snížené a trpasličí navěstidla

Skutečná železnice, odkazy na fotografie, zajimavá místa, setkání apod.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., radekkrupka

snížené a trpasličí navěstidla

Příspěvekod zdeno » pát 15 lis, 2019 12:36 pm

v jaké ere a kde se daji použít trpaslici a snizene navestidla,
aby to bylo modelove a aspon trosku odpovidalo realite ??
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3011
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am


Re: snížené a trpasličí navěstidla

Příspěvekod zdeno » pát 15 lis, 2019 1:15 pm

ja jsem spis myslel to, kde jsou osazena v realu ??
Teda jestli se u nas vubec nekde pouzivaji.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3011
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: snížené a trpasličí navěstidla

Příspěvekod sidlo » pát 15 lis, 2019 1:31 pm

Trpasličí hlavní návěstidla odjezdová se nesměla umisťovat u hlavních kolejí. Ale např. Štrba zubačka S1z je trpaslík.
Naopak stožárová seřaďovací návěstidla se u hlavních kolejí nesměla umisťovat. Ale v pozdější době od 80 let se umisťují stožárová seřaďovací návěstidla i k hlavním kolejím.
Záleží na epoše. V praxi lze najít všechny případy.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3600
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: snížené a trpasličí navěstidla

Příspěvekod lajblt » pát 15 lis, 2019 2:46 pm

Pokud si dobře pamatuju, v epoše III a IV bylo zakázáno používat trpasličí návěstidla u dopravních kolejí jako návěstidla vjezdová a jejich předvěsti a také, jak již bylo zmíněno, jako cestová a odjezdová návěstidla u hlavních kolejí. Existovaly místní výjimky, např. Jesenice u Rakovníka, kde byla odjezdová návěstidla do Blatna obě trpasličí, tedy i u hlavní koleje. I ta zmíněná Štrba je spíš místní výjimkou. Řekl bych, že na lokálkách byla větší šance potkat nějakou anomálii v tomto směru než na tratích hlavních, kde i z důvodu viditelnosti návěstidel při větších rychlostech bylo použití trpasličích návěstidel v hlavních kolejích nemyslitelné. Rozvolnění předpisů ve smyslu, co je možné a co ne, nastalo v devadesátých letech a později, tedy v epochách V a VI.
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: snížené a trpasličí navěstidla

Příspěvekod zdeno » pát 15 lis, 2019 3:14 pm

takze abych to shrnul, muzou byt vsude trpajzlici, krome primych koleji ve stanici a vjezdovych navestidel ??
---
A co snizena navestidla, na webu jsem nasel jen jeden kus v realu a to bylo jeste provizorium.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3011
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: snížené a trpasličí navěstidla

Příspěvekod sidlo » pát 15 lis, 2019 3:48 pm

Snížených návěstidel u hlavní koleje je celkem hodně. Velmi často se vyskytují na konci nástupišť.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3600
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: snížené a trpasličí navěstidla

Příspěvekod Polabský » pát 15 lis, 2019 4:33 pm

sidlo píše:Snížených návěstidel u hlavní koleje je celkem hodně. Velmi často se vyskytují na konci nástupišť.


Důvodem je, že návěstidlo normálního vzrůstu není vidět přes zastřešení peronu :mrgreen:
Polabský
 
Příspěvky: 855
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: snížené a trpasličí navěstidla

Příspěvekod BohousP » pát 15 lis, 2019 5:12 pm

http://oszdepopraha.czweb.org/clanek_sv ... ipka_I.jpg
Praha hl.n. - snížená ve dvou rozdílných výškách
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2927
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: snížené a trpasličí navěstidla

Příspěvekod look23 » pát 15 lis, 2019 6:37 pm

BohousP píše:http://oszdepopraha.czweb.org/clanek_svetelna_sipka/Praha_hl_n_svetelna_sipka_I.jpg
Praha hl.n. - snížená ve dvou rozdílných výškách


Tak Praha hl. n. je neskutečný paskvil. Na něm se zabezpečováci vyřádili neskutečně.
TT/H0, ČSD epocha IV, V - z21+MM
look23
 
Příspěvky: 1180
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm

Re: snížené a trpasličí navěstidla

Příspěvekod hank » pát 15 lis, 2019 7:16 pm

Jenom jako kuriozitu si dovolím doplnit, že v Německu se stále používají ve sníženém provedení i mechanická návěstidla. Na přiloženém snímku je sice návěstidlo už jenom jako muzejní exponát, ale dodnes jsou podobné exempláře v normálním provozu; já jsem tuhle fotku vybral záměrně pro porovnání s výškou lokomotivy, která je 2,7 m. (Normální výška stožárů mech. návěstidel bývá kolem 7,5 m.) Správce německé železniční dopravní cesty DB Netz mechanická návěstidla stále udržuje v mnohem širší míře než SŽDC i na hlavních tratích a v tom sníženém provedení se tam vyskytují především na krytých nástupištích nebo tam, kde je potřeba dodržet bezpečný odstup od troleje pod napětím 15 kV.

15ee1562ae7.jpeg


(Zdroj fotografie: https://saalfelder-lokschuppen.eu/Model ... en/Signale)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6104
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: snížené a trpasličí navěstidla

Příspěvekod JiriKTT » ned 17 lis, 2019 8:14 pm

look23 píše:
BohousP píše:http://oszdepopraha.czweb.org/clanek_svetelna_sipka/Praha_hl_n_svetelna_sipka_I.jpg
Praha hl.n. - snížená ve dvou rozdílných výškách


Tak Praha hl. n. je neskutečný paskvil. Na něm se zabezpečováci vyřádili neskutečně.

V Praze hl.n. jsou u dělených kolejí použity 2 velikosti proto, aby se návěstidla opticky rozdělila. Jinam se je nepodařilo umístit. Na nástupišti je potřeba dodržovat minimální volnou výšku a minimální volnou šířku. Navíc v konstrukci nástupišť jsou kabelovody, podchod,...
TT, DR5000
JiriKTT
 
Příspěvky: 105
Registrován: stř 12 led, 2011 7:25 pm

Re: snížené a trpasličí navěstidla

Příspěvekod JiriKTT » ned 17 lis, 2019 8:18 pm

zdeno píše:takze abych to shrnul, muzou byt vsude trpajzlici, krome primych koleji ve stanici a vjezdovych navestidel ??
---
A co snizena navestidla, na webu jsem nasel jen jeden kus v realu a to bylo jeste provizorium.

Přednostně se hlavní návěstidla budují jako stožárová. Trpasličí se umísťují tam, kam se stožárová nevejdou, většinou z důvodu menší osové vzdálenosti kolejí. Trpaslík, který má maximálně 3 svítilny na výšku se vejde do prostoru "pod dveřmi" průjezdného průřezu. Podmínkou je rychlost do 60km/h, jinak se musí hledat jiné řešení, například krakorec.
TT, DR5000
JiriKTT
 
Příspěvky: 105
Registrován: stř 12 led, 2011 7:25 pm

Re: snížené a trpasličí navěstidla

Příspěvekod BohousP » pon 18 lis, 2019 7:33 am

JiriKTT píše:
look23 píše:Tak Praha hl. n. je neskutečný paskvil. Na něm se zabezpečováci vyřádili neskutečně.

V Praze hl.n. jsou u dělených kolejí použity 2 velikosti proto, aby se návěstidla opticky rozdělila. Jinam se je nepodařilo umístit. Na nástupišti je potřeba dodržovat minimální volnou výšku a minimální volnou šířku. Navíc v konstrukci nástupišť jsou kabelovody, podchod,...


Já si také myslím, že v Praze na hl.n. je to celkem jasné a přehledné. Když se to zavedlo,bylo to možná trochu nezvyklé. Ale nejezdí se tam 160 km/h a kdo to jednou uvidí, pochopí. Mechaniky, které tam byly předtím, jsou sice hezké, ale na lokálku nebo do muzea.
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2927
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: snížené a trpasličí navěstidla

Příspěvekod zdeno » pon 18 lis, 2019 8:06 am

takze by mohlo byt docela realne koncove nebo uvratove nadrazi, ktere je osazene komplet trpajzliky ??
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3011
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Další

Zpět na Podklady ke stavbě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků