci tlumič(podobně jako výfuk u auta-trubka která má uvnitř přepážku omezující energii tryskajícího sajrajtu..).otázkou,zda ji daná lokomotiva má a v jakém stavu..Takže divočina s létáním žhavé škváry z kanálu ven se nekoná,pokud tedy popeláři na práci nekašlou a mají kanál či vozíky na popel plné a nevysypané..
alf
 
Příspěvky: 222
Registrován: úte 01 led, 2008 11:43 pm
Bydliště: Letohrad

Re: Umístění vodního jeřabu ve stanici

Příspěvekod hank » stř 24 srp, 2011 6:20 pm

alf: "Dno popelníku je litinové, takže mu žár až tak nevadí..."

Jak kdy, jak kde. Dnes už bohužel zesnulý šumperský strojvedoucí Březina jednou vzpomínal na jednoho ze svých topičů, který jako jeden z mála uměl ukočírovat kotel kremáka (534.03) tak dokonale, že při službě na trati přes Pomezí (Lipová Lázně - Javorník) sice odtahali údernické zátěže, ale správkárna si na ně neustále stěžovala kvůli nadměrné spotřebě materiálu i práce na opravy propálených roštů a popelníků.

Jak praví klasik: Šedivá je teorie, zelený strom života... totéž platí i pro předpisy a jejich (ne)dodržování. Ne všechny bohatýrské historky starých párařů o "očurávání" předpisů a jeho důsledcích byly ajznboňáckou latinou.

zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6105
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Umístění vodního jeřabu ve stanici

Příspěvekod alf » stř 24 srp, 2011 9:37 pm

Jasně, nebudeme pitvat vše do detailů a odchylek :D Snad nikoho neurazí ještě malé doplnění zmínky o vysypávání popela cestou,právě do kanálu ve stanici..Proč-jde o to,že při naplnění popelníku se zmenšuje prostor pod rošty kudy nejen proudí vzduch k ohni ale zejména se tím zhorší chlazení roštů,které v extrémním případě povolí,zkroutí se a spadnou i s ohněm dolů..Pokud spadne jen část plochy roštu,dá se většinou ještě nějak dojet-díra se zakryje čímkoliv co je po ruce a zahází uhlím(zamezí se tak nežádoucímu jednostrannému proudění vzduchu do topeniště a hlavně jeho ochlazování..)pokud ale spadne skoro vše,nostalgická jízda končí..v současnosti se při přípravě různých jízd musí myslet i na takové detaily kdy a kde včas vysypat popel..prostě je to široké téma,samozřejmě má velký vliv i druh použitého uhlí a jeho kvalita..jéžiš to zas kecám,kdyžtak pardon.. :)
alf
 
Příspěvky: 222
Registrován: úte 01 led, 2008 11:43 pm
Bydliště: Letohrad

Předchozí

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 11 návštevníků