Umístění vodního jeřabu ve stanici

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

Umístění vodního jeřabu ve stanici

Příspěvekod badliner » sob 22 bře, 2008 4:23 pm

Věděl by někdo kam s nim?
Moje představa je k první koleji, ke každemu zhlaví, tak aby byl v místě kde zastaví lokomotiva.
badliner
 
Příspěvky: 238
Registrován: pon 30 říj, 2006 8:37 pm

Příspěvekod Jarda H. » sob 22 bře, 2008 4:36 pm

Jdeš na to správně a logicky :lol: :!: V době parní dopravy kromě vodních jeřábů v depu byly logicky na krajích nástupiště (nebo jak to říci), aby "vodou nenasytné" parní lokomotivy mohly při zastavení doplňovat vodu !!
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2795
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Příspěvekod badliner » sob 22 bře, 2008 5:10 pm

Takze je supnout mezi dve koleje,kde se krizuji vlaky a probiha nejvetsi provoz...protoze u dalsich koleji,kde jsou treba odstavene vagony,nebo se pouzivaji na manipulaci byt nemusely...
badliner
 
Příspěvky: 238
Registrován: pon 30 říj, 2006 8:37 pm

Příspěvekod milan ferdián » sob 22 bře, 2008 5:42 pm

Ještě třetí vodní jeřáb můžeš dát doprostřed stanice u nástupišť.Křižující osobní vlaky,vedené parní lokomotivou, se překrývali jenom stroji právě u tohoto vodního jeřábu a během výstupu a nástupu cestujicích se dobírala voda.Ty krajní spíše byly pro nákladní vlaky.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Příspěvekod mawerick » ned 23 bře, 2008 9:53 am

Umístění vodních jeřábů vyplývá z použití strojů na dané trati a místních poměrů. Pokud se doplňovalo "na vlaku" pak se souprava brala "do křivého" (na kolej, která nebyla hlavní) a to z důvodu potřeby "objetí nebo předjetí" jiným vlakem. Zase tady záleží o jakou trať se jedná. Pokud by jste dříve hnali náklad s 556.0 a 1200 t do odbočky kvůli objetí, tak věřte, že by Vám po té přišel fíra i s topičem "poděkovat".
TT - analog
r.v. 1975 LD Plzeň

[url]http://www.mzalarm.cz[/url]
Uživatelský avatar
mawerick
 
Příspěvky: 374
Registrován: čtv 15 bře, 2007 6:21 am
Bydliště: Dom. st. Plzeň

Příspěvekod badliner » ned 23 bře, 2008 10:09 am

Tak upřesním...bude to menší nádraží někde na Šumavě/Poušumaví...
4 kolejné trať spíše lokálková...něco jako Horažďovice předměstí-Sušice-Klatovy :)
badliner
 
Příspěvky: 238
Registrován: pon 30 říj, 2006 8:37 pm

Re: Umístění vodního jeřabu ve stanici

Příspěvekod Jirka Dvorak » ned 20 úno, 2011 4:03 pm

Když mluvíme o vodním jeřábu, jak to bylo s popelovou jámou v době parního provozu? Bylo to co jeřáb to jáma? U výtopny mi to přijde samozřejmé, na konci stanice už jsem pár jam taky viděl, někdy i s jeřábem nebo jeho zbytkem, ale bylo to pravidlo?
Dík, Jirka
Uživatelský avatar
Jirka Dvorak
 
Příspěvky: 21
Registrován: čtv 01 led, 2009 8:22 pm
Bydliště: J. Hradec

Re: Umístění vodního jeřabu ve stanici

Příspěvekod Radek Strnad » ned 20 úno, 2011 7:03 pm

To určitě ne.Popelová jáma v malém depu byla zpravidla jen jedna.Je fakt ,že u jeřábů na staničních kolejích bývaly také jámy,a mnohde ještě jsou(Český Brod)ale řekl bych,že spíš sloužily k prohlídce spodku lokomotivy.V tématu Vozební stanice jsme vedli s kolegy diskuzi o odkalování lokomotiv na popelové jámě.Z mě dostupných a myslím i vcelku hodnověrných pramenů vyplynulo,že v areálu depa mohla sloužit popelová jáma zároveň i k odkalení lokomotivy.Někdo tvrdil,že to tak být nemohlo kvůli rozstřikování horkého kalu,což znělo také logicky.Potom by krom popelové jámy měla být v depu i odkalovací jáma.A samozřejmě prohlížecí jámy v rotundě.Kolego,musíš studovat co se dá.A rychle-pamětníci ubývají.
KYKLOP68
Uživatelský avatar
Radek Strnad
 
Příspěvky: 1187
Registrován: čtv 21 led, 2010 5:44 pm
Bydliště: Kostelec n.Čern.lesy

Re: Umístění vodního jeřabu ve stanici

Příspěvekod alf » ned 20 úno, 2011 7:19 pm

V každé stanici nebylo pravidelm že vždy u každého jeřábu musí být i kanál.Pokud se ale jednalo o stanici kde byl jen obrat,odbočná stanice odkud vycházela lokálka,nebo např.přidání/odvěšení postrku tak tam většinou kanál byl.Dříve např.osobní vlaky jedoucí dlouhé úseky s jednou lokomotivou musely po trase nejen brát vodu ale i občas vysypat popelník při pobytu ve stanici,kde bylo např.pravidellné křižování nebo čekání na další přípoje.Jízdní řády a technologie provozu s tím počítaly.Ve stanicích se většinou neodkalovalo,ale někde byly učené úseky tratí kde to bylo dovoleno za jízdy..Pokud tedy lokomotiva měla vzduchem ovládaný odkalovač typu PO.
alf
 
Příspěvky: 222
Registrován: úte 01 led, 2008 11:43 pm
Bydliště: Letohrad

Re: Umístění vodního jeřabu ve stanici

Příspěvekod Max » ned 20 úno, 2011 8:39 pm

Radek Strnad píše:....Potom by krom popelové jámy měla být v depu i odkalovací jáma.A samozřejmě prohlížecí jámy v rotundě...

Zde to je namalováno (J.V. = jeřáb vodní, P = popel) , mezi kanály kolej pro vozy na popel
Přílohy
kanalajama.jpg
kanalajama.jpg (63.67 KiB) Zobrazeno 5607 krát
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Umístění vodního jeřabu ve stanici

Příspěvekod kecu.p » pát 19 srp, 2011 11:00 pm

Vodní jeřáb byl ve stanici umístěn podle profilu tratě a výkonů ... například v rychlíkové stanici Stříbro byl vodní jeřáb u 3./1. koleje a u 2./4. koleje, dále na 2. koleji byla i popelová jáma pro odpopelení lokomotiv ale z tohoto důvodu zde také byla zdvojená vodárna pro dozbrojování lokomotiv řad 498.0 a 556.0 které se tu ukazovali do zelektrifikování.
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Re: Umístění vodního jeřabu ve stanici

Příspěvekod hank » ned 21 srp, 2011 7:00 pm

Na konci parního provozu se delší popelové jámy v nácestných stanicích upravovaly tak, aby do nich šlo i odkalovat, jáma se rozdělila na dvě části, do jedné se sypal popel a na opačný odkalovací konec se dal rošt, aby to moc nestříkalo ven. Taky se traduje, že se na dno toho odkalovacího konce provizorně dávalo něco, od čeho se ten kal tolik neodrážel ven - prý stačily větve nebo proutí - ale to jsem nikdy v reálu neviděl.

Ono šlo o to, že se odkalovalo pod tlakem a hrozilo nebezpečí, že by to mohlo rozprášit žhavý popel ven z jámy.

zdraví
hank
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Umístění vodního jeřabu ve stanici

Příspěvekod Max » pon 22 srp, 2011 6:43 pm

hank píše:Ono šlo o to, že se odkalovalo pod tlakem a hrozilo nebezpečí, že by to mohlo rozprášit žhavý popel ven z jámy.
zdraví
hank


A k čemu tak asi je na mašinách stříkání do popelníku .....?????????????????????????????????????????????????????????????????
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Umístění vodního jeřabu ve stanici

Příspěvekod MirekTT » pon 22 srp, 2011 7:33 pm

Max píše:A k čemu tak asi je na mašinách stříkání do popelníku .....?????????????????????????????????????????????????????????????????

Já se domnívám, že Hankův příspěvek s rozprachem žhavého popela ze dna popelové jámy prostřednictvím odkalovačů parního kotle vůbec nesouvisí se stříkáním vody či páry do popelníku lokomotivy, to je jiný úkon prováděný za jiným účelem, nebo ne?
Upozornění! Toto je diskuzní fórum, a ne vševědopedie absolutních pravd!
www.ModulyBrno.cz
MirekTT
 
Příspěvky: 2573
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Re: Umístění vodního jeřabu ve stanici

Příspěvekod Michal Vaniš » pon 22 srp, 2011 7:38 pm

Max píše:
hank píše:Ono šlo o to, že se odkalovalo pod tlakem a hrozilo nebezpečí, že by to mohlo rozprášit žhavý popel ven z jámy.
zdraví
hank


A k čemu tak asi je na mašinách stříkání do popelníku .....?????????????????????????????????????????????????????????????????


Tak nějak Maxi nevím, nevím, kam poslední dobou zařadit Tvé "příspěvky".Nepopírám Tvé znalosti a "jistý" přehled o železniční technice, ale :evil:
Chtěl bych Tě požádat( a asi nebudu sám) přestaň dělat ty Tvoje "výkřiky do tmy"!
Ve dvou nedávných tématech si to prováděl tak dlouho, až jedno z nich bylo uzamčeno :(
Pravděpodobně Ti poslední dobou schází trochu soudnosti, kdy své znalosti prezentovat :roll:
Plno zde prezentovaných skutečností je předkládáno jako určitý standart obecných zvyklostí a předpisů a Tvé "bonbónky" v podobě různých nestandartů a vyjímek ke konkrétní situaci a čase, které prezentuješ jako běžnou věc, do toho vnáší zbytečný chaos. :x
Pokud chceš se bavit o konkrétní situaci, prosim, není problém, ale nezobecňuj a uváděj konkrétní fakta.Viz třeba Tvé "stříkání do popelníku" -máto vůbec vztah k Hankovu příspěvku?měly to všechny parní loko?Víš jaký byl v té době předpis na odkalení,odpopelení,týkal se této konkrétní tratě, řady loko atd.?
Hank (a nejen on) se tu snaží o zmapování faktů a přiblížení pravidel provozu na železnici pro širokou veřejnost(znalou i méně znalou) a Ty tu poslední dobou úspěšně těmto snahám děláš medvědí službu.
Neříkám, že vyjímky neexistujou, ale jejich prezentace Tvým osobitým podáním pouze vnáší zmatek.
Začátečníkům na DF se říká "nejdřív čti a pak se ptej", Tobě spíš "nejdřív promysli přínos, než příspěvek odešleš..."

Jinak v úctě :wink:
TT+TTe,III-IV ep,ČSD-DR,autor manuálu pro EN Wintrack
Každé vylepšení generuje nové nedostatky :P
Uživatelský avatar
Michal Vaniš
 
Příspěvky: 399
Registrován: pát 10 črc, 2009 4:51 pm
Bydliště: České Budějovice

Další

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 17 návštevníků

cron