Šířka pláně spodku 6 m je u novostaveb, na starých drahách - především lokálkách - může být menší, třeba až 4,5 m. Výška štěrkového lože se dřív na méně zatížených drahách taky připouštěla menší, klidně i 25 - 30 cm.
Dokonce ještě méně Pokud situace nevyžadovala něco jiného, tak místní dráhy měly šířku pláně 4 m, což je třeba v H0 rozdíl 23 mm proti hlavní trati. To je obrovský pohledový rozdíl. Výška štěrku standardně 25 cm. Pokud si to situace žádala bylo to výjimečně 30 až 35 cm. Starší lokálky naopak měly méně, Loketská dráha nebo čáslavské lokálky původně dokonce jen 15 cm.
dřív nebylo na lokálkách výjimkou drobnější kamenivo, škvára, popílek, písek nebo dokonce hlína..
Popel nebo škvára se používala v případě, že by těžké kamenivo nepřípustným způsobem zatěžovalo nestabilní svah. Přímé doložení použití písku u nás neznám, ale vyloučit to nelze. V rovinatých krajích s pískovým podložím by to asi mělo smysl, ale údržba muselo být peklo. Pálená hlína se v Rakousku-uhersku nepoužívala.